Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkursdekret afsagt af sø og handelseretten - hvad kan det gi for konsekvens

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47145
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

En bekendts virksomhed er tydeligvis gået galt.

Hvis et datter ApS får titlen, Konkursdekret afsagt af sø og handelsrettens skifteafdeling, hvad kan det så få for evt konsekvens for dets moder holding ApS.

Mere konkret - Kan moder ApS hæfte for noget gæld uden at ha forpligtet sig konkret, f.eks hvis den konkursramte skyldte en masse i moms?

Kan det få konsekvenser for direktøren, hvis der var stor moms gæld og han sidder som direktør/ejer også af koncernens andre selskaber?

Kan sø og handelsretten se på hvad der har været af transaktioner mellem det konkursramte og koncernens andre selskaber, f.eks hvis der er udbetalt store lønninger eller afholdt store fællesomkostninger året inden konkursen, som I princip har efterladt det ramte uden egenkapital og midler til f.eks. moms og skat?

Opløsning ved konkursdekret afsagt af sø og handelsretten, siger vel heller ikke noget om hvorvidt det er ejer som selv har anmeldt eller om det er andre fordringshavere, eller kunne det bare være tvangsopløsning?

Jeg tror ikke der som sådan er forsøgt noget som helst ulovligt, blot finder jeg det spændende OM der kan tørres ansvar af personligt eller op på moderselskab  - eller om et datter ApS se totalt isoleret som juridisk enhed i sådan en situation.

Det er heldigvis ikke noget der overhovedet berører mig men omvendt, når nu jeg synes regnskabslæsning er spændende og er ganske så blank på den type situationer, var det da sjovt hvis en af de dygtige herinde lige ville fortælle lidt eller linke til steder man kan blive klogere på emnet?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 17:12

Hvis de er sambeskattede vil moderselskabet hæfte for alt skatte-, momsgæld mv. Nye regler trådte i kraft Per 1/7!
Herudover kan kurator finde transaktioner i mellem selskaberne, som under visse betingelser kan omstødes afhængigt af karakteren af transaktionen. Sådan i korte hovedtræk.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:56

Cef:
Hvis de er sambeskattede vil moderselskabet hæfte for alt skatte-, momsgæld mv. Nye regler trådte i kraft Per 1/7!
per 1/7 i år går jeg ud fra, hvad betyder det her, hvor sidste regnskabsår jo er 2012 som der (formentlig) er sambeskattet for og konkursen er i nov i år?

vh John H

Fra Roskilde
Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 149
Skrevet kl. 18:28

Cef:

Herudover kan kurator finde transaktioner i mellem selskaberne, som under visse betingelser kan omstødes afhængigt af karakteren af transaktionen. Sådan i korte hovedtræk.

Hej Christian

Har du et link til de nye regler pr. 1/7.

PFT

Kim

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:54

Kim Villumsen:

Cef:

Hej Christian

Har du et link til de nye regler pr. 1/7.

PFT

Kim

http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2084928&vId=208670

Tonny

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 18:58

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 55
Fra  Rev&Regn Skrevet kl. 19:00

Enig. Derudover kan det være ansvars pådragende overfor direktør hvis A-skat og am-bidrag ikke er betalt til tiden, jeg mener dog ikke det gælder moms. Den lyder til at være lidt slem den der.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:02

som så ser ud til at være 1/7-2012? Hvis selskabets sidste regnskabsår jo var 2012 og det startede 1/1-2012 så må det jo være før lovens ikrafttræden, men da konkursen er nov 2013 og det jo er i regnskabsåret startet 1/1-2013 - betyder det så, at alle konkurser i 2013 er omfattet af de nye regler - eller kun for 2013 og ikke for ex for skyldig skat/moms fra 2012 hvor året begyndte 1/1 2012 og dermed før 1/7?

Jeg ser ikke moms nævnt i det hele taget. Når jeg spørger er det fordi revisor allerede i 2012 regnskabet gør opmærksom på, at det ikke er indberettet og indbetalt moms til tiden men at selskabet i stedet har hevet hele sin omsætning ud som løn

venligst

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:05

Cookie - John Hannover:
Hvis et datter ApS får titlen, Konkursdekret afsagt af sø og handelsrettens skifteafdeling, hvad kan det så få for evt konsekvens for dets moder holding ApS.

Når konkursdekret er afsagt, så er selskabets konkurs endelig besluttet af skifteretten.

Cookie - John Hannover:
Mere konkret - Kan moder ApS hæfte for noget gæld uden at ha forpligtet sig konkret, f.eks hvis den konkursramte skyldte en masse i moms?

Når der er foretaget et konkursdekret, så er der ikke mere at hente. M.h.t. moms, så er der ikke nogen hæftelse fra moder eller søsterselskaber, dog undtaget de tilfælde, hvor kurator finder omstødelige dispositioner i forbindelse med eks. samhandel mellem selskaberne eller eks. ledelsesansvar. Dette har så ikke været tilfældet, når konkursen er indtruffet.

Cookie - John Hannover:
Kan det få konsekvenser for direktøren, hvis der var stor moms gæld og han sidder som direktør/ejer også af koncernens andre selskaber?

Det får ikke umiddelbart nogen konsekvenser for ledelsen/direktøren i de nuværende forhold, men fremadrettet vil SKAT kunne kræve sikkerhedsstillelse, hvis ledelsen/direktøren indtræder i nystiftede selskaber.

Cookie - John Hannover:
Kan sø og handelsretten se på hvad der har været af transaktioner mellem det konkursramte og koncernens andre selskaber, f.eks hvis der er udbetalt store lønninger eller afholdt store fællesomkostninger året inden konkursen, som I princip har efterladt det ramte uden egenkapital og midler til f.eks. moms og skat?

Dette indgår i kurators arbejde, som rapporteres til skifteretten, hvorefter skifteretten træffer afgørelsen om det videre forløb.

Cookie - John Hannover:
Opløsning ved konkursdekret afsagt af sø og handelsretten, siger vel heller ikke noget om hvorvidt det er ejer som selv har anmeldt eller om det er andre fordringshavere, eller kunne det bare være tvangsopløsning?

Hvis det er en konkurs, så fremgår dette klart for selskabet, hvorimod en tvangsopløsning ofte henviser til anden lovgivning eks. selskabslovens § 225 for manglende årsregnskab eller lovpligtige ledelse m.v..

Cookie - John Hannover:
Jeg tror ikke der som sådan er forsøgt noget som helst ulovligt, blot finder jeg det spændende OM der kan tørres ansvar af personligt eller op på moderselskab  - eller om et datter ApS se totalt isoleret som juridisk enhed i sådan en situation.

Dette er igen en kurators opgaver. Eks. har jeg pt. kendskab til et konkursramt selskab, som er A/S med en delvist indbetalt kapital på kr. 125.000 af de normale kr. 500.00. Her er kapitalejerne blevet afkrævet indbetaling af restkapitalen på kr. 375.000,

Håber dette kan bruges, men se om juristerne herinde kan forklare nærmere - Jeg er kun revisorSkype-TongueOut

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:06

Cookie - John Hannover:

som så ser ud til at være 1/7-2012? Hvis selskabets sidste regnskabsår jo var 2012 og det startede 1/1-2012 så må det jo være før lovens ikrafttræden, men da konkursen er nov 2013 og det jo er i regnskabsåret startet 1/1-2013 - betyder det så, at alle konkurser i 2013 er omfattet af de nye regler - eller kun for 2013 og ikke for ex for skyldig skat/moms fra 2012 hvor året begyndte 1/1 2012 og dermed før 1/7?

Jeg ser ikke moms nævnt i det hele taget. Når jeg spørger er det fordi revisor allerede i 2012 regnskabet gør opmærksom på, at det ikke er indberettet og indbetalt moms til tiden men at selskabet i stedet har hevet hele sin omsætning ud som løn

venligst

Gælder jvf. linket kun selskabsskat, ikke moms

Tonny

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)