En bekendts virksomhed er tydeligvis gået galt. Hvis et datter ApS får titlen, Konkursdekret afsagt af sø og handelsrettens skifteafdeling, hvad kan det så få for evt konsekvens for dets moder holding ApS. Mere konkret - Kan moder ApS hæfte for noget gæld uden at ha forpligtet sig konkret, f.eks hvis den konkursramte skyldte en masse i moms? Kan det få konsekvenser for direktøren, hvis der var stor moms gæld og han sidder som direktør/ejer også af koncernens andre selskaber? Kan sø og handelsretten se på hvad der har været af transaktioner mellem det konkursramte og koncernens andre selskaber, f.eks hvis der er udbetalt store lønninger eller afholdt store fællesomkostninger året inden konkursen, som I princip har efterladt det ramte uden egenkapital og midler til f.eks. moms og skat? Opløsning ved konkursdekret afsagt af sø og handelsretten, siger vel heller ikke noget om hvorvidt det er ejer som selv har anmeldt eller om det er andre fordringshavere, eller kunne det bare være tvangsopløsning? Jeg tror ikke der som sådan er forsøgt noget som helst ulovligt, blot finder jeg det spændende OM der kan tørres ansvar af personligt eller op på moderselskab - eller om et datter ApS se totalt isoleret som juridisk enhed i sådan en situation. Det er heldigvis ikke noget der overhovedet berører mig men omvendt, når nu jeg synes regnskabslæsning er spændende og er ganske så blank på den type situationer, var det da sjovt hvis en af de dygtige herinde lige ville fortælle lidt eller linke til steder man kan blive klogere på emnet? vh John H |
Hvis de er sambeskattede vil moderselskabet hæfte for alt skatte-, momsgæld mv. Nye regler trådte i kraft Per 1/7!
Herudover kan kurator finde transaktioner i mellem selskaberne, som under visse betingelser kan omstødes afhængigt af karakteren af transaktionen. Sådan i korte hovedtræk.