Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En investor har henvendt sig og vil indskyde 100.000 kr i mit projekt men...

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 798
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Men jeg er en smule i tvivl om procentsatsen og vilkårene som vi skal diskuttere imorgen over en kop te.
Investor har givet udtryk for at der ikke er kendskab til de gængse procedurer og vil blot smide pengene i det. Men jeg vil gerne være fair, og ikke komme til at underbyde eller på anden måde snyde investor. Jeg kan trods alt ikke komme videre i projektet uden de ekstra penge. 

Det jeg tænker er at tilbyde en royalty, baseret på overskuddet af salget på verdensplan, da vi har virksomheder der vil tage produkterne flere steder i udlandet. 

Men skal det så være virksomheden i helhed investor skal have royalty af, eller er det de 4 produkter som der investeres i, i forhold til at gøre disse færdige med CE certificeringer osv. Skal investor også have royaltys af fremtidige opfindelser? Jeg har 4 andre produkter jeg er igang med at udvikle...

Vi har googlet og kan se at royalties baseres på mange faktorer, og da jeg aldrig har prøvet dette før eller har særlig stor erfaring med tal, vækstpotentiale osv, føles det lidt som gætteværk.

Ved godt det er lidt difust - men kommentér gerne hvis du mener du kan give indspark til hvad en given procentsats kunne være, evt. med flere scenarier.

Big Smile

Mvh Sue

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg kan kun anbefale jer at tage en professionel rådiger med ind over i form af advoka/revisor, således i får udarbejdet korrekte aftaler, vilkår mv. således der ikke opstår uoverensstemmelser mv. hen af vejen.

Dette kan jo i værste tilfælde medføre en lukning af jeres projekt !

Fordelen herved er helt klart tavshedspligten, som sikrer i kan være åbne omkring jeres projekt og der kan blive taget de fornødne hensyn til produktet, virksomheden og de involverede parter.

Det er muligt det vil koste et par tusinde kr., men går noget galt kan dette hurtigt vise sig som en rigtig god investering.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Helt enig med CEF. Om du skal gi af alt salg eller de 4 skal gi samme beløb. Du vil normalt aftale, at royalty betales med xx af omsætningen indtil investor har modtaget sin investering retur + xx % (kunne være i en risikoinvestering i dette fald, til han har fået 150.000 retur. Herefter falder royalty til f.eks, 2 % af omsætningen indtil investor har modtage yderligere 50.000 kr og derefter falder den til 0 (eller vil du ha ham med forevigt - til 0,5%)

Tallene er blot eksempler, men det vigtige er, at du bygger en trappestige hvor han rimeligt hurtigt får sine penge retur. Det kunne også være

20% af fortjenesten op til 110.000

15% af fortjeneste for de næste 40.000 kr

5% af fortjenesten fra 150.000 - 180.000

½% af fortjenesten derudover op til han ialt har modtaget 500.000 kr - og derefter 0

Igen bare eksempler - og i stedet for fortjeneste kan du også bruge omsætning og så måske lavere procenter - det må du regne på -  men det ligner en rimelig trappe og du skal naturligvis sikre dig, at du kan leve med at afgive 20% når du skal ha til jeres øvrige omkostninger og regne lidt på hvad dit budget siger, så du kan sige lidt om hvor lang tid du mener der vil gå for at nå de forskellige trin.

Alt skal i skarp kontrakt - også så der ikke er skygge af tvivl om hvordan fortjenesten eller omsætningen skal bevises.

god vind med det john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 12:31

Tak for svar Cef - det gør vi også, men ikke ved den første aftale, da investor allerede er bekendt med projektet og produkterne og synes at det er et project med potentiale. 

Det som begge parter er i tvivl om er hvor % grænserne ligger som "normale" på en investering som denne. Vi har fået fortalt at det i nogle tilfælde er fra 0.1 % og op til 5 % når det er global royalty men holder dette?

Mvh Sue

Fra Herlev
Tilmeldt 26. Nov 09
Fra  Bergmark Copenhagen Skrevet kl. 12:36

Cookie - John Hannover:

Helt enig med CEF. Om du skal gi af alt salg eller de 4 skal gi samme beløb. Du vil normalt aftale, at royalty betales med xx af omsætningen indtil investor har modtaget sin investering retur + xx % (kunne være i en risikoinvestering i dette fald, til han har fået 150.000 retur. Herefter falder royalty til f.eks, 2 % af omsætningen indtil investor har modtage yderligere 50.000 kr og derefter falder den til 0 (eller vil du ha ham med forevigt - til 0,5%)

Tallene er blot eksempler, men det vigtige er, at du bygger en trappestige hvor han rimeligt hurtigt får sine penge retur. Det kunne også være

20% af fortjenesten op til 110.000

15% af fortjeneste for de næste 40.000 kr

5% af fortjenesten fra 150.000 - 180.000

½% af fortjenesten derudover op til han ialt har modtaget 500.000 kr - og derefter 0

Igen bare eksempler - og i stedet for fortjeneste kan du også bruge omsætning og så måske lavere procenter - det må du regne på -  men det ligner en rimelig trappe og du skal naturligvis sikre dig, at du kan leve med at afgive 20% når du skal ha til jeres øvrige omkostninger og regne lidt på hvad dit budget siger, så du kan sige lidt om hvor lang tid du mener der vil gå for at nå de forskellige trin.

Alt skal i skarp kontrakt - også så der ikke er skygge af tvivl om hvordan fortjenesten eller omsætningen skal bevises.

god vind med det john Hannover

Tak for et rigtig godt svar John.

Det kunne jeg bruge, for det giver mig bestemt en mulighed for at tilbyde to forskellige muligheder for investor. 

Jeg vil bruge aftenen, når de små der larmer helt vildt, er lagt, til at få stillet et regnskab op som kan være udgangspunkt for samtalen imorgen.

Takker igen for et brugbart svar. 

Mvh Sue

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)