Jeg har så bare et spørgsmål mht. den personlige indberetning. Hvis man betaler salgsmoms (25%) af alle indtægter i virksomheder, skal man så også samtidigt betale skat på eget personlige skattekort, eller kan man vælge én beskatning fremfor den anden? Og hvis man skal indberette personlig skat, hvordan vil det i såfald være nemmest?
Lyder fornuftigt Daniel og held og lykke med firmaet :-) Du skal adskille momsafregningen fra din skattebetaling, det har ingen sammenhæng.
Den moms du opkræver når du sender fakturaer skal du videresende til SKAT via din momsindberetning, ligesom du trækker momsen fra på de køb du foretager i virksomhedsregi.
Tilbage, når du har lavet regnskab bliver så din indtjening ved køb og salg (uden moms) og af den skal du betale skat. Det sker ved at du laver regnskab og via selvangivelsen indberetter dit overskud i firmaet.
Du bør også foretage en forskudsregistrering af din skat som er så præcis som muligt. Når du gør det, får du tilsendt giro-kort hvormed du hver måned indbetaler a conto skat. Til sidst opgøres så din samlede skat og modregnes dine indbetalinger.
Det var netop også sådan jeg forestillede mig det. :-)
Men hvis man har et overskud der kan svinge fra alt mellem fx. 2000 og 6000 kroner om måneden, er det så stadig en metode man kan regne med? Og hvad er skatteprocenten i øvrigt?
Men hvis man har et overskud der kan svinge fra alt mellem fx. 2000 og 6000 kroner om måneden, er det så stadig en metode man kan regne med? Og hvad er skatteprocenten i øvrigt?
Skat beregnes årligt. Så du skal forskudsregistrere hvad du tror året ender med overskudsmæssigt.
Så får du giro-kort til aconto indbetaling af skat i forhold til det. Opfat det på samme måde som varmeregnskabet i din lejlighed, hvor der også bliver gjort op een gang om året. Selve skatte procenten følger landets (horrible) skattetakster :-) (Og det er så her at John Hannover overfalder mig)
Men jeg får vel ikke et giro-kort, før at det beløb jeg skal betale i skat reelt set er fastslået i indkomståret, eller hvordan? Altså, jeg skal vel ikke betale fx. 20.000 kroner i skat for et indkomstår, forinden indkomsten?
** omformuleret spørgsmål **
Jeg skal ikke betale den skat jeg regner med at at skulle betale, før jeg egentlig har pengene jeg skal betale skat af, korrekt? :-)
Jeg skal ikke betale den skat jeg regner med at at skulle betale, før jeg egentlig har pengene jeg skal betale skat af, korrekt? :-)
Nej, det er ligesom med et varmeregnskab (prøver at bruge den metafor).
Du angiver i forskud hos SKAT hvor meget du regner med totalt at komme til at få i overskud i 2014. Dermed får du straks tilsendt giro-kort, hvor du hver måned (groft sagt) kan/skal indbetale skat. Hvis din forskudsregistrering så rammer 100 procent skal du ikke betale mere, hvis du har angivet for lidt, skal du betale reststkat, hvis du har angivet for meget, får du penge tilbage.
Fuldstændig som hvis du havde et "almindeligt" job.