Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aflønning af efterlønner som freelancer?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Middelfart
Tilmeldt 8. Oct 09
Indlæg ialt: 71
Fra  Byggetilladelse.nu Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude

Jeg har lige et spørgsmål som jeg håber der er et par rare aminoer som der kan hjælpe mig med :)

Det drejer sig om en "ansættelse" af en efterlønner i kortere perioder og er lidt i tvivl om hvilken løsning der vil være den bedste/rigtige.

Jeg har en som jeg gerne vil bruge når jeg får en større opgave ind, men der kan sagtens gå op til flere måneder mellem hver opgave. Honoraret vil ikke overstige de 50.000 kr. pr. år, som er den øvre grænse for om man skal momsregistreres, så jeg tænker at han skal arbejde som freelancer, hvor han så skal oplyse sin indkomst som B-skat og naturligvis modregne de brugte timer i efterlønnen. Skal han så lave en faktura til mig eller skal jeg bare lave en overførelse eller hvordan foregår det?

Hvordan lyder det, det var noget i den retning som jeg havde i tankerne men er den løsning holdbar?

Jeg håber meget I kan hjælpe mig og ser frem til at høre fra jer.

På forhånd tak

Mvh Simon

Tegnestue med fokus på byggetilladelser til private - www.byggetilladelse.nu

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47151
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:46

Simon Gade :
jeg tænker at han skal arbejde som freelancer, hvor han så skal oplyse sin indkomst som B-skat og naturligvis modregne de brugte timer i efterlønnen. Skal han så lave en faktura til mig eller skal jeg bare lave en overførelse eller hvordan foregår det?

Ja så længe han har klarhed over sin efterløn og konsekvens  - der findes jo regler  - også selv om det var A.indkomst hvor det bare modregnes i efterløn men at han får fuld efterløn for alle timer han ikke arbejder, og det er ofte den bedste måde - for det er ikke modregning af alle kroner tjent i efterløn men bare time for time modregning så han får fuld efterløn for alle timer han ikke arbejder, hvis han har sit efterlønsbevis - men ellers - - så gælder:

Du skal A-skat indberette hvis det svarer til lønmodtager job og hvis det ikke gør - som honorar - så skal du indberette til skat som bidragspligtig B.indkomst gruppe 05 indlogget i skat.dk under e-indkomst (han skal bare kontrollere sin årsopgørelse og se at det står korrekt - det er du som skal indberette)

Om han laver faktura eller det sker ud fra en skriftlig aftale og I holder regnskab på andet vis er ikke afgørende, men han kan sagtens skrive faktura til dig som CPR med angivelse af timer osv

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Middelfart
Tilmeldt 8. Oct 09
Fra  Byggetilladelse.nu Skrevet kl. 00:59

Hej John

Tak for det hurtige svar Yes

Hvis jeg har forstået det ret, så skal jeg bare gå på skat.dk og indtaste det aftalte beløb som honoraret lyder på, og derefter skal han så lige kontrollere hans årsopgørelse at det fremkommer som b-skat? Kan se at man også kan indbetale det med dankort, hvis man gerne vil have afregnet det med det samme.

I forhold til det med fakturaen var det mere fordi jeg tænkte at jeg skulle have noget til mit regnskab. Men hvis han bare laver en faktura med hans cpr-nr så skulle det være nok for mig? Skal jo ikke komme i klemme på en eller anden måde :)

Tak

- Simon 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:01

Simon Gade :
Hvis jeg har forstået det ret, så skal jeg bare gå på skat.dk og indtaste det aftalte beløb som honoraret lyder på, og derefter skal han så lige kontrollere hans årsopgørelse at det fremkommer som b-skat?

jep ind i E-indkomst/letløn - tast hans CPR og så kommer hans person og så beløbet i gruppe 05 Bidragspligtig B indkoms og perioden kan du vælge som du vel - den aktuelle måned eller andet  og resten gir sig selv - og du signerer med nemID

Simon Gade :
Kan se at man også kan indbetale det med dankort, hvis man gerne vil have afregnet det med det samme.
eh - du har jo ikke noget du skal afregne i så fald (andet end betalingen til freelanceren) men hvis du mener at freelanceren kan gå ind og betale sin skat via dankort ved at lave en frivillig betaling så er det helt korrekt

Der kunne man så sige, at så kunne man også ha kørt a-skat hvor du indbetaler skatten og til skat og resten til ham, men gør du bare så B-indkomst specielt når du er sikker på, at han faktisk betaler sin skat (det er den der med, at HVIS skat kunne kalde det ansættelse og jeg husker ikke jeres forhold nu) så kan du hænge på skatten hvis han ikke betaler.

Simon Gade :
I forhold til det med fakturaen var det mere fordi jeg tænkte at jeg skulle have noget til mit regnskab. Men hvis han bare laver en faktura med hans cpr-nr så skulle det være nok for mig?

ja absolut klogt

vh

Fra Middelfart
Tilmeldt 8. Oct 09
Fra  Byggetilladelse.nu Skrevet kl. 13:29

Tak for det uddybende svar John.

Jeg talte med en kammerat her i løbet af weekenden, som foreslog noget andet, men vi var begge i tvivl det var en løsning som kunne bruges.

Hvis man ansætter ham og selvfølgelig betaler alle de ting som man skal ifb. med A-skat, AM, barsel mv., kan det så lade sig gøre at aflønne ham på den måde, selvom der er længere tidsintervaller imellem, eller skal man ansætte ham hver gang der så kommer en opgave? Altså det jeg spørger om er hvis man har ansat ham og udbetaler løn for en måneds arbejde, og derefter først har en opgave 2-3 måneder senere, skal man så afskedige og ansætte ham igen, eller må man godt kun betale ham for de måneder der er arbejde? For de måneder hvor der ikke er arbejde skriver ham jo så 0 timer og får sin efterløn. Jeg håber det er til at forstå hvad jeg mener :)

På forhånd tak 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:04

Du kan sagtens beholde ham som ansat. Bare skriv i aftalen, at han aflønnes per opgave og at antallet af opgaver og varigheden af de enkelt opgaver kan svinge - lige som der kan være relatvit langt mellem de enkelte opgaver, så ansættelsen er med aflønning per opgave og, at aftalen til en hver tid kan gensidigt opsiges til udløbet af en måned, og at parterne så ikke har yderligere forpligtelser i forhold til hinanden. Er timetallet for den enkelt aflønning sat til 31 timer eller mere (som jeg husker det) tilkommer ATP som f.eks i danløn helt automatisk beregnes og det er ud fra ATP at sådan noget som barsel og AUD/AER udregnes (ikke noget voldsomt). 

Han bør nok høre sit efterlønskontor, men det burde ikke gi ham problemer heller, han bør kunne få efterløn for de timer han ikke har løn når han skriver 0 timer for de måneder - uanset I stadigt har jeres aftale - men han kan jo dobbeltchecke med efterlønskontoret som bør være meget hjælpsomme de sparer jo lidt penge når han er i løn

venligst John H

Fra Taastrup
Tilmeldt 24. Sep 10
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 15:13

Hej

Jeg har haft en efterlønner på honorar i ca1½ år uden problemer. 

Jeg vil bare lige tilføje en note om at du skal tilføje han/hende på den lovpligtige arbejdsskadeforsikring.

mvh Jan

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:17

Jan Nielsen:

Jeg vil bare lige tilføje en note om at du skal tilføje han/hende på den lovpligtige arbejdsskadeforsikring.

Yes som dog godt kan tegnes som deltid hvis medarbejderen kun arbejder deltids eller om du vil halv af normal -  tal med forsikringen

vh

Fra Middelfart
Tilmeldt 8. Oct 09
Fra  Byggetilladelse.nu Skrevet kl. 08:30

Tak for jeres svar, det har været til en stor hjælp Yes

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 20. Feb 09
Indlæg ialt: 115
Skrevet kl. 17:16

Du er t.o velkommen til at sende os en mail på info@forsikringagenten.dk hvis du ønsker vores vurdering af om du har fået en konkurrencemæssig pris på forsikringen

det skal ikke koste dig en krone :0) - den ene tjeneste er måske den anden værd 

God aften

www.forsikringagenten.dk - Vi hjælper dig med erhvervsforsikringer, så du kan koncentrere dig om dit firma  

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)