Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bank konto og bogføring af beløb fra Paypal

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Børkop
Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 26
Fra  Børne-Shoppen I/S Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Håber der en venlig sjæl, som kan hjælpe mig på disse spørgsmål;

Jeg er igang med en webshop, sammen med en makker, og i den forbindelse skal vi have registeret en I/S. Til dette I/S skal vi naturligvis have en bankkonto. Jeg har overvejet, om det er nok, at jeg eller ham for den sags skyld, opretter en konto i vores eget navn og bruger som firmakonto? Eller skal vi have registeret en desideret firma konto hos en bank? Jeg tænker lidt, at hvis kontoen står i mit privatenavn, så vil det have indflydelse på min skatteopgørelse mht. renteindtægter?

Vi vælger desuden, ikke at trække penge ud til os selv, da det er et "fritids" projekt i første omgang. Vi vil til gengæld opbygge et større varelager, for de penge som vi skulle tjene.  Jeg regner med, at når pengene er "investeret" i nye varenumre, så kan der heller ikke bliver tale om firmaskatten på de 25%, såfremt regnskabet skulle gå i et rundt nul? (Jeg ved det nok er et skole spørgsmål, men for at være på den helt rigtige side)
Vi vælger desuden at smide lidt flere penge ind i firmaet, end vi har udgifter for det første år. Kan der blive tale om et overskud, når de primære "indtægter" er indskud i virksomheden?  Eller skal der betales skat af differencen mellem indskud / fortjeneste og udgifter? 

Noget af vores omsætning vil sikkert blive igennem Paypal, og dem vil jeg få en udbetaling fra måske en gang i ugen. Hvordan bogfører jeg dette, når der ligger flere fakturaer bag? Altså, hvis jeg har 7 ordre på 100 kr. hver, så vil jeg få en udbetaling på 700 kr. fra Paypal. Er det bare en bogføring på en post af de 700 kr. eller hvordan? Jeg synes selv den er lidt svær i og med, at jeg har jo 7 forskellige fakturaer som er blevet betalt, og kørt til det samlede beløb, omvendt får jeg jo kun en postering på bankkonto af pengene.. 

Jeg kører med en fragtpris på 39 kr., som jeg har læst noget om skal bogføres som et udlæg, hvis jeg skal undgå, at skat opkræver moms af disse penge. Er der en som ved, om det evt. kan laves i Dinero

Vi har desuden lavet den livsnødvendige kontrakt på hinanden, så det her er nogenlunde det sidste som vi skal have styr på. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

MortenRii:
Jeg er igang med en webshop, sammen med en makker, og i den forbindelse skal vi have registeret en I/S. Til dette I/S skal vi naturligvis have en bankkonto. Jeg har overvejet, om det er nok, at jeg eller ham for den sags skyld, opretter en konto i vores eget navn og bruger som firmakonto? Eller skal vi have registeret en desideret firma konto hos en bank? Jeg tænker lidt, at hvis kontoen står i mit privatenavn, så vil det have indflydelse på min skatteopgørelse mht. renteindtægter?

jeg vil stærkt anbefale at få en fælles firmakonto - da I elles skal ind og netop korrigere sådanne skatteting Læs om ERHVERV ELLER PRIVATKONTO i øvrigt og om FÅ EN GOD START I BANKEN

MortenRii:
Vi vælger desuden, ikke at trække penge ud til os selv, da det er et "fritids" projekt i første omgang. Vi vil til gengæld opbygge et større varelager, for de penge som vi skulle tjene.  Jeg regner med, at når pengene er "investeret" i nye varenumre, så kan der heller ikke bliver tale om firmaskatten på de 25%, såfremt regnskabet skulle gå i et rundt nul? (Jeg ved det nok er et skole spørgsmål, men for at være på den helt rigtige side)
Nej det er en klassisk fejl. De varer I har på lager når regnskabet gøres op, skal tælles op (og gør det gerne mindst kvartalsvis eller månedsvis for at ha overblik) og tages op til deres indkøbsværdi. Køber I for 50.000 kr varer - så har de stadigt en værdi på 50.000 kr og det giver ikke underskud eller reducerer overskud, det bytter bare penge fra bank til lager

MortenRii:
Vi vælger desuden at smide lidt flere penge ind i firmaet, end vi har udgifter for det første år. Kan der blive tale om et overskud, når de primære "indtægter" er indskud i virksomheden?  Eller skal der betales skat af differencen mellem indskud / fortjeneste og udgifter? 

det i skyder ind og det i hæver sker via status og påvirker slet ikke resultatet og skatten læs SKAT I PERSONLIG VIRKSOMHED OG I/S

MortenRii:
Noget af vores omsætning vil sikkert blive igennem Paypal, og dem vil jeg få en udbetaling fra måske en gang i ugen. Hvordan bogfører jeg dette, når der ligger flere fakturaer bag? Altså, hvis jeg har 7 ordre på 100 kr. hver, så vil jeg få en udbetaling på 700 kr. fra Paypal. Er det bare en bogføring på en post af de 700 kr. eller hvordan? Jeg synes selv den er lidt svær i og med, at jeg har jo 7 forskellige fakturaer som er blevet betalt, og kørt til det samlede beløb, omvendt får jeg jo kun en postering på bankkonto af pengene.. 

Du må bare lave et bilag der viser hvad indbetalingen dækker men du skal jo samtidigt har udlignet de fakturaer så du ikke kommer til at rykke for dem. Det må I nok ha hjælp til at opsætte - ellers må du tage fakturaerne en af gangen og "gøre" betalt - så passer banken jo stadigt

MortenRii:
Jeg kører med en fragtpris på 39 kr., som jeg har læst noget om skal bogføres som et udlæg, hvis jeg skal undgå, at skat opkræver moms af disse penge. Er der en som ved, om det evt. kan laves i Dinero? 
Det kan det ja, men det er ikke programmet det er jer der skal kontere det. I må KUN gøre det hvis fragten svarer til det I har købt momsfri porto for. Tager I mere skal i betale moms af forskellen. Det hedder UDLÆGSORDNINGEN og klik linket og læs - ellers er fragt med moms

Godt I er i gang med I/S aftale, men I har så mange ting der kan drille i regnskabet, at jeg ville råde til at få noget hjælp, bare i begyndelsen. En bogholder der sidder eksternt og får alle jeres bilag en gang om måneden og kontrollerer at I har bogført korrekt. En sådan når MEGET på 1 time og koster fra 300-400 kr normalt og de penge kan være de dårligste I har sparet her i starten

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Børkop
Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 26
Fra  Børne-Shoppen I/S Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Endnu en gang, en kæmpe tak for hjælpen John. Jeg tror det er en god idé, at hive fat i en person der ved noget om bogføring, og få vedkommende til at gå det igennem som vi har lavet. 

Cookie - John Hannover:
Du må bare lave et bilag der viser hvad indbetalingen dækker men du skal jo samtidigt har udlignet de fakturaer så du ikke kommer til at rykke for dem. Det må I nok ha hjælp til at opsætte - ellers må du tage fakturaerne en af gangen og "gøre" betalt - så passer banken jo stadigt


Jeg har lige et enkelt spørgsmål i forbindelse med det;

Lad os tage et eksempel;

Lars køber for 100 kr. og Peter køber for 150 kr.

Jeg laver en faktura på 100 kr., debitere min bank og kreditere vareforbrug. 
Jeg laver en faktura på 150 kr., debitere min bank og kreditere vareforbrug. 

Nu får jeg så en betaling fra paypal på 250 kr., skal jeg lave et ekstra bilag på dem, eller er de to øverste nok? Jeg kan jo påvise med kontooversigt fra Paypal hvad de to bilag dækker over. 

Fra Aulum
Tilmeldt 23. Mar 13
Indlæg ialt: 29
Fra  Nieborg Media Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten,

Nu arbejder jeg ikke selv i Dinero (endnu) da jeg venter på lidt flere funktioner. Måden jeg gør dette på, er at have en mellemregning for mit Paypal. Altså når jeg går ind og hæver pengene fra en kunde der har betalt via PayPal, føre jeg dem over på min mellemregning (enten finans eller debitorkonto) og når jeg så hæver mine penge fra Paypal til banken, kan jeg herefter gå ind og udligne min mellemregning. 

Som sagt, ved jeg ikke om dette er muligt i Dinero endnu. Men sådan gør jeg ihvertfald. :-)

Mvh.

Dennis 

Fra Aulum
Tilmeldt 23. Mar 13
Indlæg ialt: 29
Fra  Nieborg Media Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Skriv endelig til mig, hvis du har brug for hjælp til jeres regnskab Morten, sidder til dagligt og bogfører for en del virksomheder. Og jeg kender til hvor svært og træls det er i opstarten, hvis man ikke er 100% dus med det. 

Så hvis du har spørgsmål, eller har brug for et par ekstra øjne, smid mig en mail på dennispedersen@mail.com 

Fra Børkop
Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 26
Fra  Børne-Shoppen I/S Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det Dennis.

Hvad bruger af program, nu hvor du ikke anvender Dinero? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Pedersen:
Nu arbejder jeg ikke selv i Dinero (endnu) da jeg venter på lidt flere funktioner. Måden jeg gør dette på, er at have en mellemregning for mit Paypal. Altså når jeg går ind og hæver pengene fra en kunde der har betalt via PayPal, føre jeg dem over på min mellemregning (enten finans eller debitorkonto) og når jeg så hæver mine penge fra Paypal til banken, kan jeg herefter gå ind og udligne min mellemregning. 

Som sagt, ved jeg ikke om dette er muligt i Dinero endnu. Men sådan gør jeg ihvertfald. :-)
jo det kunne du også i Dinero, men jeg synes nu ikke det lyder rigtig godt. Hvorfor laver du ikke en konto i status, der hvor du også har bank, bare et par kontonumre højere, som hedder Paypal. Det er jo ikke andet end en bankkonto i princip. Der skal pengene gå ind når kunden har betalt for varen, og så kan du flytte mellem paypal der og banken helt som du vil, men du skal ikke ha en af dine "bankkonti" i mellemregning

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Børkop
Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 26
Fra  Børne-Shoppen I/S Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Så den ideelle løsning er en konto under likvide beholdninger som hedder "Paypal", også fakturere på den først, og når pengene fra paypal kommer, så lave et bilag som går fra paypal til bank? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :

MortenRii:
Så den ideelle løsning er en konto under likvide beholdninger som hedder "Paypal", også fakturere på den først, og når pengene fra paypal kommer, så lave et bilag som går fra paypal til bank? 
ja jeg ser ingen større forskel på paypal og bank og kasse osv - det er alle steder hvor virksomhedens penge ligger. SÅ fører man fra bank til kasse hvis man skal ha lidt kontanter og får man mange kontanter så fra kasse til bank - ligesom jeg ex har flere bankkonti - et med lidt rente på til større beløb der skal stå lidt, og en drift uden rente, hvor jeg flytter rundt.

Derfor er paypal for mig jo bare en type bankkonto hvor man får sine penge ind fra kunden i stedet for i banken. I princip kan man lade pengene stå der hvis man også køber via paypal, eller man kan flytte dem over i bank hvis man skal betale noget fra banken, men det er bare endnu en konto i gruppen af likvide beholdinger  og mellemregning er jo generelt til flytning mellem private midler og virksomheden, hvor paypal er virksomhedens hele tiden

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Børkop
Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 26
Fra  Børne-Shoppen I/S Skrevet kl. 11:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Fantastisk! Det vil jeg bruge så. Jeg giver dig ret, paypal er jo bare som en ekstra bankkonto, så den skal jo med under balancen som aktiver, såfremt der står penge ved regnskabetsafslutning. Det gjorde lige tingene en del lettere :-)! 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)