Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig uden momsregistrering og handel med andre virksomheder.

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 11. Nov 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ved at starte egen virksomhed. Da jeg endne ikke vil kunne leve af det, starter jeg det som bi-erhverv og uden CVR nr. Virksomheden skal bla. sælge visuelt materiale til reklamevirksomheder

Jeg har forstået, at jeg ikke vil kunne skrive moms på mine regninger. Mit spørgsmål er derfor:

Er det ikke et problem for virksomheder, hvis de ikke kan modtage en regning, hvori momsen fremgår? Og hvis ja, hvad kunne en løsning så være?

På forhånd tak for svar.

Fra Varde
Tilmeldt 22. Oct 13
Indlæg ialt: 185
Skrevet kl. 14:14

Hej Karl

Der er som sådan ikke noget problem i at du sender en regning uden moms, virksomheden kommer jo hverken til at betale mere eller mindre af den grund. Hvis du eks. sælger noget for 100 kr., så sender du en regning på 100 kr. som din kunde så betaler. Hvis du derimod var momsregistreret, så ville du lægge moms oveni, så din regning vil være på 100 kr. + 25 kr., virksomheden vil derefter få refunderet de 25 kr., og dermed stadig have betalt 100 kr.

Husk at være opmærksom på 50.000 kr. reglen.

Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.

Læs mere på dinrevisor.net

Tilmeldt 11. Nov 13
Skrevet kl. 18:00

Hej Anders.

Tak for dit hurtige svar. Jeg vil lige tillade mig at stille et til spørgsmål. Kan du forestille dig noget scenarie, hvor det vil være et problem i fohold til en kunde, at man ikke kan pålægge moms til beløbet?

Og endnu et åbent spørgsmål. Jeg har hørt, at jeg - unden CVR nummer - stadig kan trække moms fra mit arbejdsudstyr etc. Er det rigtigt forstået?

Tak for påmindelsen omkring de 50.000.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:04

Karl-EM:
Kan du forestille dig noget scenarie, hvor det vil være et problem i fohold til en kunde, at man ikke kan pålægge moms til beløbet?
Nej ikke med mindre de kun vil handle med registrerede virksomheden men selve det at der ikke er moms giver ikke nogen problemer

Karl-EM:
Og endnu et åbent spørgsmål. Jeg har hørt, at jeg - unden CVR nummer - stadig kan trække moms fra mit arbejdsudstyr etc. Er det rigtigt forstået?
nej forkert. Uden CVR og momsregistrering må du ikke trække nogen som helst moms fra eller lægge nogen moms til

Karl-EM:
Tak for påmindelsen omkring de 50.000.
husk det ikke er en bundgrænse men at man skal registrere sig når man kan forvente at overstige . som du kan læse i MOMSGRÆNSEN - den er vigtig ikke at overskride da man ellers kan få moms få salget man har haft uden moms + bod på samme

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Nov 13
Skrevet kl. 19:12

Glemte helt at sige tak for svare John. Men tak for det.

Tror også jeg kom til at bytte rundt i det. Ville have spurgt, om man stadig kan trække omkostninger ved udstyr fra i skat

Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 55
Fra  Rev&Regn Skrevet kl. 19:17

Det er sjovt ingen nævner kravet om CPR nummer på faktura. Derudover skal du være opmærksom på at mange virksomheder indberetter det som B-indkomst.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:31

Tesnjak:
Det er sjovt ingen nævner kravet om CPR nummer på faktura.
HM - hvilken lov siger der skal CPR nummer på hvis han sælger ex små ting eller software

Han skal da vel heller ikke hvis han står på en markedsplads og sælger ting  - som ikke registreret oplyse sit CPR nummer, blot sit navn er da fint nok.

Tesnjak:
Derudover skal du være opmærksom på at mange virksomheder indberetter det som B-indkomst.
HM - ja forhåbentlig gør de ALLE hvis det er honorar men de indberetter vel ikke som B indkomst hvis han har solgt en ting til dem.

Hvis han køber USB nøgler i europa og videresælger dem - kræves intet CPR på faktura og ingen som helst indberetning til B indkomst af et sådan salg men jeg er helt enig I, at han skal opgive det hvis han udfører arbejde som honorar/freelance for en virksomhed

vh John H

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:32

Tesnjak:

Det er sjovt ingen nævner kravet om CPR nummer på faktura. Derudover skal du være opmærksom på at mange virksomheder indberetter det som B-indkomst.

Måske fordi det ikke er et formelt krav....Wink

I de tilfælde hvor der skal opgives cpr.nr står det ingen steder noget om hvordan det skal overgives. Det kan være mundligt, på lokumspapir eller en mail eller ....
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:33

Karl-EM:
Tror også jeg kom til at bytte rundt i det. Ville have spurgt, om man stadig kan trække omkostninger ved udstyr fra i skat
ikke på helt samme måde som hvis man har CVR vil jeg bestemt mene. Du kan ikke købe computer og trække den fuldt fra da du må formodes også at bruge den privat - når du ikke har CVR. Havde du CVR så kunne du, dog skulle du dele momsen, så du kun trak moms fra i forhold til firma-brugs-delen

Hvis det er noget som KUN bruges for at tjene pengene - varer osv ja så kan du trække dem fra, dog kun ned til 0 - du kan ikke opgive underskud og trække noget fra i anden personlig indkomst

vh

Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 55
Fra  Rev&Regn Skrevet kl. 19:38

Lidt google og jeg kan finde flere steder, hvor der står at der skal påføres CPR nummer.

http://startvaekst.dk/ekspertsvar/65884/2002

Derudover mener jeg også at virksomheder ikke har ret til fradraget hvis der ikke er påført CPR eller CVR nummer. Uanset hvad så vil det være en rigtig god ide både for dig selv og for virksomheden du sælger til.

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)