Jeg bliver gang på gang så positivt overrasket over alle de flotter svar der kommer herinde, så nu vil jeg selv forsøge mig med et spørgsmål. Sagen er den, at jeg har besluttet, at jeg vil være selvstændig. Jeg arbejder som App-udvikler, og udvikling af Apps skal altså være mit firmas eksistensgrundlag. Jeg har kun 5000 kr. som jeg vil indskyde i firmaet (til køb af domæne, webhotel, certifikater mm.), samt en computer og en skærm som jeg har købt af egne penge. Jeg har talt ganske kort med en rådgiver, og han foreslog følgende model: Opret en enkeltmandsvirksomhed i dag, og fratræk underskuddet i virksomheden i din personlige indkomst ved årets udgang. Jeg vil helst sikkert have underskud indtil nytår, da jeg kun har udgifter, og al min tid vil gå på udvikling af en App, jeg håber at kunne tjene penge på i 2014. Pr. d. 1/1 2014 blev jeg rådet til at omdanne enkeltmandsvirksomheden til ApS, da dette kan ske skattefrit (er det noget I kan bekræfte?). Da de eneste penge jeg har (5000 kr.) blev brugt som indskud i enkeltmandsvirksomheden, var hans forslag, at jeg fik "vurderet" den App jeg har udviklet, og udgør App'en samt værdierne i min enkeltmandsvirksomhed 50.000 kr., kan jeg omdanne enkeltmandsvirksomheden til ApS uden at skulle indskyde 50.000 kr. kontant. Kan dette lade sig gøre, og er det en model I vil råde mig til? og i så fald - hvem skal man konsulterer i forbindelse med vurdering af enkeltmandsvirksomhedens værdi samt omdannelse fra enkeltmandsvirksom til ApS. Lad os antage at jeg opretter en vejr-App (ikke særlig orginalt - indrømmet), og det er firmaets primære aktivitet. Jeg vælger derfor at kalde firmaet VejrErVigtigt. Men jeg ved også på nuværende tidspunkt, at jeg kommer til at sælge nogle konsulent-timer, som absolut INTET har med vejr-App'en at gøre. Ville I så oprette et selvstændig firma til dette, eller vil I bare lade det indgå som en del af VejrErVigtigt firmaet, selvom de to ting intet har tilfælles - udover at jeg er involveret? Hvordan ville I skrue det sammen? Derudover har jeg læst lidt om et såkaldt holdingselskab, og som udgangspunkt har jeg svært ved at finde nogle ulemper ved at oprette sådan et i samme ombæring som omdannelse fra enkeltmandsvirksomhed til ApS. Har I noget klogt at sige om dette? Jeg skal måske nævne, at det er nødvendigt for at kunne udgive App’s hos Apple i en virksomheds navn, at man IKKE er enkeltmandsvirksomhed eller I/S. Mere hvis nogle skulle undrer sig over, hvorfor jeg lidt "travlt" med at blive omdannet til ApS. På forhånd tak - forsat god søndag. /Preben |
Har du kigget på det kommende Iværksætterselskab (IVS) - http://erhvervsstyrelsen.dk/ivaerksaetterselskab