Hejsa, Jeg vil gerne starte en virksomhed. Jeg ved godt at man kan vente med at moms registeret sig til man har en indtjening på mere end 50.000 (inden for de første 12 måneder) men, der er i mit tilfælde en del udgifter i starten, og i den forbindelse er det vel en fordel at være registeret, eller hvad? |
virk.dk registerning hvornår
- 1
Det er svært at sige om det er en fordel, som udgangspunkt vil du vel have mest salgsmoms, og det vil i realiteten være en udgift for dig, at være momsregistreret. Det er nok afgørende om dine kunder er momsregistreret eller ej. Hvis de er, så får de ikke en besparelse, hvis du ikke lader dig momsregistrerer, men omvendt hvis dine kunder ikke er momsregisteret, så vil de opleve dine varer som billigere, fordi de ikke skal betale moms, og du kunne måske tage en smule mere for dine varer, da dine kunder slipper for moms. mvh. Andreas |
bare du ikke tror de 50.000 kr er en bundgrænse som man kan tage først og så registrere sig når man overskider. Det er ikke indtjening men omsætning og du skal registrere når du kan FORVENTE at kommer over 50.000 kr på 12 mdr - jeg plejer at sige ved ca 3-3500 kr i omsætning om måneden Hvis du er registreret kan du trække din moms ved start omkostninger fra og skal så også lægge moms på alle din salgspriser. Læs evt om GRÆNSE FOR MOMSREGISTRERING vh John H |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Tak skal i have, Jeg har i sinde at sælge til private i første omgang, men i det lange løb også til virksomheder, men måske det så godt kan betale sig at vente med at registere mig. Skal jeg have et cvr nummer alligevel? og hvordan skal jeg opgive indkomst/omsætning under det momspligtige beløb? |
hvis du vælger ikke at registrere dig fordi du forventer ikke at sælge for over 50.000 kr på 12 mdr skal du ikke ha CVR. Det skal du først når du kan forudse den større omsætning, f.eks. når du sælger for 3-3.500 kr om måneden og ser det stige. Læs her om at drive VIRKSOMHED UDEN MOMS Du skal stadigt føre regnskab over alle indtægter minus alle udgifter - gør det helt løbende lige fra start. Du kan ringe eller skrive til skat, at du vil ha ikke momspligtig virksomhed og at du gerne vil ha udvidet selvangivelse og du skal opgive fortjenesten (ind minus ud) til skat - i rubrik 211 - det kommer til at være helt almindelig personlig indkomst (man kan evt i nød bruge rubrik 12 i den almindelige selvangivelse til fortjeneste. vh John H |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com