Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af køb, der også bruges privat

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Hillerød
Tilmeldt 11. Feb 13
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Har været ude og købe en lille printer til mit firma, som også er betalt med penge derfra. Men da jeg også kommer til at bruge den privat, kan jeg - så vidt jeg har forstået - kun få en del af momsen retur?

Hvordan bogføre jeg dette i Dinero? Kommer til at bruge den cirka lige meget privat og firma, så det 50% af moms der skal skrives ind. Men hvordan synes jeg ikke jeg kunne gennemskue.

DBH

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:52

Jeg vil mene 50% af momsen kan fradrages under forudsætning af at den bruges 50/50 privat og erhvervsmæssigt. Dog skal du også huske at de løbende driftsudgifter ligeledes deles mellem privat og erhverv. Men det er en svær balancegang, og jeg ved ikke hvordan skat vil stille sig hvis de kom på besøg, og skal vurdere sagen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:15

no problemos  regner lige ud hvad halvdelen af momsen er. Det trække du fra hele beløbet inkl moms (træk 10% af beløbet - det er nemlig halvdelen) f.eks. 1000 kr inkl. moms. Hele momsen er 200 kr (800 * 25% = 200) så moms lagt til er 25% og moms som andel af pris inkl. moms er 20%. Derfor - træk 10% af hele prisen inkl. moms fra

gå i dinero - ind i fanen REGNSKAB og så ind i KASSEKLADE - Det helt rigtige er at skabe en ny konto uden moms til småanskaffelser - da Dinero ikke endnu bare kan undertrykke momsen og det er du nødt til her. 

Du kan hvis du ikke vil lave en ny konto - bruge DIVERSE UDEN MOMS konto 4430 - den ligger i samme gruppe som kontorartikler o.l.

men her den helt rigtige måde - lidt mere besværligt - men dog et under 5 min job

Vælg REGNSKAB- KONTOPLAN - og den blå knap OPRET KONTO og tryk konto - og så kald den nye 5120 og i teksten - småanskaffelser manuel moms og lad være med at vælge moms type bare lad den stå som vælg momstype (der burde være en der hed 0 moms men det er der ikke)  gem kontoen

Så har du nu en konto uden moms til de ting du køber og bruger delvist privat

gå så i KASSEKLADE og i den øverste linje skriver du nu 90% af den samlede pris inkl. moms for printeren og vælger konto 5120 som du lige lavede og som modkonto f.eks. bank hvis du har betalt med din virksomheds bankkonto

I næste linje skriver du nu MOMS PRINTER FIRMADEL 50% som tekst og vælger KONTO 8730 som er købsmoms - og igen bank som modkonto

og nu har du i de to linjer først de 90% af prisen som udgift og træk i banken og i næste linje de 10% af totalprisen som du har momsfradrag på og de samme 10% som træk i banken. 

dit samlede træk i banken er nu lig hele prisen inkl. moms for printeren og som udgift har du printeres pris og halveden af momsen og i linje to med momsen vil du se at beløbet svarer helt til halvdelen af momsen som er det du kan fradrage i moms og alt er  i orden

guderne be til jeg holdt tungen lige i munden men du har jo kontrollen ved at du kan se det samlede beløb i de to linjer svarer helt til printerens samlede pris Big Smile

AMINO lille råd - LAV EN KONTO TIL SMÅANSKAFFELSER MED MANUEL MOMS SOM STANDARD i planen - det vil lette de nye brugere der skal ha en del af momsen privat i at lægge det korrekt eller endnu bedre - gi mulighed for at undertrykke moms på alle konti, også de som har moms som standard - I de fleste programmer foregår det ved, at når man vælger konto, skriver den automatisk k-moms f.eks. og så ved man der er købsmoms på - og det kan man bare delete/undertrykke

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 11. Feb 13
Indlæg ialt: 86
Skrevet kl. 14:02

Hej John,

1000 tak for dit udførlige svar! Det var beskrevet helt korrekt, så det var jo lige før det var nemt at bogføre, ud fra din beskrivelse.

Endnu engang tak!

Rigtig god søndag :-)

DBH

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:48

Tim:
så det var jo lige før det var nemt at bogføre, ud fra din beskrivelse
det er godt gået. Du har nu meget lettere ved programmet for nu kan du selv oprette konti og nu kan du kontere moms individuelt - godt gået

vh

Tilmeldt 9. Apr 15
Indlæg ialt: 8
Fra  Daphne Skrevet kl. 12:45

Sidder og laver regnskab og fandt din dejligt præcise beskrivelse John. Tak og den svarer til den i Dineros hjælpeinfo. Jeg forstår bare ikke hvorfor hele det resterende beløb må trækkes fra som udgift, når nu printeren i dette tilfælde bruges 50 % privat. Hvorfor er det ikke kun halvdelen af de 90 % som skrives ind på konto 5120? Er der noget i den konto du bruger som gør at det kun er firmadelen Dinero regner med som udgift?

Jeg har indtil videre kun trukket firmadelen fra i mit regnskab, og så sku jeg bare lige finde ud af hvordan det teknisk sku gøres med at få trukket momsdelen fra først.

Jeg har både småanskaffelser som er delvis privat og derudover udgifter som fx olie til opvarmning. Her regner jeg med 25 % af varmen bruges i firmadelen og ville derfor trække 25 % af momsbeløbet fra i konto 8730 som du beskriver, men derefter ville jeg så kun trække 25 % af det resterende beløb fra som udgift uden moms.

Kan du afklare det for mig?

Mvh Maja.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:30

Overordnet synes jeg du er oplagt fald til at lade en revisor ser det konkrete - f.eks - du regner med at 25% af varmen bruges til firmadelen - er det % af areal osv og så hvis du har delte aktiver

Delte aktiver som udgangspunkt - ting man bruger privat og firma skal dels både hvad udgift og moms angår, men ting der anskaffes for firmaets skyld, som firmaet ikke kunne være uden, udgiftsmæssigt kan tages fuld i firmaet - MEN momsen skal deles ALTID. Det er typisk noget sådan som en computer, telefon (udløser skat) og printer. Computer og printer kan være uundværlige i firmaet og kan derfor trækkes fuldt fra bare man deler momsen

Det betyder man skal bogføre mere manuelt, da programmerne jo ikke indeholder f.eks 35% - 70% moms andel f.eks. Man kan ofte dog bare vælge at bruge programmernes HALV moms sats som findes i den del

Ellers - f.eks. computer til 10.000 + moms = 12.500 - hvor man f.eks. anvender 50/50% firma/privat - bogføres med 11,250 kr på en konto for aktiver uden moms - og momsen bogføres så op konto købs moms 1.250 kr direkte - Begge med bank som modkonto

Jeg tror dog med alt det andet, du skal lade en økonomiperson gå dit regnskab igennem http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html 

vh John Hannover

Tilmeldt 9. Apr 15
Indlæg ialt: 8
Fra  Daphne Skrevet kl. 15:37

Tak for svar. Det med procentsatsen har jeg talt med en i skat om. Det er simpelthen den procentdel af husets areal som er udelukkende erhverv.

Uh ha det ku da være nemmere at overlade det til en revisor, men min omsætning er for lille og jeg vil rigtig gerne lære at gøre det selv. Jeg forstår godt det med delt moms, jeg ku bare ikke lige se hvorfor selve udgiften ikke skulle deles. Det må jo så være en vurderingssag hvor grænsen går. Generelt køber jeg jo ikke noget til firmaet som jeg ikke behøver. Jeg var fx nødt til at købe en boremaskine for at kunne skrue gipsplader op i værkstedet, men eftersom jeg tænker at vi godt kan komme til at bruge den i det private også, har jeg delt udgiften 50/50.

En anden ting der nu irriterer mig er at jeg var på et kursus arrangeret af SKAT hvor ham der stod for det sagde at det var hele hustandens telefon forbrug man kunne trække fra, og så blive beskattet af fri telefon. Jeg spurgte konkret om det ville sige at jeg også skulle regne min mand og datters mobil abonnement med som udgift i firmaet, og han svarede at han godt vidste det næsten lød for godt til at være sandt, men ja det skulle jeg, og det var for at gøre det så enkelt som muligt, at man havde lavet systemet sådan. Nu falder jeg så over flere steder på nettet, hvor der står det modsatte, det som jeg logisk tænkte var det rigtige, nemlig at det kun er ens egen telefon abonnement og evt. internet man skal trække fra. Hvilket vil sige ham der holdt kursus i virksomhedsstart nok sagde det forkerte, og jeg dermed har skrevet en masse fakturaer ind i Dinero som slet ikke skulle have været der. Tror måske bare jeg vil slette alt hvad der har med telefon at gøre og så betale det selv, for jeg har alligevel kun abonnement for 79 kr. om måneden nu, så det kan jo slet ikke svare sig at regne det med og blive beskattet af fri telefon. Og så vidt jeg kan læse mig til på SKAT må jeg godt regne internet med fordi jeg har virksomhed i hjemmet, uden at blive beskattet af det.

Der er mange ting at lære, og jeg kan bestemt godt se en grund til at bruge revisor. Der er selvfølgelig en grund til at det er en uddannelse :-)

Mvh Maja.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:02

jeg har aldrig hør man skulle kunne trække sin mand og barns telefon fra - bare ved at betale skat af fri telefon - vel tværtimod - der er en vis rabat hvis begge skal beskattes af fri telefon. Den gælder kun ens egen

Ja internet når du har det i hjemme -  uden skat - ja tvivlsom om tlf betaler sig ved 79 du skal meget højere op da du ud over skatten jo stadigt reducerer dit overskud ved at betale et - så ialt koste det over de 200 kr om måneden

du behøver ikke nødvendigvis en revisor - en alm online økonmiperson der måske checker dine ting igennem en gang i kvartalet kunne give meget - og være billigt

vh John Hannover

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:23

Muligheden for at trække telefon fra for ægtefælle og børn ophørte ved indførslen af multimediebeskatningen i 2010.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)