Jeg kan ikke lade være med at komme med en lille indskydelse, uden selv overhovedet at have en fis forstand på logo-design.. Martin Thorborg skriver faktisk sådan her i hans bog (iværksætter til jeg dør);"Det kan blive vigtigt med et logo, men det er som regel flere år efter opstarten."... "Når man har realistiske udsigter til at kunne skabe et markant brand, så kan der være behov for et logo, men da ved du også først, hvilke værdier logoet skal designes ud fra".. Jeg synes (og igen - har ingen reklame-uddannelse) at hvis man starter en mindre virksomhed og ikke har de store midler i starten, er det da unødvendigt at bruge mange penge på logo - Mange herinde er helt nystartede og kan nå at skifte branche eller i hvertfald retning mange gange endnu, så hvorfor ikke bruge pengene på markedsføring i stedet for branding.. Det er fint at have uddannelse og de rigtige redskaber og selvfølgelig skal man kende forskel på begreberne, og kunne hjælpe kunden, men hvis manden har lyst til at prøve at se, om han kan tjene en skilling på det, så lad ham dog... Der er altid 1000 besvarelser på indlæggene, når de handler om it/internet/design, og en masse kloge-hoveder lader hinanden høre, hvad de gør forkert.. men for mig (igen - som kunden der ikke har en fis forstand på design) vil jeg nok vælge en med flotte referencer.. og en som er kreativ, har gode ideer og gå-på-mod.. og jeg ville ikke tænke over, hvilket program det var lavet i Jeg kan godt forstå frustrationen over, at blive presset på prisen - det er det samme i min branche, folk kan ikke forstå, hvis en papkasse kan koste mere end 1 krone.. Men det er det der hedder konkurrence og det tror jeg sgu er sundt! |