Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetalinger til bestyrelsesmedlem med skatteforhold i andet EU land end Danmark

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 194
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg fører regnskab for en forening med tre stiftere.

Den ene part bor i udlandet og fungerer med sin ekspertise også som konsulent for foreningen.  Hun fungerer også som næstformand. Af hensyn til hendes skatteregnskab i hendes skattepligtige land skal hun udstede en momsfri EU faktura som er grundlaget for hendes personlige skatteforhold.  Hun er også i Danmark på besøg hvor udbetalinger kan finde sted.

Jeg har mødt forskellig rådgivning i forhold til hvordan der skal bogføres hhv. Honorar, mellemregninger, og deciderede freelance udbetalinger som enhver anden EU leverandør, til en og samme person. Min egen antagelse er at skattefrie honorarer (DKK 2000,- årligt) udbetalinger ganske enkelt ikke er muligt for hende da det er Dansk skattelovgivning og skal derfor heller ikke bogføres som sådan.  Mellemregninger hvor hun f.eks. har indskudt et beløb og hævet det helt eller delvist igen skal ske direkte under virksomhedens egenkapital og her kommer så det store spørgsmål.  Når nu hun sender faktura for arbejde skal det så bogføres på hendes mellemregningskonto som enhver anden udbetaling fra egenkapitalen eller skal det bogføres som udgifter under konsulenter og freelance, og derved får personen jo op til tre identiteter i regnskabet, hvilket måske er unødigt besværligt?

Og, er der i det hele taget noget i en sådan situation jeg skal være særligt opmærksom på ift. bogføring, regnskab og lovgivning?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:11

Taler vi honorar for hendes arbejde som næstformand eller taler vi om betalinger for decideret ydelser, som ligger uden for hendes normale rolle som næstformand?

/Henrik

Tilmeldt 22. Oct 11
Skrevet kl. 17:17

Det er hovedsageligt hjemmesideudvikling, programmering og ydelser i øvrigt. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:37

I mangel af et mere præcist svar på mit spørgsmål så bliver svaret 3-delt.

1. Hvis der reelt er tale om honorar for  sin rolle som næstformand og hendes arbejde er knyttet til dette så taler vi om alm B-indkomst. Med indberetning til SKAT.

2. Hvis hun har udenlandsk momsnummer og hendes arbejde er knyttet op på hendes arbejde - så betaler du hendes faktura på normal vis. Op i driften under konsulenter og freelancer.

3. Har hun ikke udenlandsk momsnummer betaler du hendes faktura samtidig med at der skal ske indberetning til SKAT om udbetalingen. Bogføres på samme måde som under pkt. 2.

/Henrik

Tilmeldt 22. Oct 11
Skrevet kl. 17:39

Undskyld, der er tale om betalinger for decideret ydelser, som ligger uden for hendes normale rolle som næstformand!

Det kan vist ikke blive meget mere præcist. :) 

Tilmeldt 22. Oct 11
Skrevet kl. 17:51
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47219
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:24

Henrik Koudahl:
1. Hvis der reelt er tale om honorar for  sin rolle som næstformand og hendes arbejde er knyttet til dette så taler vi om alm B-indkomst. Med indberetning til SKAT.
helt enig for en udlænding men mere for at få det med, så:

For DANSKE bestyrelsesmedlemmer - er det ikke faktisk ændret så selv bestyrelseshonorar idag er a-indkomst - jvnf f.eks http://www.bdo.dk/Publikationer/Publikationer/A4_BDO_Bestyrelsesmedlemmer_april2013_samlet.pdf 

lige som det idag er forbundet med risiko at lade danske bestyrelsesmedlemmer fakturere deres honorar via selskaber som her beskrevet http://www.pwc.dk/da/nyt/hr/hrs-bestyrelseshonorar-risikabel-ide.jhtml  ?

Henrik Koudahl:
3. Har hun ikke udenlandsk momsnummer betaler du hendes faktura samtidig med at der skal ske indberetning til SKAT om udbetalingen
jep ind i e-indkomst og du skal bruge navn, adresse og fødselsdato + år og så åbne ØVRIGE rubrikker for at finde rubrik 68 som du kan åbne og iflg. skat svar til mig skal du så vælge rubrik 38 dér (andre indkomster) og skrive brutto beløbet og du kan i bemærkning til rubrikken skrive bestyrelseshonorar til udenlandsk statsborger i spanien (i mit fald USA men må være samme inden for EU indberetningsmæssigt) Du skal ikke tilbageholde nogen skat så til udlændingen er det jo helt korrekt B-indkomst -

(eneste jeg var i tvivl om var om jeg skulle vælge bidragspligtig b indkomst eller ikke bidragspligtig da det virker ret irrelevant til en udlænding hvor der ikke skal betales dansk skat/ambidrag i alle fald ??)

vh John 

Tilmeldt 22. Oct 11
Skrevet kl. 19:24

Cookie - John Hannover:
For DANSKE bestyrelsesmedlemmer - er det ikke faktisk ændret så selv bestyrelseshonorar idag er a-indkomst

Nu er der jo tale om en udlandsdansker med permanent bopæl i Spanien så med henvisning til det oprindelige spørgsmål så er jeg med dit svar efterladt lidt med spørgsmålet. A-skat - Hvor?

Som jeg indledningsvis sagde er der både tale om honorar og betaling for arbejde. Betaling for arbejde ér vist afklaret men hvad når hun deltager i bestyrelsesarbejdet ved f.eks. møder eller strategiske overvejser, økonomiplanlægning osv - så er det vel honorar ?

Og har jeg ret i min antagelse at de første DKK 2000,- *IKKE* kan være skattefrie for hende da hun ikke er personligt skattepligtig i Danmark ? 

Med andre ord, modtager hun 10000 i årligt honorar, ja, så skal hun betale skat af 10000 - i Spanien - af anden udenlandsk indkomst ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47219
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:37

Supertankeren:
Nu er der jo tale om en udlandsdansker med permanent bopæl i Spanien så med henvisning til det oprindelige spørgsmål så er jeg med dit svar efterladt lidt med spørgsmålet. A-skat - Hvor?

læs hvad jeg skriver - først helt klart ja til B skat for udlænding som Henrik K skrev - det kan vel ikke være mere klart

Henrik Koudahl:

OG MIT SVAR: helt enig for en udlænding men mere for at få det med, så:

OG JA så spurgte jeg Henrik om ikke det er korrekt at hvis vi taler danske bestyrelsesmedlemmer så er det idag A indkomst  - du kunne jo ha sådan nogen også og det er vel lidt i tråd med dit spørgsmål - et tillægsspørgsmål jeg ville være sikker på - men der var vel ikke uklarhed om enighed i for udlænding indberetning som b.indkomst

du fik så også i samme svar anvisning på hvordan jeg selv har fået besked fra skat om indberetning af honorar til udlænding, så vi er helt klart enig, det er B indkomst for honorar til udlændigen og du skal mig bekendt bare indberette brutto B indkomst hverken mere eller mindre i den dér beskrevne rubrik 68 . underrubrik 38 (og jeg skriver numrene fordi de slet ikke er så fuldstændigt oplagt med indberetning af B indkomst i skats e.-indkomst system (som du så i forrige svar)

vh

Tilmeldt 22. Oct 11
Skrevet kl. 20:13

Så udlandsdanskere (som er udmeldt af Danmark) skal angive og betale Dansk A-Skat af honorar, forstår jeg. Bare af ren nysgerrighed, men hvordan foregår dét ? 

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)