Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

MOMS: Kan jeg trække det hele fra på én gang?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 3. Dec 12
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg skal have købt en ny arbejdscomputer i nærmeste fremtid da den nuværende til tider er sløv når jeg skal trække flere adobe-programmer på samme tid.
I den forbindelse har jeg kigget på en MacBook pro til 19.999 kr.

Mit spørgsmål går på om jeg kan trække alt momsen fra på købet på én gang?
Jeg mener nemlig at jeg har hørt på et tidspunkt at hvis man køber varer til sin virksomhed på over X antal kroner, kan man kun afskrive med 25% af varens værdi pr. år.

Jeg har prøvet at kigge rundt omkring på nettet for flere oplysninger, men synes ikke det lige er til at finde nogen steder.
Sidder der et par kloge hoveder derude der kan fortælle mig lidt mere om det?

På forhånd tak. 

Tilmeldt 8. May 12
Indlæg ialt: 13
Fra  Webtjenester Skrevet kl. 12:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Såvidt jeg husker er afskrivning kun relateret til værdien af din MAC i dit regnskab. Moms afregnes altid up-front uanset om det bliver afskrevet over flere år eller straksafskrevet

Søren

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Andreas,

Andreas Brix:
Mit spørgsmål går på om jeg kan trække alt momsen fra på købet på én gang?

Jes, det kan du. Skattefradraget derimod kan helt korrekt afskrives med op til 25 % p.a. 

KH Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas Brix:

den forbindelse har jeg kigget på en MacBook pro til 19.999 kr.

Mit spørgsmål går på om jeg kan trække alt momsen fra på købet på én gang?

jep ting der koster over 12.300 skal afskrives over flere år - 25% som hovedregel og når den samlede værdi af alt man afskriver er 12.300 eller under, så afskrives resten på en gang

Moms afskrives altid i købs kvartalet. Eneste du skal være opmærksom på er, hvis den står hos dig selv og du kan bruge den privat, så skal momsen deles i brug privat % og firma % - det kunne være 50/50 eller 25/75 og for eksemplet, hvis det var 50/50 så kan halvdelen af momsen trækkes fra (bliver så 12,5%) og der bogføres i to linjer, en med vare uden moms og en med den reducerede moms - Varens pris er helt prisen for varen minus den moms der fratrækkes, så hvis halvdelen af momsen ikke kan trækkes fra, bliver det beløb til fratræk som varen

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 3. Dec 12
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 13:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, jeg skal lige forstå det rigtig her...

Hvis jeg køber en vare til 20.000 kr til firmaet, så skal jeg i mit momsregnskab taste hvad ind i købsmoms???

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 13:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas Brix:
Hvis jeg køber en vare til 20.000 kr til firmaet, så skal jeg i mit momsregnskab taste hvad ind i købsmoms???

Først og fremmest vil jeg anbefale dig ikke at gøre bogføre/holde regnskab selv, når du allerede her er så grøn.

Men det afhænger af, om beløbet er inkl. eller ekskl. moms. Hvis vi antager, at 20.000 kr. er inkl. moms, så er der købsmoms for 4.000 kr.

De sidste 16.000 kr. afskrives så med op til 25 % p.a. (kan justeres for at optimere regnskabet), og kan, når værdien er under 12.300 kr., restafskrives.

KH Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra København
Tilmeldt 3. Dec 12
Indlæg ialt: 240
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Thomsen:

Andreas Brix:
Hvis jeg køber en vare til 20.000 kr til firmaet, så skal jeg i mit momsregnskab taste hvad ind i købsmoms???

Først og fremmest vil jeg anbefale dig ikke at gøre bogføre/holde regnskab selv, når du allerede her er så grøn.

Men det afhænger af, om beløbet er inkl. eller ekskl. moms. Hvis vi antager, at 20.000 kr. er inkl. moms, så er der købsmoms for 4.000 kr.

De sidste 16.000 kr. afskrives så med op til 25 % p.a. (kan justeres for at optimere regnskabet), og kan, når værdien er under 12.300 kr., restafskrives.

KH Lars

Arh nu er jeg med.

Tak for svarene allesammen :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Andreas Brix:

Okay, jeg skal lige forstå det rigtig her...

Hvis jeg køber en vare til 20.000 kr til firmaet, så skal jeg i mit momsregnskab taste hvad ind i købsmoms???

selv om du nu skriver du er helt med, så vil jeg støtte det råd du fik fra anden side, at få hjælp her i begyndelsen der er rigtigt meget som kan gå galt og rigtigt meget du kan spare ved at føre det ret. Du skal slet ikke ligge og taste købsmoms - den skal fremgå af regningen og så skal du bruge et regnskabprogram for at få tingene ret bogført helt enkelt. enten dinero.dk som er gratis op til 1 mio oms. eller som også mange er glade for og finder intuitivt BILLYSBILLING til 99 kr pr måned eller ONLINEWEB REGNSKAB til 49 kr per måned for at gi eksempler

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Alternativt, hvis din bilagsmængde er overskuelig, kan jeg sagtens klare bogføringen for dig uden beregning for resten af 2013 :-)

Du kan bare smide en mail på lars@finkrevision.dk , hvis det var noget for dig :-)

KH. Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Thomsen:
lars@finkrevision.dk
bestemt et flot tilbud - men check lige - i må ha en fejl i CVR nr på http://finkrevision.dk/ det findes ikke ved søgning på cvr.dk med 12155220 - så et eller andet er tastet forkert i hjemmesiden tror jeg

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)