Jeg elsker at læse de mange positive historier og blogs der er herinde. Driftige mennesker der får succes giver mig faktisk et lille "kick". Jeg kunne dog godt tænke mig at høre hvilke dyrtkøbte erfaringer andre har gjort sig i opstart og drift af virksomhed. Måske det kunne hjælpe andre til at undgå at falde i samme huller. Personligt har jeg tabt mange penge på at være for "positiv" - forstået på den måde at jeg har let ved at blive begejstret (står vel også i første linie), og samtidig tro lidt for meget på det bedste i folk og ideér. Det har blandt andet resulteret i tab på debitorer da jeg simpelthen havde for meget tiltro til personen der stod foran mig, fremfor at checke grundigere op på deres virksomhed. Det har været virkelig givende at få en forretningspartner som på den måde var modsat af mig, som kræver meget overbevisning og altid har de kritiske spørgsmål klar før vi lader os vælte bagover. Skulle jeg gøre noget om havde jeg fået ham ind langt tidligere. En ting har jeg dog altid i baghovedet - hvis en ny kunde sætter arbejde i gang uden først at spørge om pris, så skal alle alarmklokker ringe :-) |
Hej.
For efterhånden mange år siden troede jeg også på folk når de sagde at de ville betale. Og der var især en som jeg aldrig glemmer. Da han ikke havde betalt i et halvt år. Blev jeg en dag meget sur af og tænke på det. Så jeg satte mig og skrev et meget grov brev til manden.
Der gik et par dage. Og pludselig stod Politiet ved døren. Han havde meldt mig for trusler på livet. Så jeg blev taget med til afhøring og fik taget fingeraftryk samt sat i en celle i et stykke tid. Blev dog løsladt efter et par timer.
Senere endte sagen så i Retten. Jeg fik en Dom samt en bøde og lov til at betale sagens omkostninger. Og jeg har selvfølgelig heller aldrig fået en krone fra kunden.
Så læren af den her sag for mig er. At man skal ikke selv lege inkassobureau.