Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for mobiltelefonudgifter i f.m. erhverv.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Nov 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

SKAT har som udgangspunkt reglen om, at abonnementsudgifter til telefon ikke kan fradrages, men at det alene er samtaler.

Det gav sikkert god mening med de "gamle" fastnettelefoner.

Omvendt kan jeg ikke se logikken (ikke at der skal være en) i f.t. mobiltelefoner.

Her er abonementet jo nærmere en pakkepris for fri samtale, fri sms, fri mms og en vis portion data.

Er der nogen der ved hvordan SKAT forvalter reglen om abonnementsudgifter i f.t. mobiltelefoner?

MVH

Kim 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:21

Ikke rigtigt med på det udgangspunkt. Taler du telefoner som står fast på et arbejdssted der kun er arbejdssted er alt fradrag uden vrøvl når arbejdssted ikke er det private hjem

Taler du telefoner der befinder sig i hjemmet og mobil telefoner der er hos ejeren af en virksomhed  - så er der fradrag for alt på nær momsen som skal dels op i % virksomhed og % privat brug - f.eks. 50/50 - så må ½ moms fradrages og resten er udgift. Den der har rådighed over telefonen (fordi den står i hjemmet eller er mobil på personen hele tiden) skal som udgangspunkt så betale skat af fri telefon ved at lægge 2500 kr på den personlige indkomst

Taler du ansatte, så kan alt også fradrages på samme måde for den virksomhed der stiller telefon til rådighed - og den ansatte skal af arbejdsgiver indberettes for fri telefon og får lagt 2500 kr oven på indtægten per helår

Hvis det er dig selv der betale telefonen, abonnement og samtaler, så koster det dig jo prisen i virksomheden minus skat og du skal lægge samme beløb på dig selv i skat, så det kan ikke betale sig, hvis vi taler rent abonnement og samtaler, at køre den over virksomheden før du rammer ca 2.250 p.a. (og ikke 2500 da der kan være ex ½ moms som fordel)

Hvad du KAN ha misforstået er hvis firmaet vil betale firma samtaler udført på ansattes private telefoner - telefon de ejer privat UDEN at de skal betale skat af fri telefon. Der må man ikke betale andet end præcis de samtaler som efter en samtale specifikation er firma samtaler - en simpel omkostingsdækning og de betaler selv hele deres abonnement og private samtaler og ikke skat af fri telefon

Den ansatte skal ud fra regning kunne vise, at denne betaler prisen for de firmasamtaler man dækker krone for krone - så med pakker duer det vel ikke, og er jo så heller ikke en udgift der kan dækkes hvis ikke den fremgår af regningen.

venligst John H

Tilmeldt 5. Nov 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 00:42

Hej John

Tak for et hurtigt og detaljeret svar.

Lad mig forsøge at uddybe mit spørgsmål.

Jeg har fratrukket omkostninger til telefoni fra i min virksomhed (enkeltmandsvirksomhed). Naturligvis fraregnet en anslået privatforbrug på 2500 kr.

Der er tale om mobiltelefoni.

SKAT har svaret tilbage:

- Abonnementer kan ikke fradrages. En stor del er, som jeg beskrev ovenfor i tråden, jo et abonnement eller nærmere fast pris for fri telefoni, sms m.m.

- De ansætter mit private forbrug væsentlig højere med argumentation i virksomhedens omsætning.

Jeg kan ikke finde reference eller logik i denne afgørelse.

Deraf mit spørgsmål.

MVH

Kim 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47194
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:20

KHM07:
Jeg har fratrukket omkostninger til telefoni fra i min virksomhed (enkeltmandsvirksomhed). Naturligvis fraregnet en anslået privatforbrug på 2500 kr.
burde du nok mere korrekt gøre som

fratrække alle omkostninger (husk kun fratrække moms for firmabrugsdel)

Til dit resultat lægge 2.500 kr skattemæssigt for fri telefon, men det bør gi det samme

så ved jeg jo ikke hvorfor 

KHM07:

SKAT har svaret tilbage:

- Abonnementer kan ikke fradrages. En stor del er, som jeg beskrev ovenfor i tråden, jo et abonnement eller nærmere fast pris for fri telefoni, sms m.m.

- abonnementer kan fradrages hvis det er på telefonen - når bare man tager de 2500 kr ind som fri telefon tillæg til ens personlige indkomst. Den med at
KHM07:
De ansætter mit private forbrug væsentlig højere med argumentation i virksomhedens omsætning
kan ikke besvares her. For at drive virksomhed og udnytte en række fradrag kræves, at man driver virksomheden tilstrækkeligt intensivt.  Man kan ikke ha lidt side indtægt for sjov og så bare regne med at alle fradrag accepteres, feks omsætte 1000 kr og så ha fradrag for telefon på 15.000 kr og ligenden andre fradrag Så kan skat sige det er hobby virksomhed og nægte der et underskud der trækkes fra personlig indkomst, så du max må ramme 0 - men at de ændrer værdien af din private forbrug i forhold til 2.500 kr er noget jeg ikke har hørt om.

Andre må kommentere om man kan forestille sig skat kan gøre konkret vurdering hvis en selvstændig personlig virksomhed har en telefon regning på f.eks. 15000 kr og alle samtaler er til familien i Georgien, om de så kan nægte at det er en firmatelefon - men tal med en revisor som må se på det konkrete, det lyder som om det er den manglende intensive drift de griber ind over for - og den med abonnement ikke er fradragsberettiget må de op med en god forklaring på      vh

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 16:40

Jeg forstår udmærket SKAT i denne sag.

Langt de fleste abonnementer dækker over fri telefoni, fri sms, fri data op til ret stort forbrug etc.

Det eneste, der er grund til at trække fra sit skatteresultat må være opkald til udlandet, der ikke er indeholdt i abonnementet.

Trækker man mere fra end det, så snyder man i princippet SKAT. Du slipper jo ikke med billigere abonnement bare fordi du ikke bruger ydelserne.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)