Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har jeg en chance som tekstforfatter/skribent?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 28. Apr 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer.

Jeg er færdig med STX og har taget et sabbatår, fordi jeg gerne vil arbejde med tekstforfatning. Jeg havde dog ikke lige umiddelbart tænkt på, at det ville være så pokkers svært at få et arbejde som kommunikationsassistent, skribent eller lign. Alle søger efter studerende, som skal læse kommunikation på et universitet, ellers er de ikke interesseret. Det har jeg dog også tænkt mig - blot først til næste år. 

Jeg brænder for at skrive - det har altid været min helt store passion, så det er ærgerligt, at jeg ikke kan finde noget. Jeg troede sagtens at man kunne skrive nogle artikler, skrive blogindlæg eller nyhedsindlæg, læse korrektur, administrere et debatforum eller noget i den dur. 

Så... Vil I mene, at der ikke er nogen chance for, at en nyudklækket student som mig kan finde et job som freelance tekstforfatter

På forhånd tak for svar.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:27

ja det er der. Opsøg nogle relevante bureauer og få en snak

Fra Ringsted
Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 1747
Skrevet kl. 17:27

Noget mange herinde gør, er simpelthen at sælge sig selv til billige priser. Det er ofte "SEO-tekster" som ryger over bordet til næsten ingen penge. Du kunne eventuelt prøve det samme. Det er måske ikke den bedste timepris man kan ønske sig - medmindre man er virkelig hurtig på tasterne, men man kan sikkert være heldig at score et fast skribentarbejde.

Sov bedre om natten med en kontinentalseng

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 14. Oct 09
Indlæg ialt: 329
Fra  Mallorca Oplevelser Skrevet kl. 17:37

Du kunne jo også være proaktiv og starte en blog/hjemmeside med nogle emner der optager dig og henvise til denne når du tager fat i virksomhederne. Det er da et klart bevis på, hvad du kan som tekstforfatter.

En anden ting.. Virksomheder skriver ofte hvad de gerne vil have og sætter en række krav op, men disse krav er altså langt fra nogle der opretholdes, hvis den rigtige ansøger byder sig!

En god kammerat af min, søgte hos IBM for nogle år tilbage, han hverken opfyldte eller udfyldte deres krav og formler, men fik jobbet fordi han slet og ret er helt godnat dygtig til det han kan.

Virksomheder skal have value for money mere end nogensinde før og derfor vigtigt at du virkelig viser, at du kan bidrage med nogle kompetencer de kan drage nytte af!

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:02

Eugene:
Virksomheder skal have value for money mere end nogensinde før og derfor vigtigt at du virkelig viser, at du kan bidrage med nogle kompetencer de kan drage nytte af!

Det er rigtigt, men hvis en virksomhed - som nu f.eks. min egen - lover kunderne, at skribenterne har et vist uddannelsesniveau, så nytter det altså ikke noget at ansætte nogen, som ikke lever op til dette. Hvis man udviser den holdning over for kunderne, så har man dem i hvert fald ikke så længe.

Venlig hilsen

Hans Stokholm Kjer
www.tekstspot.dk

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 14. Oct 09
Fra  Mallorca Oplevelser Skrevet kl. 18:14
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er også ganske rigtigt. Men igen kommer jo også an på hvilke stillinger der i fokus her. Som jeg umiddelbart læser det, ønsker trådstarter at komme indenfor i en virksomhed, hvor hun på den ene eller anden måde, kan arbejde med tekstbehandling. Desuden nævner hun, at mange af de stillingsopslag hun ser, søger kandidater, der er i gang med uddannelsen og endnu ikke har pågældende niveau. 

Jeg kan som sagt kun give dig ret i, at hvis virksomhedens brand promise er, at levere tekster der er skrevet af mennesker med et bestemt uddannelsesniveau, så skal dette selvfølgelig også holdes!

Men der er flere muligheder for, at arbejde indenfor skriftlig kommunikation eller med behandling af fora o.l som i første omgang ikke nødvendigvis vil kræve et bestemt uddannelsesniveau. Trådstarter skriver endvidere, at hun vil påbegynde relevant studie efter et sabbatår, hvorfor jeg også foreslog at starte blog/hjemmeside op i netop sabbatåret.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 19:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Eugene:
Men der er flere muligheder for, at arbejde indenfor skriftlig kommunikation eller med behandling af fora o.l som i første omgang ikke nødvendigvis vil kræve et bestemt uddannelsesniveau. Trådstarter skriver endvidere, at hun vil påbegynde relevant studie efter et sabbatår, hvorfor jeg også foreslog at starte blog/hjemmeside op i netop sabbatåret.

Den del er jeg absolut enig i.
De meget billige tekstforfattere her på sitet kunne også have gavn af lidt kvalificeret modspil. Men det er svært at slå sig fast som billig skribent. Gennem årene har jeg erfaret, at de, der prøver for det meste falder i én af to grupper:

1. De dropper projektet, fordi de ikke kan få kunder nok til at tjene det, det håber (det er de elendige).

2. De hæver priserne, fordi de opdager, at kunderne intet har imod at betale en ordentlig pris for tekster, der rent faktisk skaber værdi (det er de dygtige).

Mit umiddelbare gæt er, at trådstarter her hører til i den sidste gruppe, men hvis hun begynder på et studie næste år, får hun svært ved at passe kunderne.

Venlig hilsen

Hans 

Fra Odder
Tilmeldt 10. Nov 12
Indlæg ialt: 414
Fra  Kingbo Skrevet kl. 19:52

Du er velkommen til at komme med et bud på denne opgave eller sende en PM til mig.

Brug Læsø Saltcare Creme til irriteret, tør eller kløende hud. Køb den billigt her nu.

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 14. Oct 09
Fra  Mallorca Oplevelser Skrevet kl. 21:16

Jamen hårde tider kræver hårdt arbejde.

Hun behøver jo nødvendigvis ej heller, at starte eget firma indenfor tekstskrivning, det var ikke hvad jeg mente. Hvis hun vil vise sit værd som netop tekstskriver, var det da en idé, at starte en hjemmeside som bevis på egne evner.

Du har desværre ret i, at der er alt for mange mennesker der har for let ved, at kalde sig for tekstforfattere og eksperter. Heldigvis finder de ud af, hvor meget der egentlig ligger i arbejdet og hejser det hvide flag. Det er selvfølgelig en god ting for de, der rent faktisk har noget at byde ind med og kan levere varen.

Jeg vil så omvendt også sige, at der er mange forskellige sider og aspekter af tekstproduktionen. Nogle kan være vanvittigt dygtige til, at skrive pressemeddelelser, politisk spin, formelle tekster osv. mens andre har en evne til, at kommunikere og eller appellere mere til læseren.

Nogle gange kan man da også tillade at undre sig, når man læser aviser, online nyhedssites, magasiner osv. over hvor mange stavefejl der tolereres:-) Hvis ikke medierne har skarpe nok krav til basale ting, vænner folk sig jo også til SMS sproget:-)

Tilmeldt 28. Dec 05
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 22:51

Det skulle der være gode chancer for, Pernille.

Forudsat at jeg vinder en større ordre, jeg har budt på, får jeg brug for et par ekstra hænder på tastaturet fra januar. Primært til forbrugerrettede blog-indlæg, som ikke kræver det vilde research men som skal være på flydende og fejlfrit dansk.

Du er velkommen til at sende en PM, hvis du vil høre nærmere.

Nye indlæg på min online marketing blog hver tirsdag

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)