Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvilket program til at tegne tøj?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

hej alle aminoer,

vi er to gutter der sidder og er igang med at prøve at designe noget tøj, men vi mangler et ordenligt program hvor at man kan side og tegne og lig ting ind så man ka få lavet en trøje nøjagtig som man vil have den,

er der nogle gode gratis programmer som der er nogle af jer der har gode erfaringer med ??

mange hilsner nicolai og stefan,... ;)

Fra Kgs. Lyngby
Tilmeldt 14. Oct 09
Indlæg ialt: 329
Fra  Mallorca Oplevelser Skrevet kl. 23:43

Hej med jer drenge.

Er det noget a la photoshop I kigger efter? i så fald, kan jeg anbefale jer at kigge på pixlr.com

Tilmeldt 24. Oct 13
Skrevet kl. 00:53

super fedt, tusind tak, det er ´nok lige det program vi har ledt efter!

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 08:14

Når det er til tryk på tøj, så bliver du altså nødttil at benytte et program som arbejder med vektor-grafik - og staffage-farver.

Det dur ikke med et program som Pixlr, Photoshop eller tilsvarende som arbejder med bitmap-grafik (billeder).

Ved mønstre, logoer m.m. bliver du nødttil at have mulighed for at scalere elementerne op og ned, uden de bliver pixelerede.
Endvidere vil trykkeriet også være gladere for at få noget i vector-format, end et pixeleret billede, som de så eventuelt skal kæmpe med at få ombrudt til noget brugbart.

Staffage-farver som f.eks. Pantone tekstil-farver (PTX) vil du også få behov for at kunne definere - og det kan du heller ikke i et billedbehandlingsprogram som Pixlr, Photoshop m.fl., da de arbejder i RGB og eventuelt også CMYK. Men du har ikke mulighed for at kunne tildele et element f.eks. en guldfarve eller anden form for staffagefarve.

Så hvis du godt vil lave nogle professionelle designs, så kommer du ikke uden om at benytte et program som f.eks. Adobe Illustrator. Men så kan du også lave grafik i vektor-format og arbejde med et utal af forskellige former for staffagefarver/spotfarver/Pantone-farver.

- og navnlig: Du kan afleverer dine designs i et format som trykkeriet kan bruge.

I min dagligdag i MediaMouse ser jeg dagligt designs/layouts som folk forventer vi kan trykke, men simpelthen er teknisk set ubrugelige.
Det kan godt være at de ser fine ud på skærmen, men nogen er dårligt nok egnet til at bruge som et billede på en hjemmeside - og alligevel regner man med at vi kan lave det i 2,5 x 2 meter og sætte på siden af en varevogn...

Så mit bedste råd vil være at du snakker med det trykkeri, som skal trykke trøjerne til dig. Og så hør dem om hvordan de helt præcist vil have dine designs, så de kan trykke dem. De fleste vil formentenlig sige at de gerne vil have en PDF eller EPS-fil fra dig (begge fil-formater der kan rumme vektor-grafik).

Og hvis du ikke ved hvad vektor-grafik versus bitmap-grafik er, så prøv at se denne video jeg lavede for et par år siden:

/Jesper

Tilmeldt 24. Oct 13
Skrevet kl. 20:43

tusind tak for svaret. jeg vil helt sikkert tjekke op på det og undersøge det nærmere ! 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)