Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kurators beføjelser

Side 3 ud af 5 (46 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Frank

Din kone kan i princippet tilbyde boet en pris svarende til halvdelen af den belåning, som hun selv hæfter for. Det koster hende i princippet ikke noget, da hun hænger på gælden i forvejen.

Noget tyder på at kurator gerne vil have et salær i denne sag, og det et han også berettiget til, hvis banken ønsker at din andel bliver solgt.

Kurator skulle derfor bruge krudte på, at overbevise banken om, at den skulle kræve et salg af din andel.

Mvh
Tilmeldt 31. Oct 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med salær? Troede det var noget for mæglere. Vil det sige kurator får penge hvis han får solgt ejendommen?

Kan kurator presse banken til at få min halvdel solgt? Så må det jo sælges til min kone, ellers skal banken jo sælge hele huset.

Min nabo mente at kurator skulle sætte boligen til salg gennem en mægler, altså i frit salg, det var tilfældet da han fik ophævet sameje med ekskonen som ikke ville sælge. Men det var jo en skilsmissesag og ikke et konkursbo. Der er nok forskellige regler.

I princippet hæfter min kone jo for alt pga solidarisk hæftelse men hun kan ikke skaffe halvdelen i rede penge som kurator kan få. Skal han også have salær hvis banken går med til en gældsovertagelse?

Fortsat god aften, Andreas

Hilsner
Frank
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frank

Den fremgangsmåde skifteretten anvendte i tilfældet med din nabo, skal og følges i dit og din kones

tilfælde, altså først skal skifteretten - ikke kurator - opløse samejet og derefter kan konkursboet

disponere over den halvdel af ejendommen du ejer ved at sætte din halvdel på tvangsauktion.

Din kones halvdel kan IKKE sættes på tvangsauktion - med mindre din kone samtykker.

Det jeg skriver forudsætter selvfølgelig at din kone har erhvervet og betalt for sin halvdel af

ejendommen da I i sin tid købte den OG har betalt til driften af ejendommen.

Hvis din kone ved fx en ægtepagt eller frivillig overdragelse op til konkursen har erhvervet sin

halvdel af ejendommen, vil konkursboet have hjemmel til i konkursloven under bestemte

betingelser at få overdragelsen kendt ugyldig gennem en retsproces.

Rent praktisk har Andreas helt ret i at bank/realkreditinstitut sidder med nøglen til enhver

praktisabel løsning på tvisten mellem konkursboet og din kone.

Tilmeldt 31. Oct 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jacob

Min kone er jo medunderskriver på lån i huset, så hun har jo ikke betalt det ud. Hun har betalt ALT på huset de sidste 18 måneder.

Kurator hævder altså han kan sætte hele huset på tvang. Hans begrundelse for at ophæve sameje er "der er jo ingen som vil købe et halvt hus". Så derfor må han godt sætte hele huset på tvang. Han har intet nævnt om frit salg eller frivillig auktion, som Andreas påpegede ville ske.
Jeg ved ikke om han spiller med musklerne men min kone er da godt nok bragt ud af fatning.

Jeg takker ydmygt for dit svar.

Hilsen
Frank
Tilmeldt 31. Oct 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Ingen ægtepagt og vi købte boligen sammen i sin tid (50/50)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Frank

Det er korrekt forstået. Kurators formål med salget er at høste et salær. Ved et almindeligt salg på tvangsakution skal panthaveren selv betale advokatenssalær ved tvangsauktion, hvis denne ikke får dækning. I konkurs får kurator altid salær. En kurator vil altid bede sig om salær ved salg i frihandel, så både han og mægler skal have.

Mvh

Andreas
Tilmeldt 31. Oct 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Andreas
Gassen gik af ballonen i denne uge. Vi har virkelig været i kulkælderen og været triste og kede af det. Kurator har sagt til min kone at "det ser jo meget sort ud for hende og at hun kommer til at sidde tilbage med en gæld" for han vil sætte hele huset på tvang, uagtet at hun har nedbragt gælden i ejendommen i mange måneder. Kurator var så fræk at sige "ja, det kommer jo ikke dig til gode og det er mig, der skal have alle pengene der kommer fra afviklingen af ejendommen.
Denne udmelding lød jo meget mærkelig i min kones ører, så hun påpegede at hun stadig var ejer af halvdelen af ejendommen og at der var panthavere som skulle dækkes ind. Dette mente kurator ikke, for boet kom først.
Hun spurgte også om det ikke var bedre at finde en løsning vedr ejendommen så
Kurator har stadig ikke sendt noget til mig selv om er to uger siden han sagde han ville gøre det. Han gav mig en deadline for hvornår jeg ville få brevet, men har intet hørt. Kurator vil ophæve sameje med 6 måneders varsel, og så sætte på tvang. Så der går lang tid før dette konkursbo afsluttes. Der er ingen midler udover min halvdel af huset, og her er vi teknisk insolvent.
Vi afventer svar fra realkreditten, som er vores eneste håb.

Vh frank
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Frank

Det er jeg ked af at høre, men desværre må jeg konstatere at der er kollegaer som ikke rigtig forstår at opfører sig ordentligt,og det kan man godt gøre selvom det selvfølgelig handler om at presse flest penge ud af boet.

Jeg synes altså I skal kontakte skifteretten og fortælle dem om jeres oplevelser, og høre om I ikke kan få beskikket en advokat. Det har skifteretten jf konkursloven mulighed for.

Mvh
Tilmeldt 31. Oct 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Andreas

Vi har kontaktet skifteretten som beder os indsende en ansøgning, men de foreslog vi tog kontakt til en advokat som kunne hjælpe os med udformningen af ansøgningen. Dog har jeg ikke penge til at betale en advokat til at gøre dette. Jeg må håbe at min egen redegørelse er god nok.

Jeg kan jo godt forstå kurator vil have så mange penge som muligt, men der hvor filmen knækker for mig er at der i konkursloven står ægtefællens aktiver ikke er omfattet af konkursboet, det bliver de bare desværre i mit tilfælde.

Derudover forstår jeg ikke, hvorfor han vælger at forfølge huset, som kun vil tilføre boet yderligere omkostninger. Banken og måske også min kone kan vel anmelde deres tab til boet. Jeg fatter ikke hvorfor han ikke vælger at gå efter den nar som ikke betalte sit udestående til mig og som fik læsset til at vælte. Jeg ved godt at følelserne er i spil hos os, og det er de ikke hos kurator, men hvis han ønsker at bevise sit værd overfor sit firma, så burde han vel også gå efter løsninger med flest indtægter og færrest omkostninger for boet .

Er der ikke en tidsfrist for hvornår aktiver skal være afhændet og hvornår et lille bo skal være afsluttet? Din interesse for os er guld værd og det er rart at vide at der findes kuratorer med hjerte og hjerne. TAK

Ydmyge hilsner
Frank
Tilmeldt 31. Oct 13
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Kurator har i dag skrevet en mail til min kone. Han virker lidt mere ydmyg og bruger ordlyden: din mands andel skal sælges. om nødvendigt kan boet sætte din mands andel på tvang. Måske han er ved at gå bort fra at afsætte hele huset? Han er da i hvert fald ikke klar i spyttet

Desuden spørger han hende om der er gået penge ind på vores konti? For så skal han finde ud af om de tilhører boet. Min kone har jo kun indblik i fælleskonti og hendes penge tilfalder under ingen omstændigheder boet.

Fortsættelse følger i "fallentens nedtur" ;-)
Side 3 ud af 5 (46 indlæg)