Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kommission - skat og moms

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Oct 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogle som kan, på en overskuelig måde, fortælle mig reglerne når man har en virksomhed som sælger tøj i kommission.

Mht. Moms - betaler man af restancen? Altså eks. En trøje sælges for 1000, ejer får 600, kommissionær 400, og af de 400 går 25% til moms? Indtjening er da 300kr.? Er det rigtig forstået?

Mht. Skat - kan man da trække udgifter fra I skat, eks. Leje af lokale, firma Tlf. Osv. - og er det da hele beløbet man kan trække fra?

Eks. Pr. Mdr. Er der udgifter for 5500 - og en indtjening efter moms på 10.000. Har man så et fradrag på 5500, så man kun skal betale skat af 4500? Og hvor meget betaler man i skat? 37% eller mindre?

Det var mange spørgsmål - håber det giver mening og nogle kan hjælpe 😊

Hilsen Julie

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 346
Fra  Parfume-S Skrevet kl. 14:09

Hej Julie.

Kommision: hvis du er kommissionær. Du opkræver kommision med 25%. Altså i dit eksempel 400+25% moms.

Hvis du er ejer: du skal betale moms af salgsbeløbet-kommisionsbeløbet:1000-400. Moms af kommision kan du trække fra i dit regnskab.

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 8. Jun 13
Fra  Parfume-S Skrevet kl. 14:14

Mht til skat. Udgifter der vedrører driften af din virksomhed, kan du trække 100% fra. Men det er i dit skattemæssige regnskab og ikke dit momsregnskab. Dvs, sidst på året, har du en indtægt du skal betale skat af, så trækker du dine udgifter fra og deraf dit skattepligte resultat. Groft sagt. Altså du kan ikke på en måned sige indtægt-udgifter og det skal du så betale moms af. Du betaler moms af 25% af fulde indtægt i kvartalet, og når årsregnskabet kommer og skal betale skat af beløbet, kan du så trække disse udgifter fra.

Tilmeldt 27. Oct 13
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:29

Hej Mark

Tak for dit svar. Jeg er kommissionær, og sælger andre's brugte designer tøj. Så jeg sælger f.eks et brugt stykke tøj til 1000 kr for en privat person, og tager 40% af salgsprisen for salget. Er det så af salgsprisen, altså de 1000kr jeg betaler moms af, eller er det af de 400, som er min indtægt?

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår det med skat. Når jeg hver mdr. Laver en opgørsel over hvad jeg har tjent, så har jeg måske omsat for 10.000 hver mdr. Så efter et tre mdr. Betaler jeg moms tilbage af min indtægt. Men hvornår betaler jeg så skat? Er det hver mdr.?

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 8. Jun 13
Fra  Parfume-S Skrevet kl. 11:41

Hej igen Julie

Du opkræver kommision + moms.

Dvs i dit tilfælde opkræver du 400+moms
Modparten kan trække momsen fra i sit regnskab.

Du betaler moms af din indtægt på hele givne kvartal.

Skal prøve at forklare skatten, men den kan være tricky.

Du har lavet en forskudsregistreting og har derfor et ca beløb du betaler skat af hver måned. Det kan være pr girokort til skat.

Slutåret til årsregnskab har du hele din indtægt, og trækker alle din fradragsrettidige udgifter fra. Det er i basis dit skattepligtige resultat.

Er din virksomhed personejet?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)