Hej Alle Aminoer, Jeg håber i kan hjælpe mig, for er lidt på bar bund. Jeg er blevet tilbudt partnerskab i en virksomhed - 800.000 kr. for 50 % Virksomheden køre allerede og har ok stor fortjeneste hver måned - Der skal ikke foretages nogle store økonomiske køb og der er ingen lån, så jeg hopper direkte ind og "tjener penge fra dag 1". Det hele lyder meget godt - Men 800.000 kr er mange penge for en normal løn slave som mig - Derfor skal jeg ud og låne alle pengene. ( kan måske låne 2-300.000 kr hos en privat ) Så mine spørgsmål er, om nogen ved hvordan jeg skal gå til den? Er det fuldstændig umuligt at få et lån i dag? hvor meget skal banken se? Syntes det er svært, at finde noget om det økonomiske ved at indgå i et partnerskab? Kan man bare tage fat i banken og snakke med dem uden at have noget på skrift? Og dømmer banke mig for første samtale? lån og banker har jeg ingen erfaring med :/ Håber i kan hjælpe og dele lidt erfaringer ud. :) Mange hilsner EBN |
EBN:Det hele lyder meget godt - Men 800.000 kr er mange penge for en normal løn slave som mig - Derfor skal jeg ud og låne alle pengene. ( kan måske låne 2-300.000 kr hos en privat )
Så mine spørgsmål er, om nogen ved hvordan jeg skal gå til den?
Er det fuldstændig umuligt at få et lån i dag?
Det er så tæt på du kan komme hvis du taler 500.000 kr og mere og ikke har noget at stille i sikkerhed
EBN:hvor meget skal banken se?
Alt - din private økonomi, lønsedler, lån, den virksomhed du vil ind i for 800.000 kr - forretningsplan - budgetter - likviditetsbudgetter og seneste tre års resultater kunne være naturlige krav. Læs evt FÅ EN GOD START I BANKEN som ikke specifikt går på dit, men siger lidt om hvad man kan forvente sig i banken
EBN:Syntes det er svært, at finde noget om det økonomiske ved at indgå i et partnerskab?
Det er ikke anderledes end at finde noget om at købe sig ind i en virksomhed. Det er yderst kompliceret og du skal ha fat i en erhvervsjurist eller revisor med kendskab til virksomhedsovertagelser eller køb af større andele. Der vil skulle udarbejdes "due-diligence" som er materiale du kan gennemgå og som omhandler alt muligt vigtigt ved det selskab du vil overtage eller være partner i - i stil med det samme banken kræver og lidt til - lageromsætningshastighed, kunde og lager risici og en del mere
EBN:Kan man bare tage fat i banken og snakke med dem uden at have noget på skrift?
Og dømmer banke mig for første samtale?
EBN:Kan man bare tage fat i banken og snakke med dem uden at have noget på skrift?
Og dømmer banke mig for første samtale?
Du kan jo godt tale lidt med dem - uden at forvente andet end lidt gode råd, men JA de vil tage første samtale med dig om dette som pil for i hvilken retning du har fod på det du vil ind i, og er velforberedt.
Sætter du dig uden noget skriftligt og spørger om du kan låne 500-800.000 kr - vil det hele kun komme til at dreje sig om, hvorvidt du har friværdi i hus eller andet, som kan være fuld sikkerhed for et sådanne lån. Du behøver ikke fremlægge alt materiale dag 1 men du skal ha det klar så de kan få det hurtigt, og du skal selv være så indsat i alt det økonomiske ved det partnerskab du går ind i, at tillid til dig opnås allerede ved første møde.
EBN:lån og banker har jeg ingen erfaring med :/
det vil være et godt råd at få fat i en sådan revisor med erfaring i selskabsovertagelser/partnerskaber - de fleste gode vil kunne klare det - eller en jurist med samme erfaring og tage denne med ned i banken, da denne i langt højeregrad vil beherske banksprog
Påregn, at det er en lidt lang process men det er det bestemt værd hvis du skal skyde 800.000 ind og så kunne ha fordel mange år fremover
venligst John H