Så er der blevet konfereret lidt om alle jeres fine indput til loadtime forbedringer (derfor er jeg ikke vendt tilbage tidligere):
@Morten; RejseTanker.dk bliver hostet hos Unoeuro, på det de kalder "Bronze Suite"! Jeg har ikke valgt denne løsning ud fra hvad den koster, men det er "bare" her jeg er startet. Når jeg tjekker mit Ressourceforbrug derinde, så ser det umiddelbart ikke ud som om jeg på nogen måde rammer den øvre grænse for forbrug (hvis jeg forstår det rigtig). Men jeg kan se at jeg kun betaler 1,15€ og hvis det kan være årsagen til langsom svartid, så kan det kun gå for langsomt med at flytte server!
Mht. Cache på serveren, så er jeg helt klar over at det vil give forbedringer, men da vi pt. er i gang med noget Jreview udvikling, er den (del) ikke slået til - vi vil ikke kunne se ændringer, hvis den er slået til. Så snart vi kan lægge "det" online, bliver cachen slået til!
Billeder :( Dette er min største kamp - dels fordi jeg simpelthen ikke forstår, hvordan det fungerer (hvad jeg skal gøre) og dels fordi jeg faktisk allerede har fået langt et "Reduce" program ind, som jeg faktisk troede løste billede problemerne - det gør det så ikke :(
Problemet er (jeg citere) "at billeder leveret i forkert størrelse. Fx. Easyblog og dennes moduler leverer ikke billeder som er skaleret og gemt til formålet i ny version på serveren. Den henter blot de store billeder og skalere dem ned - det giver øget KB og loadtid. Det er dermed en dårligdom fra komponent udviklerene fra Easyblog, som man ikke kan rette på uden at kode i komponenten = ingen fremtidige opdatering mulig af komponenten".
Herudover har jeg de store full screen baggrunds billeder som skifter fra side til side - disse er skåret ned fra 400KB til 160KB, men de er stadig voldsomt store, for især førstegangs besøgende, og gør vi dem mindre går det ud over kvaliteten.
Billeder lagt ind af brugerne kan jo være i en hvilken som helst størrelse, og jeg kan jo ikke sidde manuelt og ændre på hvert eneste af brugernes billeder.
@Lucas;
Mht. gzip så kan det skabe problemer for visse komponenter og dele.
E-headers har været forsøgt sat - dette kunne serveren ikke lide og skabte server fejl.
Mht. sammenlægning af filer (jeg citerer) - "Joomla komponenter har i visse tilfælde deres egne filer de ønsker at hente fx. css og Javascripts - dem kan man ikke bare afskaffe/sammensmelte, da systemet ikke kan opdateres af alm. brugere - nogle filer de henter ind er store og derfor har jeg den store pagesize og alle disse filer kræver at serveren skal lave en request på den givne url, og jo flere af dem, desto langsommere loadtid. Bla. Easyblog trækker enormt mange js filer ind.
Forsøger man at lægge disse filler sammen til færre filer, så bryder visse komponenter sammen - det er forsøgt - det betyder at medmindre man "manuelt" står for denne sammenlægning, kan det ikke lade sig gøre.
Så desværre har jeg stadig en del udfordringer... men umiddelbart tror jeg, først og fremmest, at jeg skal finde en løsning mht. server og herefter, en fast (ekspert)programmør og supporter, til at få det hele til at spille....
1000 tak for jeres input og gode råd :)
Dbh Charlotte