Jeg har flere gange overvejet at tilbyde vores kunder gratis returfragt, da vi ikke har ret mange returvarer (typisk 4-5/md), dog er nogle af vore varer meget tunge og derfor dyre at returnere.
Mit spørgsmål er derfor om nogle af jer har oplevet øget salg ved at tilbyde gratis returfragt? Umiddelbart vil jeg sige at vores salg kun skulle stige med omkring 4-5.000kr/md, for at det faktisk ville være en "gratis service" for os.
På forhånd tak for hjælpen :-)
Apuls.dk: Træningsudstyr, maskiner, tøj, sko og tilbehør, til alle former for træning.
spørgsmålet er om du overhoved vil opleve merslag bare fordi du tilbyder gratis returfragt. men på den anden siden vil du med stor sandsynlighed opleve flere der returnere deres vare, da det nu er er uden omkostninger for kunder at returnere varen.
Du tilbyder jo ikke gratis retur. Du tilbyder tryghed!
Tryghed for at hvis varen ikke lever op til forventningerne, så er det risikofrit at bestille for alle omkostninger for kunden er dækket.
Samtidig sætter du dog tvivl i kundens sind: Når kunden er ved at bestille overvejer de sikkert ikke muligheden for at blive utilfreds. Kunden vil helst bekræftes hele vejen igennem at det er det rigtige valg at købe, og at det opfylder deres behov. Nævner du "gratis retur" så gør du samtidig kunden opmærksomhed på muligheden for at deres bestilling IKKE vil gøre dem glad. Dvs. negative tanker omkring handlen. Det er heller ikke godt.
Såå.... det er ikke en let balancegang.
Vi har et par webshops - på www.istol.dk sælger vi kontorstole - noget mange gerne vil prøve fysisk før de køber, men ved online handel er det ikke muligt. Derfor tilbyder vi gratis retur for at eliminere en af ulemperne ved at bestille online, og bruger det ofte som argument overfor kunderne når de ringer og har svært ved at beslutte sig.
.... men på den anden siden vil du med stor sandsynlighed opleve flere der returnere deres vare, da det nu er er uden omkostninger for kunder at returnere varen.
Hej Ravn
Ja det er netop også derfor jeg ikke har implementeret det endnu. På den anden side, forestiller jeg mig, at det kunne give noget tryghed hos kunderne, som derved muligvis kunne skabe flere salg (hvis budskabet altså formidles korrekt) :-)
Apuls.dk: Træningsudstyr, maskiner, tøj, sko og tilbehør, til alle former for træning.
Ja du har ret - tvivlen hos kunden havde jeg ikke lige tænkt over
Jeg tror dog at det ville være en god ide på vores tøj og sko kategorier, da folk også ofte er i tvivl om størrelsen. Har i altid tilbudt gratis retur, eller har du nogen ide om hvilken effekt det gav, da i implementerede det?
God dag
Apuls.dk: Træningsudstyr, maskiner, tøj, sko og tilbehør, til alle former for træning.
Jeg læste engang et studie med nogen der havde været inde og kigge på forbrugernes syn på webshops med og uden gratis returnering. Mener de kom frem til at forbrugerne var væsentlig mere loyale overfor butikker med gratis returnering, og samtidig købte der oftere, netop, fordi de vidste at de havde muligheden for at returnere hvis de ikke er tilfreds med produktet. Mener faktisk de snakkede om en stigning i omsætningen på 300% på de webshopper der implementerede den gratis returnering.
Jeg tror ikke i skal forvente særlig mange returneringer, mine kammerater der arbejder i sportsbutikker osv, siger ihvertfald at der en meget stor stigning i antallet af kunder der kommer og prøver skoene udelukkende for at finde den rigtige størrelse, hvorefter de bestiller online