Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af immaterielle anlægsaktiver?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Oct 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

God fredag alle.

Jeg har i dag solgt en hjemmeside, til 180.000,00 kr. , salget inkludere ingen fysiske produkter, men hjemmeside, brand, logo, kundedatabase osv.
Der er daglige salg/indtjening på hjemmesiden.

Nu skal jeg så bogfører dette salg og her skal jeg da love for, at jeg går i stå.
Billysbilling er regnskabsprogrammet, virksomheden er personlig ejet enkeltmands virksomhed.

Betalingen er faldet og køber (der næsten er revisor :)) mener ikke der skal laves en faktura. Derimod er der lavet en kontrakt for overdragelsen, en overdragelse af aktiver.

Hvordan bogfører jeg dette, så jeg beskattes korrekt og ikke skal betale moms? Nogen skarpe der vil være søde at hjælpe her?

Glæder mig meget til at hører fra dig!

Tilmeldt 11. Oct 13
Skrevet kl. 17:56
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:14

Jeg vil ikke vove svar - men vil mene den der svarer må se på hvorfor det skulle være uden moms - hvis ellers det er B2B når det sker fra en personlig virksomhed som et salg og det virker det jo ikke som-

Det er jo som om det er køb af en virksomhed hvad man jo ikke kan i personlig virksomhed uden en del af det hele er goodwill - for det lyder ikke som beskrevet, som at det kan beskrives som overtagelse af aktiver bare -  men der kan mangle lidt info i at nogen kan svare smart.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 22:51

Hvis der ved salget er tale om ALLE væsentlige aktiver i virksomheden, er det momsfrit.

Solgte selv et web-site for 400.000 kroner,  hvor det bindende svar fra SKAT var OK at det var momsfrit.

Men hvis der stadig er aktiver tilbage efter salget, så skal der moms på.

Men spørgsmålet gør jo på hvordan det bogføres, så tænker at du skal skrive en faktura uden moms til køber, som denne så betaler.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Moms eller ej? Det er momslovens paragraf 8 som er i spil her.

Kort sagt: har du taget momsfradrag for nogle af de aktiver som du sælger skal der også moms på ved salg.

Eksempelvis har du købt logo his en designer og det er moms på fakturaen så skal det momses ved salg.

Med andre ord du kan ikke bare sige at den totale pris er 180,000 kr. Du må overveje om værdiansættelse af de enkelte aktiver er nødvendig.

God weekend

Henrik

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 23:39

Henrik Koudahl:
Kort sagt: har du taget momsfradrag for nogle af de aktiver som du sælger skal der også moms på ved salg.

Eksempelvis har du købt logo his en designer og det er moms på fakturaen så skal det momses ved salg.

Så enkelt er det vist ikke: http://www.tax.dk/jv/da/D_A_4_5_3.htm

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vi er ikke uenige Jesper. Spørgsmålet er i første omgang om der er tale om afståelse af virksomhed eller salg af aktiver. Det kan jeg ikke læse ud af tråden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:57

Henrik Koudahl:
Vi er ikke uenige Jesper. Spørgsmålet er i første omgang om der er tale om afståelse af virksomhed eller salg af aktiver. Det kan jeg ikke læse ud af tråden.
En god tråd hvor vi alle vel faktisk er enige om, at vi har svært ved at se, om det er aktiver eller goodwilæ/virksomhed  så tag en revisor eller anden ind konkret trådstarterr

vh

Tilmeldt 11. Oct 13
Skrevet kl. 10:26

Tak for de mange gode indlæg.

Firmaet lukkes efterfølgende og der startet forfra med det næste projekt. Hele værdien og alle aktiviteter var i det der er overdraget, dog skal jeg lige have hentet de sidste penge hjem fra kunder, derefter lukkes virksomheden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:03

du skal lige være opmærksom på, at du jo får helt samme CVR nummer og dermed helt samme virksomhed i det næste projekt hvis det også er en personlig virksomhed - det bliver ikke en ny virksomhed

vh

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)