Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg købe varer som privatperson til mit firma?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 9. Nov 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Den var også ny for mig at det kun var momsen man skulle tage privatandel ud af? Jeg har da altid gjort det med både moms og beløb. Så hvis jeg købte noget til 1000 kr inkl moms og 50% var privat så har jeg kun indskrevet 400+moms i regnskabet. Så der har jeg snydt mig selv? Angry???

Og må man tage en computer 100% hvis man betaler skat af de der 2900 kr? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hermansen78:

Den var også ny for mig at det kun var momsen man skulle tage privatandel ud af? Jeg har da altid gjort det med både moms og beløb. Så hvis jeg købte noget til 1000 kr inkl moms og 50% var privat så har jeg kun indskrevet 400+moms i regnskabet. Så der har jeg snydt mig selv? Angry???

Og må man tage en computer 100% hvis man betaler skat af de der 2900 kr? 

computer er eneste aktiv som må tages som udgift fuld - kun momsen skal deles - alle andre aktiver skal fuldt deles. Man skal begrinde privatdel - og her bruger de fleste klogeligt bare 50/50 og trækker halv moms
Computeren ejes så af virksomheden så køber man en anden eller lukker, så skal der redgøres ordentligt for den gamle (sælges) ellers får man problem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Nov 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :

SKAT skriver (under forudsætning af at man betaler skat af 2900 kr). 

***

Privat brug af arbejdscomputere er skattefri

Du skal ikke betale skat af en arbejdsgiverbetalt computer til brug for arbejdet.

Tablets (fx iPads, Windows Surface, Galaxy Tab) bliver skattemæssigt betragtet som computere. De er derfor ikke skattepligtige, hvis de er til arbejdsmæssigt brug.

Du skal heller ikke betale skat af sædvanligt tilbehør til computeren. Sædvanligt tilbehør er fx computerskærm, softwareprogrammer og printer af almindelig størrelse og standard.

***

Betyder det så ikke at mit firma kan købe en computer, som jeg også kan bruge privat uden at jeg skal angive en privat andel? Jeg er vel medarbejder i min egen enkeltmandsvirksomhed

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hermansen78:

SKAT skriver (under forudsætning af at man betaler skat af 2900 kr). 

***

Privat brug af arbejdscomputere er skattefri

Du skal ikke betale skat af en arbejdsgiverbetalt computer til brug for arbejdet.

Tablets (fx iPads, Windows Surface, Galaxy Tab) bliver skattemæssigt betragtet som computere. De er derfor ikke skattepligtige, hvis de er til arbejdsmæssigt brug.

Du skal heller ikke betale skat af sædvanligt tilbehør til computeren. Sædvanligt tilbehør er fx computerskærm, softwareprogrammer og printer af almindelig størrelse og standard.

***

Betyder det så ikke at mit firma kan købe en computer, som jeg også kan bruge privat uden at jeg skal angive en privat andel? Jeg er vel medarbejder i min egen enkeltmandsvirksomhed? 

jo - MEN MOMS og skat er ikke samme sag - Momsen skal altid deles, også på den undtagelse der hedder computer - eller hvis du talte skat af fri telefon - så skal momsen også deles
Du kan ikke sætte lighedstegn mellem moms og skattefradrag - på masser af områder kan de skille, og på privatbrug er det ALTID delt moms - unaset ejer eller ansat eller hvad som helst andet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan godt være jeg misforstår jer lidt i tråden, men har et opfølgende spørgsmål. 

I skriver der skal stå på faktura at det er til virksomheden... Vil det sige, at hvis man som landmand, går ind i Harald Nyborg og køber en ny højtryksrenser til vask af stald og maskiner, eksempelvis, så skal man få Harald nyborg til at skrive sit cvr nr og firmanavn på bonen, før man må skrive det ind i virksomhedens udgifter? Jeg har altid troet at det kunne man godt, hvis altså det man nu købte var noget der kunne trækkes fra som en del af virksomheden. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

HansPedersen:
skriver der skal stå på faktura at det er til virksomheden... Vil det sige, at hvis man som landmand, går ind i Harald Nyborg og køber en ny højtryksrenser til vask af stald og maskiner, eksempelvis, så skal man få Harald nyborg til at skrive sit cvr nr og firmanavn på bonen, før man må skrive det ind i virksomhedens udgifter
ja - mener det er ved over 3.500 kr - men helt generelt ja - ikke nødvendigvis CVR men firmanavnet ja  og i moms vil kravet være fra kr 1 faktisk -
det betyder ikke at skat altid afviser alle andre-  men de kan - og højtryksspuler og andet der kan bruges privat OG firma - ville jeg ALTID få mit firmanavn med på

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Nov 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er det for en grænse på 3.500? Betyder det at der ikke er krav om cvr på fakturaen hvis det er under 3500. Så i de tilfælde kan man købe det uden det er en teknisk erhvershandel med dårligere vilkår? 

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hmmm så hvis man køber et nyt batteri til traktoren (ja jeg bliver i den genre, men stadig kun eksempler), i Biltema, som har et stort udvalg og bare får deres normale bon, så kan Skat afvise momsfradrag? Hvis ikke man får kassedamen til at skrive hvem det er til på bonen? Det lyder bare meget forkert for mig. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :

HansPedersen:

Hmmm så hvis man køber et nyt batteri til traktoren (ja jeg bliver i den genre, men stadig kun eksempler), i Biltema, som har et stort udvalg og bare får deres normale bon, så kan Skat afvise momsfradrag? Hvis ikke man får kassedamen til at skrive hvem det er til på bonen? Det lyder bare meget forkert for mig. 

det er jeg ked af det gør - lyder forkert - men svaret er ja -det kan skat - og det gør skat skam også ved en del kontroller. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er  i tilfældet "Biltema" tilstrækkeligt med en alm kassevogn, hvis der handles ind til firmaet. I tilfældet Biltema er det en butik som overvejende sælger til private.

Er køber momsregistreret kan der kræves en fuld faktura, hvis beløbet inkl moms overstiger 5.000 kr. (3500 var vist tidligere beløbsgrænse?).

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)