Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg købe varer som privatperson til mit firma?

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 19. Apr 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Er der noget i vejen for at jeg køber varer til mit enkeltmandsfirma (til videresalg i dette tilfælde) som privatperson?

Er det korrekt at man i et enkeltmandsfirma ikke behøver at have sit firmanavn og cvr nr på faktura for at kunne trække momsen fra?

Formålet er at der er bedre handelsbetingelser, når jeg handler som privatperson end når jeg handler som erhverv.

Vh

Fra Nørre Aaby
Tilmeldt 25. Jan 12
Indlæg ialt: 22
Fra  FashionGirl.dk Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

hej 

nej, det må man ikke, jeg kan kun anbefale dig at holde dit firma´s økonomi og din privatøkonomi adskilt.

Der skal på faktura fremgå CVR nummer og momssats + beløb for at kunne trække moms fra.

Tilmeldt 19. Apr 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomoas

Tak for svar. 

Det handler ikke om at holde min private økonomi adskilt fra firmaets eller ej, hvilket jeg er helt enig med dig i er bedst.

Det handler udelukkende om, om jeg skal oplyse mit firmanavn og mit CVR nr til en forhandler for at jeg må lade det gå ind over firmaets regnskab og trække momsen fra. 

Jeg mindes at have set at det kun er tilfældet ved Aps. og A/S, men nu kan jeg ikke finde det igen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

helt enig med Thomas - du skal som overordnet regel ha dit CVR nummer eller firmanavn på indkøb (tror der er en ca 750 kr grænse i princip for at det opretholdes) og moms spec for at kunne køre det ind via firma men

Du skal ikke ligge og købe private ting ind via firma, heller ikke selv om du ikke trækker moms fra (absolut ikke) og kører via mellemregning så det ikke påvirker virksomheden - det skaber rod i din virksomhed og rod ved dokumentation over for skat

Du snyder jo reelt også sælger hvis kravet er kun til erhverv + i mange fald vil garantien være mindre beskyttende for erhvervs b2b køb end for privat køb, hvilket går ud over dig selv, så der er flere grunde til ikke at rode det sammen

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Apr 13
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Det er lige netop derfor, at det er det omvendte jeg er interesseret i, at høre om man må.  :-)

Altså om jeg må købe noget som privatperson til mit firma. 

Men det svarer du også på, så endnu engang tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

<edit Slettet

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

jkarberg:
er lige netop derfor, at det er det omvendte jeg er interesseret i, at høre om man må.  :-)
ja selvfølgeligt - sorry - men ja samme svar - varer til videresalg hvor du skal trække momsen skal du købe reelt via firma med firmanavn på - kan du ikke aftale med sælger at du vil ha samme garanti som private måske - hvis nu du er en god kunde (jeg ville som sælger sige nej når det er til videresalg men prøve koster ikke) Big Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Nov 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo et meget interessant emne. For er der lovmæssigt krav om det eller ej? Der er jo mange enkeltmandsvirksomheder. Og man er jo langt bedre stillet ved ikke at oplyse CVR nummer. Hvorfor stille sig selv unødvendigt dårligere? 

For hvad er afgørende for om jeg køber det til mit firma, er det 

1) at mit cvr nummer står på fakturaen 

Eller

2) at jeg vælger at skrive fakturaen ind i mit regnskab og dermed aktivt viser at denne udgift er firmarelateret.

Tilsvarende er der jo i mange enkeltmandsvirksomhed ofte spørgsmålet om privatandel. F.eks. en computer. Hvis man køber den og sætter 25% til privatandel og lægger de 75% I regnskabet. Vil det så ikke være helt ok at man overfor leverandøren har oplyst fakturaadresse UDEN cvr nummer? 

Hvad er reglerne her?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hermansen78:

For hvad er afgørende for om jeg køber det til mit firma, er det 

1) at mit cvr nummer står på fakturaen 

Eller

2) at jeg vælger at skrive fakturaen ind i mit regnskab og dermed aktivt viser at denne udgift er firmarelateret.

helt klart 1 - ellers ikke moms fradrag og generelt heller ikke skattefradrag - den er stenklar

Samme for computeren - som du dog må trække 100% fra - blot skal momsen deles ved privatforbrug - ofte 50/50 men regning skal være til firmaet for momsfradrag mm

I øvrigt - hvis det er for at snyde til at få forbruger fordele ved at købe erhverv - så er det svindel oveni faktisk - så fordi man evt kan - bliver det jo ikke bedre.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Nov 16
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for klart svar. Er der en nedre grænse? I tråden omtales nogen med 750 kr.

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)