Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af aktivitet i virksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Feb 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en aktivitet i min virksomhed, som jeg gerne vil sælge. Jeg har også en interesseret køber.

Aktiviteten har sit eget varemærke, og nogle afgrænsede ydelser inden for markedsføring.
Aktiviteten giver et fint månedligt overskud og har potentiale til langt mere - hvilket køber er enig i.

Aktiviteten ligger i min enkeltmandsvirksomhed.

Hvis jeg nu bare sælger aktiviteten til en kontant pris, kommer jeg jo til at betale fuld skat af det hele.
Så jeg tænker, om der er andre løsninger.

Er det muligt, at jeg stifter et selskab og flytter aktiviteten derover.
Herefter laver det nye selskab en aftale med køber om, at han overtager rettighederne til aktiviteten mod at betale faste månedlige royaltys - eller omsætningsafhængige månedlige royaltys.
Der aftales så en periode på nogle år, hvor der skal betales royaltys, hvorefter køber har de fulde rettigheder til aktiviteten.

På den måde er her og nu værdien af aktiviteten jo ikke så høj, så jeg kan med rimelighed overføre den til det nye selskab for en forholdsvis symbolsk pris.
Omvendt kunne nogen (f.eks. SKAT) vel mene, at det i realiteten er en afdragsordning på et stort beløb, hvorfor jeg har solgt min aktivitet til mit eget selskab til en urealistisk lav pris.

Hvad siger de kloge?
ER jeg helt på afveje, eller er det OK?

Jeg vil ikke snyde nogen for noget - heller ikke SKAT - men jeg vil heller ikke betale mere end jeg skal.

/Jon 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:35

Hvis du har noget der ligner en aftale tror jeg ikke bare du kan overføre den til et nyt selskab til symbolsk værdi, det skal ske til en korrekt markedsværdi - som du selv er inde på. Til gengæld kan det markedsmæsige være vanskeligt at beregne når det er på fremtidig omsætning.

Hvorfor kan du ikke lave samme aftale med royalty for din personlige virksomhed - ikke en salgspris, men en royalty aftale hvor du får penge/indtægt i forhold til de der omsætningsafhængige forhold. Jeg kan ikke se det bliver så meget anderledes om du gør den del i en personlig virksomhed eller i et selskab - men kan sidde og sove her?

Du kan jo overveje om hele dit personlige selskab skal ændres til ex ApS - måske gennem en skattefri virksomhedsomdannelse som kan laves hvert år fra 1/1 til 30/6 på basis af foregående års regnskab. Der kan det være muligt, at der sker skattemæssig succesion så der ikke udløses noget ved omdannelse, det kan du tale med en revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Feb 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:25

Cookie - John Hannover:
Hvis du har noget der ligner en aftale tror jeg ikke bare du kan overføre den til et nyt selskab til symbolsk værdi

Der er ikke nogen aftale endnu.
Vi er ved at lave den.
Vi vil begge have, at den 100% tåler dagens lys.

Cookie - John Hannover:
det skal ske til en korrekt markedsværdi - som du selv er inde på. Til gengæld kan det markedsmæsige være vanskeligt at beregne når det er på fremtidig omsætning.

Et af problemerne er jo, at køber ikke er i stand til at betale hele den pris, som jeg mener at aktiviteten er værd.
Jeg tror så meget på aktiviteten og på købers evne til at videreføre den, at jeg godt tør tage noget risiko fremadrettet.
Men hvis jeg nu mener at aktiviteten er 2 mio kr. værd, og køber kun har 100.000 kr. nu. Hvordan fastsætter man så værdien.
Er det lovligt at sælge aktiviteten for 100.000 kr. + løbende månedlig omsætningsafhængig royalty indtil han har betalt 2 mio + renter?

Hvis det er lovligt, så kan jeg vel også stifte et ApS med de 100.000 i værdi som indskud?

Cookie - John Hannover:
Hvorfor kan du ikke lave samme aftale med royalty for din personlige virksomhed

Fordi jeg gerne vil have pengen til at investere i andre forretninger via selskabet, så de ikke skal omkring mig og personligt beskattes først.
Og så for at beskytte dem mod min personlige dårlige økonomi.

I øvrigt vil jeg gerne vide, om det er lovligt.
Jeg har jo en tro på, at min aktivitet har en langt højre værdi.
Må jeg så godt sælge til en lavere pris?
Jeg ved godt at en værdi når der ikke er nogen fysiske ting med i handelen er en noget fluffy størrelse.

Cookie - John Hannover:
Du kan jo overveje om hele dit personlige selskab skal ændres til ex ApS - måske gennem en skattefri virksomhedsomdannelse

Jeg tror det ikke, for jeg har negativ egenkapital i min personlige virksomhed og så bliver det nok svært at få det til at give 80.000 kr. i værdi i alt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:37

Presset:
Er det lovligt at sælge aktiviteten for 100.000 kr. + løbende månedlig omsætningsafhængig royalty indtil han har betalt 2 mio + renter?
ja det vil sagtens kunne gøres lovligt - du bør få en advokat til at udfærdige den også så den tager hensyn til dine og købers rettigheder hvis IKKE han overholder kommende betalinger

Presset:
Hvis det er lovligt, så kan jeg vel også stifte et ApS med de 100.000 i værdi som indskud?
ja og nej. Ja for du må godt stifte ApS men du skal jo af med skat af de 100.000 kr og har så nok ca 54.000 tilbage - hvilket vil række til et ApS stiftet efter 1/1-2014 - du kan ikke undgå skat af de 100.000 kr han betaler, hverken nu i det personlige selskab eller ved at sælge den rettighed til et ApS, for så er prisen jo også mindst de 100.000 kr med tillæg af værdien af royalty aftalen

Jeg kan ikke se hvordan du kan overføre værdien af en (aftalt men ikke underskrevet) aftale fra dig som person til et selskab for mindre end de 100.000 kr + en ganske høj værdi af royalty aftalen. Du bør med så store penge ofre en revisor der gennemgår det helt konkret, der kan være muligheder jeg ikke ser, men det er klogt for jeg begge at holde det 100% rent skattemæssigt, så du ikke pludseligt selv står i lxxxx til halsen og køber ikke længer måske har de forpligtelser mod dig.

Presset:
Fordi jeg gerne vil have pengen til at investere i andre forretninger via selskabet, så de ikke skal omkring mig og personligt beskattes først.
Og så for at beskytte dem mod min personlige dårlige økonomi.

Når du har tingene i et ApS eller IVS så kan du nøjes med 25% skat - det samme kunne du opnå i VIRKSOMHEDSSKATTEORDNINGEN (link) som personlig virksomhed - der vil du også kun betale 25% proformaskat svarende til den i et ApS MEN du vil ikke opnå beskyttelse mod dårlig privatøkonomi du evt har. De 25% slipper du ikke for og du kan kun stifte selskab med penge du har betalt skat af - så ikke direkte med dem du får fra køberen

Presset:
eg har negativ egenkapital i min personlige virksomhed

hm - du kunne så også ha underskud tidl år og i år. Hvis du ikke har anden personlig indkomst kunne det underskud eller i alle fald dette års underskud jo bruges så du ikke kommer af med skat af de 100.000 kr - hvis du har samme i underskud inden du sælger, men det ser revisor let og hurtigt

vh

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 16:37

Cookie - John Hannover:
Hvorfor kan du ikke lave samme aftale med royalty for din personlige virksomhed - ikke en salgspris, men en royalty aftale hvor du får penge/indtægt i forhold til de der omsætningsafhængige forhold.

Jeg kan se, at trådstarter tidligere har spurgt til hans situation omkring eventuel konkurs, og nu nævner han selv dårlig personlig økonomi. Ville han ikke være bedst sikret, hvis hans royalties blev betalt udbetalt som B-indkomst fra den der køber aktiviteten. Så skal han selvfølgelig betale skat med det samme, men indkomsten er fremtidssikret, selv om han skulle gå personligt konkurs. For i en konkurs vil det vel være konkursboet, der får de efterfølgende royalties, hvis de tilhører hans firma?

Jeg er ikke hverken revisor eller advokat, men det må da kunne skrues sammen på den måde - eller er det dumt for trådstarter?

Hans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:44

Hans Stokholm Kjer:

Jeg kan se, at trådstarter tidligere har spurgt til hans situation omkring eventuel konkurs, og nu nævner han selv dårlig personlig økonomi. Ville han ikke være bedst sikret, hvis hans royalties blev betalt udbetalt som B-indkomst fra den der køber aktiviteten. Så skal han selvfølgelig betale skat med det samme, men indkomsten er fremtidssikret, selv om han skulle gå personligt konkurs. For i en konkurs vil det vel være konkursboet, der får de efterfølgende royalties, hvis de tilhører hans firma?

Jeg er ikke hverken revisor eller advokat, men det må da kunne skrues sammen på den måde - eller er det dumt for trådstarter?

Hans

NEJ det er da godt set - hvis trådstarter har risiko for konkurs, så vil en royalty ret jo ryge lige med over i konkursboet, og jeg tror også det vil kunne stå i vejen for en omdannelse af den personlige virksomhed til ApS - det vil være meget vanskeligt så jo - Det lyder klogt at se på om man kan udbetale det via honorar som B-indkomst, men det vil altid være vanskeligt i en situation hvor kreditorer vil kunne føle sig snydt hvis noget som er udviklet i den personlige virksomhed der måske går konkurs, føres ud som noget som helst andet - end noget som kreditorerne kan få deres fingre i - så. Er der penge inden en konkurs, så fat en god revisor (i flæng kunne nævnes Tonny fra erhvervs-consult Smile som kan danne sig overblik over bestående økonomi - og evt Jacob Tøjner for nu i lige så voldsomt "flæng" at nævne en advokat der er kendt for det gode OG flittig herinde, men det kan jo være trådstarter allerede har en revisor med overblik, og så start med ham for at holde omkostningerne så langt nede som muligt.

Som trådstarter skrev, det skal gøres helt rent af hensyn både til køber og sælger, så der skal tænkes igennem her

vh

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)