Hej Aktiviteten ligger i min enkeltmandsvirksomhed. Hvis jeg nu bare sælger aktiviteten til en kontant pris, kommer jeg jo til at betale fuld skat af det hele. Er det muligt, at jeg stifter et selskab og flytter aktiviteten derover. På den måde er her og nu værdien af aktiviteten jo ikke så høj, så jeg kan med rimelighed overføre den til det nye selskab for en forholdsvis symbolsk pris. Hvad siger de kloge? /Jon |
Hvis du har noget der ligner en aftale tror jeg ikke bare du kan overføre den til et nyt selskab til symbolsk værdi, det skal ske til en korrekt markedsværdi - som du selv er inde på. Til gengæld kan det markedsmæsige være vanskeligt at beregne når det er på fremtidig omsætning.
Hvorfor kan du ikke lave samme aftale med royalty for din personlige virksomhed - ikke en salgspris, men en royalty aftale hvor du får penge/indtægt i forhold til de der omsætningsafhængige forhold. Jeg kan ikke se det bliver så meget anderledes om du gør den del i en personlig virksomhed eller i et selskab - men kan sidde og sove her?
Du kan jo overveje om hele dit personlige selskab skal ændres til ex ApS - måske gennem en skattefri virksomhedsomdannelse som kan laves hvert år fra 1/1 til 30/6 på basis af foregående års regnskab. Der kan det være muligt, at der sker skattemæssig succesion så der ikke udløses noget ved omdannelse, det kan du tale med en revisor
vh John Hannover