Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PMV eller EMV

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Sep 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

Jeg er lidt i tvivl om jeg skal oprette et PMV eller EMV, og håbede at I herinde kunne hjælpe mig på vej.

Jeg er blevet opsagt fra mit arbejde og vil til d. 1. jan være ledig. Jeg vil gerne starte op som selvstændig fotograf bl.a., så jeg vil bruge opsigelsesperioden til at få købt udstyr og gøre klar. Da jeg stadig er i arbejde, regner jeg ikke med at få en indtjening i min egen virksomhed før til januar, men jeg vil jo stadig gerne trække udgifter til udstyr fra.

Der er en chance for at min opsigelse trækkes tilbage, men så vil jeg stadig gerne have det som en mindre fotovirksomhed ved siden af.

Er det nemmest at lave et PMV nu, for derefter at lave det om til et momsregistreret EMV hvis jeg gør alvor af det til januar? Mit tanke med at vælge en PMV var at holde det simpelt, og at jeg alligevel ikke kan modregne momsen for det udstyr, jeg køber i år, hvis jeg ikke har en omsætning i år, er det ikke rigtigt?

Så, er PMV den rigtig måde at starte på for mig?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan tage udstyr købt med det ene formål at drive virksomhed fra - op til 6 mdr indkøb før start - på startdatoen

Skat kan måske forvente at dit fotoudstyr også bruges privat og dermed forvente deling af fradrag og moms - det vil kunne afhænge af det samlede billede - har du udstyret hjemme - er det noget man vil forvente også bruges privat - har du en omsætning der virker normal i forhold til købet osv - ingen facitliste

Hvis du skal leve af det her - så skal det jo givet være med moms - og så trækker du bare fra når du stifter og ikke før - læs reglerne for at trække fra for aktiver inden stiftelse http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/aktiverogvareridenstiftelse.html 

Overvej evt konsekvens for dagpenge ved virksomhed

Overvej e-bog eller paperback med alt du bør vide om PMV og EMV - fra stiftelse til hele driften, skat, moms og en masse andet. Du ser indholdsfortegnelse her https://jh-e-books.blogspot.com/2020/03/personlig-virksomhed-og-aps.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Sep 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Tusind tak for svar, John.

Jeg har snakket med A-kassen, og de siger, at hvis jeg starter virksomhed nu, vil det kunne betragtes som en bibeskæftigelse, når jeg bliver ledig. Så kan jeg starte med supplerende dagpenge, indtil jeg finder ud af, om det er noget jeg på sigt kan leve af. Så det var begrundelsen for at stifte nu.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Klingfren:
Tusind tak for svar, John.

Jeg har snakket med A-kassen, og de siger, at hvis jeg starter virksomhed nu, vil det kunne betragtes som en bibeskæftigelse, når jeg bliver ledig. Så kan jeg starte med supplerende dagpenge, indtil jeg finder ud af, om det er noget jeg på sigt kan leve af. Så det var begrundelsen for at stifte nu.

super - godt du er forberedt

god vind med det  vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Sep 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak, og tak for hjælpen :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)