ja rent ud Visma - hvad tænker I på - eneste forklaring er at de ikke ved at det er løn for arbejde som sønnerne har udført helt og holdent i deres egen virksomhed som bare er proforma på papiret og skattemæssigt farmands - eller bare skyder ud i luften - for selv en freelance uden moms skal jo opgives til skat af virksomheden - og ja god sammenligning til facebook
Men igen- jeg ser ikke skatten. Søn og ven har frikort og skriver at det de vil hæve i løn svarende til overskuddet er under frikortet = kun am bidrag
virksomheden er som jeg husker det fra opstartsspørgsål - fra 2013 og alle aktiver derfor købt i 2013 og sælges de til samme pris som indkøb er det vel helt neutralt for virksomheden/ faderen - og svarer helt til hvis de to 18 årige selv havde købt dem - måske kan der enda opnås lidt prisnedslag over ½ år som skat æder. Far må gerne gi sønnen en gave svarende til hans pris for aktiverne, men jeg kan ikke se skat for de unge ud over am bidrag hvis indtægt er under frikort . og ikke for far hvis virksomheden er fra i år og aktiver handles til købspris/markedspris
Snarere ser jeg risiko hvis overskud betales ud som løn og aktiver sælges med brugt rabat så faderens virksomhed giver underskud med fradrag i anden indkomst og lukkes - så derfor ville jeg sælge til samme værdi som købt hvis alt er fra 2013 (men lytter stadigt gerne)
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
@ John, jeg forstår ikke at du bliver ved med kun at snakke 2013???
Vi taler om et CVRnr der har været aktivt siden 2011.
ok - det ændrer en del jo - jeg taler 2013 fordi jeg mener at huske trådstarter i stedet for at ville søge statsamtet - ville benytte fars selskab, og husker det (måske galt) som klart i år. Det kan jo være at far har været i gang med noget andet og har haft firmaet til det.
hvis trådstarter og ven skal købe ud fra før 2013 er det anderledes men jeg så vel også i profilen bare, at der stod:
D. 20-06-2013 godt ét år efter min Partner og Jeg stiftede Style Guy. Er Jeg nu påbegyndt endnu et projekt. Projektet er også et online projekt,
Det tyder jo så på juni 2012 oprindeligt - men også et nyt projekt 21013 - men om det har stor betydning i forholdet ved jeg ikke for så er der skattet af overskud 2012 hos far og ja - så kan der være aktiver købt i 2012 som kan spøge lidt i skatten - helt korrekt - 2013 overskud fjernes stadigt let med løn (og ville være samme med faktura og freelance) uanset a eller b skat når der er frikort der kan holde det
for at komplicere det kan der jo være trådstarter sammen med flere forskellige andre - hvis vi taler 2011 - eller far for en del og trådstarter fra ca jun 2012 - ikke helt let
vh John
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
CVR nummeret er fra 2011 fordi det blev brugt som et navn til en tidligere webshop. Det lukkede vi så fordi det blev solgt. Da vi så skulle oprette Style Guy fik vi bare samme cvr nummer men med andet navn. Det er korrekt at vi startede Style Guy op i starten af juni 2012.
Vi er blevet enige om at nedlægge det og skifte over til I/S, det er bare så hvordan vi gør det trin for trin. Vi kunne godt bruge sådan en trin for trin guide.
Slipsefirmaet blev startet op i 2012 på et CVRnr som har været aktivt siden 2011.
For at smide lidt mere grus i maskinen. Hvis der ikke har været udbetalt løn for det arbejde, der er udført i det sidste år - ja så er det også problematisk. At arbejde gratis kan være skattepligtigt for faren svarende til markedsværdien af det arbejde, som er blevet udført..... 😣 Gad vide om der så er nogen værdi tilbage?
Dertil er der jo regler som eksempelvis forhindrer at den løn der eksempelvis blev optjent i 2012 bare kan skubbes frem til et mere belejligt tidspunkt.
Hvordan løses dette så? Jeg er fuldstændig enige med alle om at de er tale om lønmodtagere. Kan daddy-cool bare udbetale løn svarende til overskuddet? Kan han bare sælge "forretningen" til 0 kr. Er det markedsværdien?
Når der spørges i et forum må man forvente at svar ligger op af lovgivningen. Engang imellem er den simple løsning ikke at spørge. Specielt hvis resultatet på bundlinien er det samme.
Inden jeg så bliver overfaldet for det synspunkt - så husk på at det umulige flere steder bliver muligt i skatteretten. Specielt hvis det ikke har nogen negative konsekvenser for nogen parter inkl. SKAT.
Så kan man lade denne tråd være en advarsel til alle der vil lave virksomheder med personer under 18 år. Det er ikke problemfrit.
Når der spørges i et forum må man forvente at svar ligger op af lovgivningen. Engang imellem er den simple løsning ikke at spørge. Specielt hvis resultatet på bundlinien er det samme.
Inden jeg så bliver overfaldet for det synspunkt - så husk på at det umulige flere steder bliver muligt i skatteretten. Specielt hvis det ikke har nogen negative konsekvenser for nogen parter inkl. SKAT.
ikke spor uening - sidste år tror jeg er kørt for der har far vel skattet af overskuddet - men der kan så være aktiver som nu vil give gevinst - tjo - I år kan de to jo med sindsro hæve løn der tager overskuddet og så er det altså gevinst af aktiver 2012 OG evt goodwill som kan drille men det tror jeg løses "fredeligt" bare de ikke roder med hævninger til de unge uden skat (og faktura = B skat og samme sag som A skat der er det rigtige) og med frikort skulle de ha gjort samme sag sidste år HVIS der var et overskud - for jeg tror problemet hvis skat læste med ville kunne være hvis daddyO fratrækker underskud hvert år af sønnen og vennens virksomhed for derefter at sælge til under markedspris
Løs det præcis som bedst I kan trådstarter - bare ikke penge ud til jer som andet end skatte pligtige (og i har jo frikort der tåler det skrev du)
Bare se til at skat ikke kan sige I har konstrueret en handel for at snyde dem - så løser det sig formentlig - og JA - skidt at ha en far som proforma virksomhed for en søn og endnu mere skidt for søn og hans ven
god vind med at få penge ud korrekt og tag så over og driv jeres egen fine virksomhed med stolthed
vh
Meget overskud var der ikke, da vi først åbnede i starten af december så december skulle hente 6 mrd. penge-brug hjem. Det gjorde den heldigvis med et par tusinde. Men nu går det meget godt.
Rettelse: Vi vælger nok løsningen at ansætte os, det virker lidt mere lige til nemlig. :)