Mig og en kammerat har i forbindelse med starten af vores virksomhed, brugt en freelance webdesigner til at designe hjemmesiden. Det første udkast designeren lavede var udmærket, så vi kom med en del rettelser for at nå frem til det endelige resultat. Efter 3. udkast ligner designet stadig sig selv, efter vi har skåret det ud i pap for ham hvad vi gerne ville have.
Min partner og jeg synes designet er 'okay', men prisen taget i betragtning, samt efterfølgende at skulle have en programmør til at programmere noget der er 'okay', så synes vi langt fra resultatet er pengene værd. Vi er derfor i tvivl om hvordan vi er forpligtet overfor designeren, ydermere bliver vi også mere og mere presset af en deadline, da det endelige design aldrig rigtig bliver helt færdig!
Vi er derfor i tvivl om hvordan vi er forpligtet overfor designeren, ydermere bliver vi også mere og mere presset af en deadline, da det endelige design aldrig rigtig bliver helt færdig!
Hvis i mener han ikke kan klare opgaven, så ville jeg hvis jeg var jer, tilbyde ham et forlig med en forklaring om hvorfor, forstået på den måde i betaler ham xxkr for den tid han har brugt, på det, på den måde kommer begge parter ud af det med skinnet på næsen ..
Det er en ulykkelig situation I og webdesigneren er havnet i. Og jeg er meget endig med DesignYou i, at den bedste vej ud er at lave et forlig.
For det der, med om et design rammer briefen, er også et issue for de store bureauer og de store kunder. Det er en situation man bedst undgår, ved at have nogle gode aftaler, og ved at man ikke går i gang, før opgaven er defineret i en god kreativ brief. Går man for tidligt i gang, ender forventningsafstemningen i selve deesignet, og det er desværre der, hvor det er dyrest at lave rettelser.
Så, kom ud af det så pænt som muligt, og tag arbejdet videre, til en leverendør I har tillid til. Den næste leverandør vil have meget nemmere ved at ramme målet, hvis I viser, alt hvad I har fået, og forklarer hvad det er I gerne ville have opnået. Tag eventuelt eksempler med på det udtryk i drømmer om at få. Det virker altid godt.
Det er klart at vi også har skulle se lidt indad i sådan en sag, om vi på nogen måde kunne have gjort noget for at gøre det mere klart hvad vi forventede. Efter vi havde taget det i betragtning synes vi at vi stort set har gjort hvad vi kunne for at definere opgaven så klart som muligt, og vi mener bare ikke at kvaliteten har været der :)
I siger at i har skåret det ud i pap for designeren?
Synes personligt ikke at designeren kan kræve ekstra for sine egne bommerter. Hvis efter 3. Udkast ikke har rettet det i ønskede så er det alt for dårligt og jeg ville meddele om at samarbejdet er slut da opgaven tager for lang tid.
Designeren skal jo være en der kan lytte og forstå de ting der bliver krævet af kunden så synes helt klar i ikke skal betale før i har fået det produkt i ønsker.
Jeg designer selv og synes da helt klart at det er tåbeligt at der ikke er blevet rettet i de ting i ønskede
Jeg har selv brugt rigtig meget tid på at finde en visuel identitet til StreetPatrol.com (der er dog ikke noget at se mht dette, da jeg har haft nok at bruge tiden på), og da jeg skulle have et logo var jeg tæt på grædefærdig da jeg så første udkast. Det var såmænd fedt og pro design, men slet ikke i den retning jeg ønskede. Ved andet eller tredje udkast var jeg grædefærdig af glæde over resultatet, men designeren ville give det lidt mere.
Hold op, hvor tager kommunikation og vidensdeling nogengange lang tid hvis det virkeligt skal være supergodt - og det er virkeligt her der er to parter om det.
Jeg har selv prøvet at skulle designe i et stort firma, hvor jeg jo bare var et "redskab" - i deres øjne, og var til møde med to "kloge" der var dybt uenige i hvilken retning vi skulle i. Den ene ville have noget girlie og den anden noget drengerøvs-halløj. "Interessekonflikter" har jeg lært er rigtigt dårligt i sådan et forløb, så jeg takker nej når jeg kan se der er sådan et.