Der bliver handlet domænenavne for gigantiske summer hvert år (se fx sedo.com), af den simple grund at "det rigtige" domænenavn kan være mange penge værd.
Hvis man fx ville åbne en webshop med vvs-artikler så ville VVS-Shop være et godt navn. Nemt at sige, nemt at stave, nemt at huske. Desværre er både vvs-shop.dk og vvsshop.dk allerede registreret, selvom ingen af domænerne umiddelbart er aktive.
Så kunne man selvfølgelig vælge at registrere den-billige-vvs-shop.dk i stedet, men det er jo et meget dårligere domænenavn, som slet ikke fungerer lige så godt rent markedsføringsmæssigt.
I den situation er der mange gode argumenter for at prøve at få overdraget domænet vvs-shop.dk gennem Domæneklagenævnet frem for at nøjes med et dårligere domæne som helt sikkert vil påvirke salget i ens kommende webshop i en negativ retning.
OBS: Jeg aner ikke hvem der ejer vvs-shop.dk. Det er bare brugt som et tilfældigt eksempel! :)
Hej Mathias,
Jeg kunne så ikke være meget mere uenig med dig. Lige netop domænerne vvs-shop.dk og vvsshop.dk kunne da ikke være mere ligegyldige og intetsigende? Det kunne lige så godt være nogen af de allestedsnærværende platte og indholdsløse affiliate sider, som intet giver til brugeren, men kun til indehaveren af siden, hvor en forvildet bruger får klikket på en reklame af vanvare.
Idag skulle jeg købe en VVS dims - en radiatortermostat. Og jeg kunne ikke huske hvor jeg havde købt mine andre termostater henne. Tror du jeg ville være særligt godt hjulpet, når 50 domæner hedder noget med vvs og shop? Nej, vel?
Jeg anvendte selvfølgelig Google som de fleste andre gør og skrev: "Danfoss Lving Eco termostat" og jeg valgte en af dem, som betaler for Adwords. Det endte med, at jeg købte hos Billig-vvs.dk, men det var jo ikke grundet deres navn eller deres offline marketing.
Vælger man et navn, som indeholder vvs og shop, så er det fordi man lider af tunnelsyn og kun tror, at affiliate og SEO vil gøre lykke. Faktum er, at ikke en eneste person på denne klode kan huske om han handlede på vvs-shop.dk eller vvsshoppen.dk eller vvsshop.eu eller vvs-shop.com. Hvor mange flere varianter skal jeg komme med? Kan du se, hvor jeg vil hen?
Det gælder om at skabe noget unikt, så hvis du sidder med 40 domæner, der alle begrænser og ikke udvider muligheder, så er du jo allerede på vildspor. Det gælder om at skabe sig et brand og et navn og det sker ALDRIG med et tåbeligt domænenavn, der relaterer til en branche og ikke et brand.
Beklager, men jeg køber ikke et eneste af dine argumenter.