Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælge DK-domæner?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej folkens

Jeg har gennem tiderne fået registreret en hel del dk-domæner til forskellige projekter som af den eller anden grund ikke er blevet til noget. Jeg synes selv der er nogle ret gode domæner imellem så derfor fornyer jeg dem troligt år efter år.

Nu er jeg dog kommet til den realisering, at der er mange af domænerne som jeg nok aldrig får brugt, men på den anden side er det også lidt ærgerligt bare at opsige dem, og vinke farvel til "investeringen".

Jeg er jo godt klar over at man ikke må registrere dk-domæner med videresalg for øje, og ej heller forsøge at sælge dem med fortjeneste. Men ville det være indenfor DK Hostmasters regler, hvis jeg fx lagde en liste med mine domæner ind her på Amino, og sagde at folk var velkomne til at overtage dem for en pris som svarer til de registreringsudgifter jeg har haft for det enkelte domæne?

Altså fx "domænenavn.dk - 5 års reg.afgift = 225,- incl. moms"

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 14:00
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Mathias Hoffmann:

Hej folkens

Jeg har gennem tiderne fået registreret en hel del dk-domæner til forskellige projekter som af den eller anden grund ikke er blevet til noget. Jeg synes selv der er nogle ret gode domæner imellem så derfor fornyer jeg dem troligt år efter år.

Nu er jeg dog kommet til den realisering, at der er mange af domænerne som jeg nok aldrig får brugt, men på den anden side er det også lidt ærgerligt bare at opsige dem, og vinke farvel til "investeringen".

Jeg er jo godt klar over at man ikke må registrere dk-domæner med videresalg for øje, og ej heller forsøge at sælge dem med fortjeneste. Men ville det være indenfor DK Hostmasters regler, hvis jeg fx lagde en liste med mine domæner ind her på Amino, og sagde at folk var velkomne til at overtage dem for en pris som svarer til de registreringsudgifter jeg har haft for det enkelte domæne?

Altså fx "domænenavn.dk - 5 års reg.afgift = 225,- incl. moms"

Nej.

Du må ikke tage mere end 45kr.. hvis du vil have 225kr - kan du jo altid smide en wordpress side på, og sælge side + domæne for den pris ;) Om folk vil betale det, er jo op til dem :P

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 07
Skrevet kl. 14:07

Hej Lucas,

Tak for svaret.

Ja, Wordpress-løsningen er jo klassikeren, men når jeg læser domme fra Domæneklagenævnet, er det min opfattelse at det ikke er nok bare at lægge en Wordpress-installation og 3 artikler op på domænet. Indholdet skal have en reel værdi før man kan sælge domæne + site som en "samlet pakke".

Så jeg må vel egentlig bare afgøre med mig selv om det er umagen værd :)

Fra København
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 1324
Fra  Altero Design Skrevet kl. 14:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Lucas - Hosting4Real:
Du må ikke tage mere end 45kr

Sikke da noget vrøvl, hvis han kan sælge sine domæner for mere end det skal han da bare gøre det.

Man må ikke opkøbe domæner med henblik på videresalg, men det er jo heller ikke det der er tale om her, han har derimod registreret dem med henblik på at bruge dem til nogle projekter som så bare ikke er blevet til noget.

Jeg har både købt og solgt domæner for mere end 10 kilo stykket - så hvis et domæne er attraktivt for en køber og vedkommende er villig til at give en god slat penge for det, så er det da bare med at få det solgt.

De eneste der som regel har noget i mod domænesalg er det selvbestaltede domæne-politi her på Amino :-)

Tilmeldt 17. Jul 12
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 14:17

Mathias Hoffmann:

Hej Lucas,

Tak for svaret.

Ja, Wordpress-løsningen er jo klassikeren, men når jeg læser domme fra Domæneklagenævnet, er det min opfattelse at det ikke er nok bare at lægge en Wordpress-installation og 3 artikler op på domænet. Indholdet skal have en reel værdi før man kan sælge domæne + site som en "samlet pakke".

Så jeg må vel egentlig bare afgøre med mig selv om det er umagen værd :)

Altså - efter min mening, så kan en dommer ikke sige 'Den der wordpress side er 15 kroner værd, eller 30.000.000kr værd' - lidt ligesom at lave en dom på, at sige iphone kun burde koste 1000kr ;)

Så ville komme meget bag på mig.. Hvis 'kunden' vil betale 225kr for et domæne + en wordpress installation med 3 artikler - så er det da noget kunden har valgt. Dog vil jeg stadig sige, jeg kan ikke se hvorfor ham der køber domænet af dig skal betale for at du ikke har indset du aldrig får domænet brugt :) Sælg dem til 45kr, eller behold dem, eller bare lad dem udløbe :)

Tilmeldt 17. Jul 12
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 14:19

Oxkjær:

Lucas - Hosting4Real:
Du må ikke tage mere end 45kr

Sikke da noget vrøvl, hvis han kan sælge sine domæner for mere end det skal han da bare gøre det.

Hvis han KAN ja.. men enhver kan klage over domænet ikke er i brug, og så kan han miste det :) Hvad folk gør er deres valg :) Så hvis en vil betale 10.000 for et domæne, fint nok - lad ham gøre det. Men man kunne også bare gå til domæneklagenævnet, hvis man ikke vil betale 10k for det :P

Fra København
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 1324
Fra  Altero Design Skrevet kl. 14:25

Lucas - Hosting4Real:
Hvis han KAN ja.. men enhver kan klage over domænet ikke er i brug, og så kan han miste det :) Hvad folk gør er deres valg :) Så hvis en vil betale 10.000 for et domæne, fint nok - lad ham gøre det. Men man kunne også bare gå til domæneklagenævnet, hvis man ikke vil betale 10k for det :P

Nu kan man jo ikke bare sende en klage og så få overdraget et domæne uden videre, der skal altså lidt dokumentation til.

Hvordan skal man kunne afgøre om et domæne bliver brugt eller ej - jeg har da flere domæner som udelukkende bliver brugt til mail og hvor der ikke ligger nogen hjemmeside på.

Hvis det er så nemt, så vil jeg da fluks sende en klage så jeg kan få domænet pc.dk, for det er da vist ikke i brug ;-)

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 07
Skrevet kl. 14:41

Oxkjær: Hvis de domæner du har solgt ikke har været aktive, så ville de personer/virksomheder der betalte dig 10.000,- for dem, næsten med garanti have kunnet få dem overdraget gratis ved at indsende en klage til Domæneklagenævnet. Hvis man ser på tidligere afgørelser fra Domæneklagenævnet, vil man se, at det er nærmest umuligt at fastholde retten til et inaktivt domænenavn.

Lucas: Hvis jeg begyndte at opbygge reelt indhold på domænerne, ville jeg selvfølgelig også sælge domænerne til "markedspris". Ellers ville det jo være en temmelig dårlig timeløn jeg fik ud af mine anstrengelser.

Men jeg tror egentlig bare jeg lukker diskussionen ned her. For jeg kan godt se på det hele at der hurtigt kommer til at gå politik i det her, og på den baggrund har jeg ikke lyst til at lægge listen med mine domæner op. Men tak for jeres input :)

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 07
Skrevet kl. 14:50

Oxkjær:

Nu kan man jo ikke bare sende en klage og så få overdraget et domæne uden videre, der skal altså lidt dokumentation til.

Hvordan skal man kunne afgøre om et domæne bliver brugt eller ej - jeg har da flere domæner som udelukkende bliver brugt til mail og hvor der ikke ligger nogen hjemmeside på.

Hvis det er så nemt, så vil jeg da fluks sende en klage så jeg kan få domænet pc.dk, for det er da vist ikke i brug ;-)

Fra klagers side skal der ikke være anden dokumentation end en begrundelse for hvorfor han har mere ret til domænet end dig.

Du skal så som indklaget kunne bevise at domænet rent faktisk har lige så meget værdi for dig som for klager, og at du benytter domænet til noget fornuftigt.
Det er ikke nok at sige at du benytter domænet til mails. Du skal også kunne bevise at det rent faktisk forholder sig sådan, samt redegøre for hvorfor netop den mailadresse har værdi for dig, og hvorfor du ikke lige så godt kunne benytte en anden.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 15:01

Mathias Hoffmann:
Oxkjær: Hvis de domæner du har solgt ikke har været aktive, så ville de personer/virksomheder der betalte dig 10.000,- for dem, næsten med garanti have kunnet få dem overdraget gratis ved at indsende en klage til Domæneklagenævnet. Hvis man ser på tidligere afgørelser fra Domæneklagenævnet, vil man se, at det er nærmest umuligt at fastholde retten til et inaktivt domænenavn.

Det er i mine øjne ikke så enkelt. Hvis det var hensigten med loven, at domæner ikke måtte sælges for mere end DKK 45,00, så ville det være formuleret sådan. Det er i høj grad et fortolkningsspørgsmål, så det er ikke muligt sammendrage absolutte konklusioner på tværs af alle sager (jeg ved godt du skriver, næsten med garanti). Angående selve den inaktive del, så er den ikke betinget af en manglende webside. Hvis domænet bruges til FTP eller mail er det ikke inaktivt, jeg mener faktisk det står i forarbejdet til loven. Så igen, det er en lang række interesser og hensyn der vejes mod hinanden.

Når det er sagt, og som andre i tråden også er inde på, så kan du hjælpe dig selv meget, ved ikke at give andre et fundament til et klagesag :-).

Helt konkret i forhold til dit spørgsmål, så vil et beløb i 0 - 1000 kr. klassen, i praksis, give anledning til en række andre overvejelser. En klagesag er en langstrakt proces, der skal indsamles materiale, det skal forberedes og formuleres. Desuden er der et gebyr (som dog tilbagesbetales hvis klager vinder) på DKK 500. Udfra det synspunkt, vil det for en klager være en reduceret omkostning (tid) at give DKK 1.000,00 for et domæne, selvom klager sandsynligvis ville kunne have vundet det via en klagesag.

EDIT: Og så er det rettere sagt brugsretten for et dk-domæne, det vedrører 

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)