Min kone og jer er i en situation hvor det er tvivlsomt om hun nogensinde kommer tilbage på arbejdsmarkedet. Jeg er ejer af en enkeltmandsvirksomhed med ca 1 mio i omsætning og tænker om vi kan gøre noget med indtægtsfordelingen. 1. Kan jeg udbetale løn fra min enkeltsmandsvirksomhed til min kone uden at hun reelt foretager sig noget? enten via medarbejdende ægtefælle ordningen eller ved at ansætte hende. 2. Kan vi evt. oprette en aps i fællesskab og udbetale løn til os begge, selvom det kun er mig der tjener penge til firmaet? Jeg forestiller mig at hun ville skulle have udbetalt ca 300.000 på årsbasis. Da der ikke vil være ret meget arbejde i virksomheden (blot lidt regnskab) ser jeg ikke rigtig at 1. kan lade sig gøre. Men håber selvfølgelig jeg kan få en indikation af om der kunne være en konstruktion der muliggjorde en 'lønudbetaling' til min kone. |
Du har ret med 1 at du ikke bare kan lade som om, og udbetale løn for 0 arbejde. Du kan givet indrette det så hun bliver medhjælpende ægtefælle
Svaret vil være ret meget det samme vil jeg mene for et ApS - man kan ikke betale løn på skrømt
Jeg tror ikke jeg forstår omsætning 1 mio og behov for 300.000 over på din kone heller - Hvis dit resultat er måske 500.000 i overskud - så er det jo ikke meget over topskat i alle fald
Din kone vil som ansat hos dig miste rettigheder på dagpenge område o.l.
vh