Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lønudbetaling til ægtefælle uden arbejde

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 4. Oct 13
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kone og jer er i en situation hvor det er tvivlsomt om hun nogensinde kommer tilbage på arbejdsmarkedet. Jeg er ejer af en enkeltmandsvirksomhed med ca 1 mio i omsætning og tænker om vi kan gøre noget med indtægtsfordelingen.

1. Kan jeg udbetale løn fra min enkeltsmandsvirksomhed til min kone uden at hun reelt foretager sig noget? enten via medarbejdende ægtefælle ordningen eller ved at ansætte hende.

2. Kan vi evt. oprette en aps i fællesskab og udbetale løn til os begge, selvom det kun er mig der tjener penge til firmaet?

Jeg forestiller mig at hun ville skulle have udbetalt ca 300.000 på årsbasis. Da der ikke vil være ret meget arbejde i virksomheden (blot lidt regnskab) ser jeg ikke rigtig at 1. kan lade sig gøre. Men håber selvfølgelig jeg kan få en indikation af om der kunne være en konstruktion der muliggjorde en 'lønudbetaling' til min kone.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46620
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:07

Du har ret med 1 at du ikke bare kan lade som om, og udbetale løn for 0 arbejde. Du kan givet indrette det så hun bliver medhjælpende ægtefælle

Svaret vil være ret meget det samme vil jeg mene for et ApS - man kan ikke betale løn på skrømt 

Jeg tror ikke jeg forstår omsætning 1 mio og behov for 300.000 over på din kone heller - Hvis dit resultat er måske 500.000 i overskud - så er det jo ikke meget over topskat i alle fald

Din kone vil som ansat hos dig miste rettigheder på dagpenge område o.l.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 14:42

Ja, jeg har også svært ved lige at se behovet?

Hvis din kone dropper helt ud af alle systemer, kan du vel få hendes fradrag? Eller er det ikke sådan mere, John?

Tilmeldt 4. Oct 13
Skrevet kl. 14:48

Tak. Jeg tænkte nok at skattesystemet ikke rigtig åbnede nogle muligheder uden konkret arbejde.

Jeg har stort set ingen omkostningeroverskuddet er meget tæt på det samme og derfor beløbet.

Tilmeldt 4. Oct 13
Skrevet kl. 14:54

Det er kun fradragene du taler om.

I et scenarie hvor jeg udbetaler 600.000 til mig selv og 300.000 kontra 900.000 til mig selv vil forskellen være på godt 70.000.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

morfolt:
I et scenarie hvor jeg udbetaler 600.000 til mig selv og 300.000 kontra 900.000 til mig selv vil forskellen være på godt 70.000.
korrekt - jeg gik bare på din omsætning på 1 mio og det giver sjældent mulighed for et overskud på 900.000 kr men HVIS det er 900.000 kr i overskud så kommer du jo alt andet lig i topskat. 

Jo de almindelige fradrag får du alle fra din kone men ikke så det nedbringer dig i forhold til topskat

Det ændrer dog ikke ved, at du ikke må lønne din kone hvis du ikke kan påvise hun udfører rimeligt arbejde i forhold til det, og det gælder også medhjælpende ægtefælle hvor der bla.a er regler om, at BEGGE skal ha deltaget i VÆSENTLIGT omfang i driften og det overførte beløb (af overskuddet ikke må stå i åbenbart misforhold til arbejdsindsaten - at der ikke må være aftalt noget om der ligner en fastlønsaftale for helåret og at det overførte beløb max må være 215.500

Ud fra det, og ud fra, at din hustru som du skriver, ikke vil få specielt meget arbejde ville jeg glemme det - ikke noget med proforma der kan skabe meget bøvl med skat -  MEN - du kan jo drive din virksomhed, enten som ApS eller som personlig virksomhed under VSO (Det var et link).

Der kan du jo lade være med at hæve overskud i de store år, lade det stå til beskednere virksomhedsbeskatning 25% (og den bliver måske 22) og først betale personlig skat når du hæver, hvorved du hvert år kan hæve op til topskattegrænsen, og gemme resten til kolde dage

vh John Hannover

Tilmeldt 4. Oct 13
Skrevet kl. 18:37
mange tak for dit svar. klart og præcist.
Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 18:55

Fordelen ved at lønnen konen er at hun optjener ret til sygedagpenge/arbejdsløshedsdagpenge.

Så mon ikke der er noget hun kan arbejde med i din virksomhed?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:58

Jørgen Olsen:
Fordelen ved at lønnen konen er at hun optjener ret til sygedagpenge/arbejdsløshedsdagpenge.
ikke hvis de er gift desværre - den har lige været slået fast i anden tråd også af ASE

vh

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 19:08

Cookie - John Hannover:

Jørgen Olsen:
ikke hvis de er gift desværre - den har lige været slået fast i anden tråd også af ASE

vh

Hvilken tråd? Det vil jeg gerne se relevant lovgivning omkring.Kan du hjælpe?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)