Jeg er selvstændig og betaler B-skat og i starten af 2013 havde jeg en lidt stram økonomi og fik den "gode ide" at nul-registrere mig i foråret 2013 fordi jeg i et par måneder ikke tjente så meget. Planen var så at ændre min forskudsopgørelse til den korrekte indtjening når jeg var kommet på fode igen i løbet af sommeren. Desværre glemte jeg det så problemet er nu at jeg næsten ikke har betalt noget B-skat i 2013 og da jeg i sidste uge på SKAT's hjemmeside ændrede min forskudsopgørelse til det jeg tjener i 2013 (cirka kr. 370.000,-) så udløste det selvfølgelig 2 rater B-skat a kr 35.000,- som skal falde i oktober og november. Jeg har lært min lektie og gør aldrig sådan noget dumt noget igen. Spørgsmålet er nu om SKAT har ret når de siger at de to rater SKAL betales inden årsskiftet. Jeg har desværre ikke 70.000,- selvom det er min egen fejl. Jeg synes da at man tidligere har kunnet betale indtil 1.juli (selvfølgelig med lidt renter oveni) det efterfølgende år (altså 2014). Kan I hjælpe mig? Smil og tak fra Tanja.
Ja - SKAT goer bare hvad de skal her. B-skat opkraeves over 10 rater normalt. Nu er der to rater tilbage i aar - derfor to store rater. Hvis du ikke har pengene - saa boer du overveje at aendre det tilbage. Med de nye regler om skattekontoen risikerer du at evt indbetaling af moms gaar til modregning af B-skat. Lige som du overskrider graensen paa 5000 kr for hvornaar restancen sendes til inddrivelse hos fogeden.
du skal også lige tænke frem - for hvis du skyder de 70.000 kr til næste år (ved ikke at forskudsregistrere) KAN skat brokke sig men uanset hvad - så vil de jo komme oven i den B skat du forhåbentlig får næste år og være så høj at den ikke bare regnes frem - så det kan være lidt som at tisse i bukserne selv hvis du ikke forskudsregistrede, for det er ofte sådan det går. Skat bruges til at skyde ting ved ikke at forskudregistrere det første år - og så har man måske ikke budget nok til at overskud, at næste år som bliver samme problem (måske omsætningen kommer uregelmæssigt) og bare forstærket, så overvej om du kan lån til det rent ud og få det af vejen. Det er bedre at skylde banken end skat hvis ikke det er noget der løser sig selv
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg er ikke momsregistreret da børnepasning er moms-fritaget (bliver aflønnet direkte af forældre og betaler B-skat deraf 10 gange om året). Min plan er at betale så meget jeg kan i okt, nov og dec og så har jeg googlet mig til at man kan betale restskat for 2013 i perioden 1/1-14 til 30/6-14 men at det koster en dagsrente men det er til at overskue. Så i 2014 skal jeg cirka betale 10 rater af 10.000 kr PLUS i det første halvår ca 10.000 ekstra pr md....hundedyrt men SÅ har jeg lært lektien....smiler.
Stadigvæk skal du være opmærksom på de nye regler om skattekonto. Betaler du ikke raten for okt. så er restancen på 35.000 kr. Du overskrider da grænsen på 5.000 kr. - og sendes til inddrivelse (fogeden).
Du kan ikke regne med bare at få lov til at vente med at indbetale restskat til næste år. Hvis du ikke gør noget proaktivt så kører systemet bare.
Ok, jeg var ikke klar over de nye regler om skattekonto. Hvad tror du at de gør ved sådan en idiot som mig der ikke kan betale de 35.000? Har været SÅ eventyrlig dum men det skal jeg nu bare have fundet en løsning på: Overvejer om jeg skal henvende mig til SKAT og græde snot og høre hvad jeg kan gøre eller om jeg tør gå ind på nettet i morgen og forskudsregistrere mig til fx 200.000 i 2013 så det udløser 2 nye mindre girokort OG så sørge for at betale 20.000 ekstra i frivillig indbetaling på SKATs hjemmeside i de første 5 måneder af 2014. Ved ikke om den sidste ide er direkte ulovlig da min veninde siger at de kan politianmelde mig for urigtige oplysninger. Men jeg er jo ikke ude på at snyde, jeg oplyser gerne de rigtige tal, har bare ikke pengene lige nu, dumt dumt dumt.
Har lige været inde og google Skattekonto; jeg er ikke selvstændig i den forstand at jeg er en 'virksomhed' da jeg ikke har CVR-nummer/betaler moms (børnepasning er ikke momspålagt og man kan selv bedtemme om man vil have CVR-nr og dermed lave regnskaber eller om man bare vil benytte det alm fradrag). Så jeg ved ikke om jeg ryger i d under de nye regler om Skattekonto.
Politianmeldt bliver du ikke. Det er sikkert og vist. Ændrer din forskudsopgørelsen til noget mindre som du betale nu - og så lav nogle frivillige indbetalinger i starten af 2014.
enten ændre forskud - men Henrik er du sikker på det ikke kan være forkert - hvis man har fået opgivet det som man helt konkret ved man tjener ved børnepasning - kan det ikke af skat ses som snyd/trækning på kredit at man pludseligt fjerner sin indtægt igen (jeg spørger ikke om det opdages for det gør det vel formentlig ikke ret ofte?
eller (og de ting kan ikke kombineres så vælg nr 1 hvis det er sikkert den er god nok at nedsætte forskud OG du for alvor ved du kan betale det ekstra i 2014) så ellers ring og tal med skat og forklar, at du er kommet galt af sted men vil betale, og få en betalingsordning. Dels ved de jo godt man ikke kan plukke håret af en skaldet og dels synes jeg dine problemer burde kunne udløse en betalingsordning
De du IKKE skal, er bare at lade tingene stå til
ps - jeg kender intet til skat på børnepasning, men hjar du sikret dig du har alle de fradrag der vel også må være i den forbindelse?
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER