Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

overføre personlige anparter til holdingselskab

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 5. Nov 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Nogle aminoer der kan hjælpe mig med ovenstående problem?

Jeg ejer pt. ca 12% i et anpartsselskab.

For at udvide ejerkredsen har jeg/resten overvejet at sælge nogle procenter, hvor jeg ved personligt ejerskab jo vil beskattes. Hvis jeg vil bruge pengene på videre investering er det så smartere at stifte et holdingselskab eller er det for sent?

Hvis jeg evt sælger 5%, er det så stadig smart og overføre de resterende 7% til et nystartet holdingselskab?

Mvh Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skal meget mere detalje viden til - ex hvad du får for fortjeneste konkret ved salget i forhold til investering osv

Hvis du personligt ejer anparterne vil du jo korrekt bliver personligt beskattet - hvis du stifter et ApS holding som først køber anparterne og så lige efter sælger dem til en helt anden - højere pris - så ved jeg ikke hvordan skat ser på det - det kan en revisor svare på med det samme tror jeg

Om du så vil ha de resterende 5% ind i et holding - med fremtidigt salg for øje er igen en meget konkret vurdering, men også der vil det jo skulle ske til den nye kendte markedspris måske - igen med en skat som mulig personlig konsekvens

Få en helt konkret revisor vurdering af hvad der er bedst

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Nov 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Tak for hurtigt svar.

Selskabet blev stiftet med ca 80.000kr ialt og er idag ca 10mio værd, så en fortjeneste vil jo så være ca. 1,12mio hvis jeg solgte mine anparter.

Troede overførsel til et holdingselskab var skattefrit?

Hvis jeg skal re-investere pengene er der så ikke anden udvej end personlig beskatning?

På forhånd tak.

mvh Thomas

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

udbytte fra driftselskab - som kommer fra overskud fra et driftsselskab der ER selskabsbeskattet kan som udbytte skattefrit føres op i holding.

Det er jo ikke det du gør, det er jo ikke beskattet overskud i driften. Du sælger jo anparterne og da du ejer dem selv, så bliver der jo personlig skat som gevinst på aktiekapital af fortjenesten - og var det holding der tjente på dem - skat i holding.

Dit spørgsmål er så om holding kunne oprettes inden salget og eje datterselskabet. Det ville så være dig der skulle oprette et holding til at eje dine xxs % af drift - og det er så der jeg siger det ikke er ukompliceret nok for mig til at svare, for hvis du ved de er 10 mio værd - så vil de ha den værdi når de skal op i holding du nystifter for dine egne anparter og så skal du bytte ejerskab af anparter f.eks 12% i drift til 100% i holding - og de 12% i drift vil så sikkert (mener jeg) udløse skat for dig, hvis de er ca 100 gange mere værd end de var den dag du var med til at stifte til 80 t (og nu 10 mio værd)

DU ejer aktierne og kan jo ikke bare få dem skatte-gratis op i holding 

Derfor fastholder jeg at du (I for det gælder faktisk også de andre ejere og køber) bør se hvordan køber optimalt køber den andel, ved køb af jeres anparter, ved ny kapital til overkurs eller andre muligheder. 

Som der er, hvor du personligt ejer de - var det 12% - af selskabet, så vil du personligt få skat ved salget, og jeg ser ikke lige hvordan et holding kan oprettes uden at samme kurs for aktierne optræder - men det kan der være andre der har en løsning på - eller som nævnt - helt konkret en revisor der sidder og ser alle sammenhængene sammen med dig/jer, og kan svare langt bedre end nogen herinde kan

Vi taler om en handel til millioner - både for køber og for jer burde en revisor på hver side klart rådgive ud fra det helt konkrete - det vil være de dyreste penge i nogen sinde kan ha sparet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Nov 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar John. Sikke et aktivt for dette forum.

Skulle bare have oprettet et holdingselskab i sin tid kan jeg se, men mange må da komme i den klemme. Holdingselskab er jo ikke det første man tænker på, når firmaet bare er en "lille idé" man ikke ved bliver fugl eller fisk. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mon ikke der kan laves en skattefri anpartsombytning. Proev at kontakte adv. Jacob Toejner fra www.ditselvskab.dk. Hvis I alle skal afstaa anparter saa undersoeg om der er mulighed for en skattefri omstrukturering.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Både skatte fri anpartsombytning som er bestemt værd at checke og Jacob Tøjner er rigtigt gode forslag - netop at få en proff ind over til den konkrete vurdering og Jacob Tøjner hører man kun godt om - check også hans hjemmeside http://www.ditselskab.dk/  - Jacob beskriver det også konkret her http://www.ditselskab.dk/mere-info/skattefri-aktieombytning-eller-anpartsombytning og prisen for at gennemføre det vil givet kunne være pengene værd hvis I er enige - 

Lad os så høre hvis der kommer resultater som andre kan bruge til næste lignende situation - (hvis ikke det bliver for personligt Smile)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Nov 10
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg sætter pris på jeres tid og vil helt sikkert kontakte Jacob Tøjner for videre drøftelse.

Fantasiske svar, fantastiske Amino.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Du ejer 12% - men du står for at udvide ejerkredsen?

Du kan ikke lave en skattefri ombytning til et holdingselskab fordi det forudsætter, at du ejer mere end 50%. Uanset om du ejede mere end 50% så medfører en ombytning, at du modtager et vilkår fra SKAT om, at du så ikke kan sælge i 3 år fra ombytningen.

Hvis du og de øvrige parter i selskabet derimod alle gik sammen, så kunne I (måske) bytte alle anparter i selskabet ind i et holding. Dette holding kunne så måske spaltes i flere selskaber, hvorved dit individuelle holdingselskab kunne opstå.

Hvis I har ejet det eksisterende selskab i 3 år, hvilket I vel har, henset til værdien, så kan ombytningen til holding og den efterfølgende spaltning ske simultant (dvs. med det samme). Du vil dog IKKE kunne sælge dele af anparterne i selskabet. Derimod ville man kunne UDVIDE kapitalen i selskabet, hvorved du jo indirekte blev rigere, men også procentuelt udvandet. Det er meget vigtigt at dit holding bevarer 10% ejerskab.

 

Spaltning beskrives nærmere her: http://www.ditselskab.dk/mere-info/spaltning-af-et-selskab

Hvis det har din interesse, kan vi drøfte sagen i næste uge...

 

 

 

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John & henrik for de meget pæne ord, som jeg så tilfældigt. Smile

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)