Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Metode for afregning ved ekstern produktudvikling?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Hvordan aflønner du typisk en freelance designer eller bureau, som du har til at hjælpe dig med produktudvikling? Det drejer sig om en beklædningsgenstand. (Nej, ikke t-shirt med tryk) 

- Engangsbeløb

- Royalties

- På timebasis

- Kombination

- En helt femte metode

Nogen der har erfaring med den slags? 

Tilmeldt 10. May 08
Indlæg ialt: 413
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du kan få nogen til at gå med på Royalties, ville det nok være rigtig smart. Så er du sikker på din udgift i forhold til din indtjening. Mon ikke der er en amino der gerne vil være med på den :-)

MVH Hans Poulsen - billigEmballage.dk / Pickandpack ApS

Salg af emballage www.billigEmballage.dk

Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :

God pointe, men det bliver nok svært at få nogen med på ren royalty. 

Jeg har set der er lidt forskellige produktudviklere herinde på Amino - hvordan tager I jer typisk betalt? 

Casen er som følgende at jeg har en klar ide til udformningen af en fodtøjs linie - jeg mangler blot en til at hjælpe mig med alt det specifikke der gør sig gældende ved design med finpudsning, produktionstegninger og hvad der ellers hører til. 

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jobo,

Jeg tænker, du skal dele op i 2.
- designerdelen, hvor du burde kunne få en designer (med et godt navn, det ville jo ikke være det værste ;-), til at kreere collectionen og lægge navn til. Betaling royality, vil de ikke være med på den, så er det fordi de ikke selv tror på det og så er det jo lidt selvmodsigende.

- produktionsdelen, hvor du skal bruge produktionstegninger. Der skal du nok vælge en "rigtig" tegner, der er vant til produktionstegninger og så aflønne pr. time, eller evt. fast pris hvis der er nogenlunde rimelig klarhed over omfanget.
Man kan sige mange gode ting om designere og deres kompetencer, men fremstilling af produktionstegninger er for de fleste ikke en af deres spidskompetencer, efter min erfaring.Så lad endelig designerne koncentrere sig om det kreative og "produktionsfolkene" om produktionstegningerne, efter designernes oplæg selvfølgelig.

Fra kø
Tilmeldt 10. Jul 13
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jobo, 

jeg er freelancer, og arbejder altid på time eller projekt basis. Som udgangspunkt er det med at arbejde på royalties ikke noget jeg ville vælge at gøre, med mindre den virksomhed jeg arbejder med laver et produkt som jeg selv tror så meget på ,at jeg ville være villig til den betalingsform. Da det jo er din ide, dit produkt, og dit ansvar, ville jeg også anbefale at du aflønner med time,/ projekt basis. Freelanceren du køber leverer de specifikationer du har behov for, og står med sin tekniske viden indefor det han hun leverer. Du står selv indefor dit design og din ide, og tager hele ansvart for, at du har valgt at lave et produkt som du tror så meget på, at du vil satse dine spare penge.

Min erfaring med produktbeskrivelse ligger inden for tøjbranchen.

Mvh, Chrisitna

Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 01:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen - tusind tak for svarene, der var super givtige. 

Designeren
Det er faktisk lykkedes mig at lokalisere en designer, som er frisk på en aftale om andele af salget, og som ovenikøbet har en god potion erfaring og kompetence i produktkategorien. Tillige kan hun endda udføre produktionstegningerne hvilket jo er helt fantastisk i henhold til dit svar Tom P. Godt in-put, jeg ikke selv ville have tænkt over, men fik mig til at spørge specifikt ind til det. 

Aftalen
Jeg står nu og skal komme med et konkret oplæg til en aftale. Jeg har ingen intentioner om at spise personen af med peanuts, da det skal give mening for begge parter, og jeg ønsker en fuld oplagt designer der tager ejerskab for opgaven, og som har lyst til at indgå i en samarbejde om fremtidige kollektioner også. Omvendt skal jeg jo også have købmandsbrillerne på og ikke ende med selv at brænde nallerne. 

Så hvad indgår i en fair aftale for begge parter? Jeg har gjort mig lidt tanker som nedenstående.

Overvejelserne
1) %-satsen er jo nok en af de vigtigste, og kommer selvfølgelig an på hvad dækningsbidraget kan bære. Men hvad vil en god sats være for freelanceren? Og bør jeg blot skelne til %-satsen eller tage det konkrete beløb i kroner og øre med i overvejelserne?

2) Skal en sådan aftale være tidsbegrænset? Selvfølgelig efter realistiske beregninger i henhold til forventet omsætning.

3) Eller bør man snarere fastsatte en beløbsbegrænsning? Fastlagt efter en aftalt timepris x antal timer forbrugt + en bonus.

4) Sæt dig et øjeblik i freelancerens sted; ville du kunne se en ide i at indgå en aftale om forskudt start på udbetaling af royalty? Efter et par år måske, og med den tanke bag at man som nystartet virksomhed jo gerne vil geninvestere den spæde indtjening i starten i ny markedsføring. Og den ny markedsføring skulle gerne resultere i øget indtjening som så i sidste ende kommer freelanceren til gode i form af øget royalties (Pånær selvfølgelig hvis der er en beløbsgrænse - men den kunne man jo så forhandle lidt om, ved aftale om udskudt udbetaling)

Er der nogle freelancere med erfaring på området, eller er nogen af jer der har benyttet/benytter freelancer, må I meget gerne byde ind.

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det var godt du fandt en designer, der kan udføre produktionstegninger, nu glippede det for mig at det var beklædning, jeg har jo "mine rødder" i jern- og metal og der er det kutyme med en designer OG en tekniker til fin-pudsningen af produktionstegninger. De fleste designere er meget dygtige, men produktionen kræver ekspertise, ellers bliver det ofte unødvendigt meget dyrt at producere. Nå, det er jern og metal.

ad 1) Jeg ved at designere ofte kører efter en standard kontrakt, der kan tjene som, i det mindste, oplæg.

ad 2) Ja!

ad 3) Det bliver noget bøvl tror jeg. Den mest fair måde er en del (%) af omsætningen. Det der med at beregne af DB er et tveægget sværd og bøvlet, helt firkantet vil jeg postulere, hvorfor skal designeren have flere penge hvis du er så dygtig at drive forretningen at du kan hæve dit DB?

ad 4) Fra freelancerens side, og som er det mest reelle: Procentsats af omsætningen. For at hjælpe på økonomien kan du evt. foreslå en graduering, altså at starte med en lav procentsats det første år og så en stigende procentsats indtil et eller andet rimeligt niveau.

Noget helt andet: I en aftale med designeren skal du sikre dig, at du har ejendomsretten til dit produkt. For at oppebære denne ret, juridisk, så skal der foreligge en aftale om det og hvilken økonomi (til designeren) der ligger bag. Hvis du kun har salgs- og produktionsrettighederne, sålænge designeren er involveret, kan du komme grueligt galt afsted, medmindre du har en underliggende ultimativ ret i form af en mønsterbeskyttelse eller et patent.

Jeg vil ikke være negativ, men sørg for at have en klokkeklar aftale på plads, både med hensyn til økonomi, men også med hensyn til rettigheder og pligter. For tilfældet at I nu ikke kan komme overens i forløbet, det ser man jo desværre osse af og til.

Så en (evt. gradueret) % af salget til designeren i en tidsbegrænset periode og en aftale om at alle rettigheder vedr. produktet tilhører dig og kun dig, så er ingen i tvivl og det er til at styre.
Sådan mener jeg også den omtalte "standard" designer kontrakt er stykket sammen i grundlaget, prøv at hør din designer efter om ikke hun kender til det?

Pøj pøj og god week end.

 


 

        

Tilmeldt 19. Apr 12
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Tom

Jeps - de fulde rettigheder havde jeg selv tænkt ind også. Kan se der også ligger en standardkontrakt her på Amino, hvilket er super.

Hvad er en rimelig procent sats så vil du vurdere?

Og en rimelig tidsbegrænsning?

Der er tale om en 'no name' person, med et par års erfaring i produktkategorien.

Jeg selv er ude i noget omkring en 5% royalty i 5 år. Er det helt ude i hampen?
Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Uha... den er lidt svær, særligt med tidsbegrænsning, der vil jeg nødig råde, jeg kender ikke beklædnings branchen. Men umiddelbart vil jeg mene at 5 år er mere end rimeligt. Og procentsats skal vel vurderes udfra hvilken omsætning der forventes, altså designerens arbejdsbyrde i forhold til (den forventede) omsætning.

I "min" branche laver man typisk en kontrakt pr. produkt, for at tage højde for eventuelt for afledte produkter. Altså lad os for eksempel sige designeren tegner en fin sofa. Afledte produkter, der kan tegnes kontrakt på, er så andre udgaver af sofaen, stol, bord etc, der senere komplementerer det oprindelige produkt, så man får en serie. Der tegnes kontrakt pr. produkt og kontrakten løber i produktets løbetid, DOG er der altid en sikkerhedsventil i form af hvis/når afsætningen på et produkt når under et vist niveau, så ophører (kan ophøre) produktionen, også selvom det er i en åremåls sat kontrakt. For at sikre at der er økonomi i produktet. Men kontrakt pr. produkt har jo den fordel, at designeren holdes til "ilden" med produkt fornyelse og det er jo, for de fleste produkters vedkommende, en væsentlig ting.

Men uanset "juraen", så bør en kontrakt udformes så den tilgodeser begge parter på rimelig vis. Jeg syntes, hvis du har mulighed for det, at undersøge hvad der er normalt i din branche, og så holde sig indenfor rammerne af det, for det værste vil være hvis en part føler snydt, berettiget eller ej, det er gift for et fremtidigt samarbejde.

   

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Uha... den er lidt svær, særligt med tidsbegrænsning, der vil jeg nødig råde, jeg kender ikke beklædnings branchen. Men umiddelbart vil jeg mene at 5 år er mere end rimeligt. Og procentsats skal vel vurderes udfra hvilken omsætning der forventes, altså designerens arbejdsbyrde i forhold til (den forventede) omsætning.

I "min" branche laver man typisk en kontrakt pr. produkt, for at tage højde for eventuelt for afledte produkter. Altså lad os for eksempel sige designeren tegner en fin sofa. Afledte produkter, der kan tegnes kontrakt på, er så andre udgaver af sofaen, stol, bord etc, der senere komplementerer det oprindelige produkt, så man får en serie. Der tegnes kontrakt pr. produkt og kontrakten løber i produktets løbetid, DOG er der altid en sikkerhedsventil i form af hvis/når afsætningen på et produkt når under et vist niveau, så ophører (kan ophøre) produktionen, også selvom det er i en åremåls sat kontrakt. For at sikre at der er økonomi i produktet. Men kontrakt pr. produkt har jo den fordel, at designeren holdes til "ilden" med produkt fornyelse og det er jo, for de fleste produkters vedkommende, en væsentlig ting.

Men uanset "juraen", så bør en kontrakt udformes så den tilgodeser begge parter på rimelig vis. Jeg syntes, hvis du har mulighed for det, at undersøge hvad der er normalt i din branche, og så holde sig indenfor rammerne af det, for det værste vil være hvis en part føler sig snydt, berettiget eller ej, det er gift for et fremtidigt samarbejde.

   

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)