Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kravspec: ansættelse af webudvikler til Start-Up

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop fundet en investor som vil smide penge efter min forretningsidé og skal derfor til at have gang i min første start-up. Der er tale om en web-baseret forretning (dog ikke en web shop) og en væsentlig del af virksomhedens eksistensberettigelse bliver derfor at få udviklet en fantastisk hjemmeside.

I den forbindelse bliver første udfordring derfor at finde den rette udvikler - så jeg er gået igang med at specificere mine krav til et jobopslaget. Da jeg ikke selv har udviklerbaggrund kunne jeg dog godt bruge lidt input til hvad min kommende ansatte skal have af kvalifikationer.

Jeg har følgende bonusinfo:

- Der er tale om en hjemmeside + en administratorside og en tilhørende database

- jeg har ikke lagt mig fast på specifikke teknologier eller programmeringssprog (dog forventer jeg at databasen bliver Microsoft baseret = SQL)

- selve den grafiske brugerflade bliver købt ved et bureau, men personen må gerne kunne lidt grafisk

- websiden skal følge nyeste standarder for webudvikling (fx. Responsive Design) og være mulig at tilgå via alle gængse platforme

Indtil videre har jeg nedenstående krav, men hvad skal jeg ellers ønske mig? Og hvad er nice to have/need to have?

- Ekspert i HTML/CSS

- dybdekendskab til gængse browsere

- erfarring med SQL

Håber på I har en masse spændende input...

/ LH

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis ikke du har tekniske kompetencer til at træffe beslutninger vedr. den tekniske platform, kan du jo vende den om, og spørge kandidater om hvilke tekniske løsninger de ville vælge. Og så kan du evt. få andre til at hjælpe med at vurdere kandidaternes løsninger. Den person der får jobbet, skal jo nok langt hen ad vejen alligevel være godt selvkørende, og træffe beslutninger løbende, rent teknisk.

Hvis ikke du har en meget god grund, så lad dig ikke begrænse allerede nu ved valg af MS SQL. Det kan godt være at du ender med at bruge den database, men at vælge den før den rigtige medarbejder og platform er valgt, giver ikke mening.

Mvh Carsten

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej LH

Tillykke med dit nye projekt!

Uden mere information er det svært at komme med så meget input. Umiddelbart tror jeg dog ikke du sætter krav til de rigtige ting (MS SQL fx) og alle webudviklere burde kunne flydende HTML/CSS/SQL - Det er ikke dét som definerer en dygtig udvikler, men blot basis-viden.

Jeg tror du skal ud og snakke med nogle web-startups, vi er bl.a. et par stykker i Founders House, som du sikkert kan få lidt input fra.

Overordnet vil jeg dog råde dig til at finde et vidt anvendt open source web-framework som fx Rails eller Django (Drupal er evt. også en mulighed). Hvis der er nogen der anbefaler dig at kode det fra bunden, på basis af et kommercielt CMS, i Wordpress eller Joomla, så løb din vej :)

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for input Carsten.

Jeg arbejder til dagligt med databaser, og min eneste grund til mine MS SQL præferencer er gode erfaringer med dette samt det at det i DK fx. synes lettere at skaffe dygtige konsulenter til denne platform.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kender jo ikke til dit projekt, og ved ikke hvad databasen skal bruges til, så det kan sagtens være et udemærket valg.

Men jeg kender ikke til en eneste startup pt. som bruger MS SQL. Dem jeg kender (jeg inkl.) arbejder med NoSQL. Ikke at det nødvendigvis er det rigtige, eller bedre. Bare noget at tænke over.

Mvh Carsten


Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Jeg er klar over at det personlige er det mest væsentlige ved en sådan ansættelse, men jeg er netop interesseret i hvilken basis-viden der (af jer som kender lidt mere til det) vil være som minimumskrav (hvad jeg lige havde at skyde med var HTML/CSS/SQL:). Er der andre teknologier som er "must-haves", eller er det egentlig mere eller mindre op til den enkelte at vælge hvad han vil bruge (Phyton, Ruby, etc)? Og er der evt. nogle teknologier som er mere eller mindre fremtidssikret end andre, fx hvis man på et tidspunkt skal ud at finde en anden udvikler?

Jeg kommer glædeligt forbi Founders House til en kop kaffe en dag, hvis du/I vil tage en halv time ud af kalenderen :-)

Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 22:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Modtaget - det tager jeg helt sikkert lige et kig på (og nulstiller så lige mine tanker om MS database :)...

/ LH

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :

HTML, CSS og SQL er 2 forskellige ender af skalaen, HTML og CSS er næsten grafiker værktøjer, og det ligger i den kategori vi kalder front-end-udvikler og arbejder tæt sammen med din grafiker.

I den anden ende har du backend udvikleren der tager sig af programmering og databaser, og til sidst har du din system administrator som tager sig af systemopsætning, grænserne kan være flydende din systemadministrator kan f.eks. godt være DBA og hjælpe udvikleren, eller udvikleren kan måske godt være med til at passe serveren.

Jeg er desuden enig med korret herinde, du skal ikke blande dig i din programmørs arbejde ... du skal sikre dig at han er dygtig og at han kan lave det du har behov for, og så skal du stole på at han vælger det rigtige værktøj.

Derudover passer det ikke at du kun kan få MSSQL Konsulenter i DK, der er masser af alternativer og tilhørende konsulenter. Microsoft er faktisk en relativt lille spiller på server-området. :-)

Tilmeldt 18. Jan 13
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tillykke med funding til din forretningside... 

Før du går ud og fastansætter en der overbeviser dig om at han/hun er en dygtig front og backend webudvikler, bør du sikre dig at du når du har brugt den første ½ million i lønkroner, pension, forsikringer mv., at der fortsat er brug for en fuldtids udvikler på projektet. Skal du have en der skal kunne arbejde alene og er stærk nok til at tegne og bygge et system, der er vedligeholdesbart, kræver det en rutineret udvikler. En rutineret udvikler i en branche med -10% arbejdsløshed (hos dem der kan noget), er svær at lokke over i et start up, da han/hun ofte i dag vil sidde i godt lønnet job i en virksomhed med sund økonomi. Det er for stor en risiko for mange ved at hoppe på et start up, hvilket nok desværre vil betyde mange ukvalificerede ansøgere.

Blandt de ting der ofte dræber et startup er for store faste udgifter, da der nok går et par år før end indtægter/udgifter kan balancere nogenlunde i forretningen. Du får sindsygt meget udvikling for en dansk årsløn, gennem en outsourcing kanal, men vil anbefale at alliere dig med et stærk dansk udvikler til at foretage løbende kodereviews af det leverede, så du sikrer dig at det leverede er gennemtænkt og i en god kvalitet, så der kan arbejdes videre på det NÅR konceptet viser sig en succes, og der er basis for at lokke en dygtig fuldtidsudvikler i Danmark til ansættelse. Ved at have et kode review indover sikrer du dig også at du får leveret de antal kodelinjer man må forvente af en fuldtidudvikler.

Jeg kan smide dig nogle henvisninger måtte du ønske det.

Held og lykke med projektet.

Fra Odense
Tilmeldt 28. Jul 07
Indlæg ialt: 278
Fra  Tankefuld Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Carsten Jacobsen:
Men jeg kender ikke til en eneste startup pt. som bruger MS SQL. Dem jeg kender (jeg inkl.) arbejder med NoSQL. Ikke at det nødvendigvis er det rigtige, eller bedre. Bare noget at tænke over.

Uanset om din betragtning er rigtig eller forkert statistisk i forhold til startups, så vil jeg da sige, at en relationel database har sin berettigelse og at antyde at man for at være en rigtig startup, skal holde sig fra relationelle databaser, er lidt fjollet: Det handler vel om at vælge det rigtige værktøj til den rigtige opgave, og der kan være ganske lovende startup-projekter, ekisterende eller mulige, hvor en relationel database giver om end rigtig god mening (eventuelt sammen med NoSQL). Beklager bidraget til ekskursen. 

Mvh. Joachim Lykke Andersen

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)