Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min kunde vil 'overtage' min virksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Aminoer,

jeg har været freelance konsulent i et års tid nu.

Jeg har stødt opbygget en kundekreds, som giver en nogenlunde jævn månedlig omsætning og det er tæt på, at jeg kan leve fornuftigt af virksomheden.

For et par måneder siden begyndte jeg at arbejde for et konsulenthus ('K'), hvor jeg løser opgaver i deres navn for deres kunder.

I dag meddeler 'K' mig, at de ønsker at ændre deres setup, således de konsulenter de bruger kun arbejder for dem, det vil sige jeg ikke længere må markedsføre min egen virksomhed, hvis jeg ønsker at arbejde med deres opgaver.

Kort sagt ønsker de, at jeg skal overdrage mine kunder til dem og arbejde videre med mine kunder i 'K's navn. Jeg vil modtage provision af salget fra 'mine kunder' og de opgaver, som de giver mig. Vi vil indgå en aftale hvor det vil fremgå, at hvis jeg træder ud af samarbejdet, så vil jeg kunne medtage mine 'gamle kunder'.

Meningen er at jeg forsat skal være selvstændig og afregning vil ske efter faktura. Dette tror jeg dog ikke skat vil godkende, men det er en anden sag.

Mit dilemma er at jeg har indtil på fredag til at komme med et svar til dem. De har kort sagt spurgt mig;

hvad skal der til for at du vil indgå dette samarbejde?

Skal jeg bare blive 'lønslave' igen for ussel mammon? Eller er der andet jeg skal kræve?

NB jeg tror mere at de er ude efter mig end mine kunder.

Nogen input?

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Stig.

Der er mange faktorer der spiller ind, eksempelvis hvor stor en kunde konsulenthuset er. Hvis konsulenthuset er din primære kunde som du direkte lever af, og kun tager små kunder ind som supplement, ja så har det måske ikke den store økonomiske betydning på den korte bane.

Dertil kommer så din egen personlige frihed til at vælge kunder (både til og fra).

Dog er det særdeles vigtigt at nævne, at du som underleverandør til en hver tid kan opsiges af konsulenthuset. Dette kan have alvorlige konsekvenser på den lange bane, da du ikke har mulighed for at opbygge din kundeportefølje. Dette kan gøre dig utrolig afhængig og ikke mindst sårbar, da du aldrig ved om du er købt eller solgt.

Det er dog positivt at de nævne den berømte sætning "hvad skal der til", hvilket er en rigtig god accept af dig og dine kompetencer. Desuden er det et utrolig godt udgangspunkt ved forhandling af dine krav.

Brainstorm på sætningen, og sigter du efter stjernerne, rammer du måske nogle skyer :-)

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Altså hvis de vil overtage kunder så skal du ihvertfald have det der svarer til et års-omsætning for kunderne ...

Det er en yderst speciel konstruktion som jeg aldrig har hørt om før ... er det fordi de vil fuldtidsansætte dig?

Hvilken branche er det?

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 06:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Maven :-)!. Det er den du skal lytte efter, altså hvad har du selv mest lyst til, at være iværksætter eller "lønslave"? 

Jeg kaster et par bolde i luften,som du måske kan bruge i din beslutning:
- et par måneder har du arbejdet for K. Jeg forudsætter at K og dig på et eller andet niveau er konkurrenter..Og ved at tilbyde dig fast arbejde og du ikke må have kunder ved siden, er døren lukket.
- du må medtage dine gamle kunder. Det hjælper kun, hvis der IKKE er en kontrakt mellem K og deres kunder. Eller en kontrakt hvor "din kunde"
   ikke er forhindret i at følge dig for tilfældet du bryder med K. Hvordan det nu er I din branche ved jeg ikke?
- det er mistænkeligt at du fortsat skal have din virksomhed, når K ikke accepterer at du har andre kunder! Hvad skal formålet være med det,
   så kan du ligesågodt være lønmodtager med alle de rettigheder det giver, herunder opsigelsesvarsel etc. Din aflønning kan jo godt være
   provision eller suppleret med anden præstationsafhængig bonus alligevel, det er der intet til hinder for.
- efter (kun) 12 måneder har du en omsætning, du kan leve fornuftigt af. Det viser lidt om dit potentiale vil jeg mene og så er det fornuftigt du spørger dig selv om, hvad du KAN og hvad du ikke mindst VIL drive det til?. Ønsker du at fortsætte som enkeltmand, eller vil du på sigt udvide
med ansatte, altså har du et "drive" og et brændende ønske om at blive større?

På en eller anden vis er du med i tvungen baghånd og har kun til på fredag. Du har vel  reelt følgende muligheder at meddele dem:
- du vil gerne fortsætte, men på de vilkår der er nu. (Der må de så afgøre om de vil fravige ved at ændre deres eget "setup".
- du kan sige ja tak, men på vilkår at du bliver ansat som lønmodtager, men iøvrigt til samme afregningsmodel som hvis du var selvstændig.
- at hvis du vælger at kvitte jobbet, skal du stadig have dine kunder med OG K må ikke kontraktligt lægge hindringer i vejen i kundekontrakter for at kunderne reelt kan følge dig. (Ekslusiv aftaler, regler om økonomisk straf til kunden hvis denne bryder kontrakten osv osv). Altså kunden kan følge dig umiddelbart hvis de ønsker det.      
- at hvis du bliver fyret af grunde alt andet end misligholdelse af kontrakten, så skal du have en anstændig pose penge udbetalt.
- eller du kan forlange en ejerandel af K udover den løn etc, du forlanger. Du sælger reelt din virksomhed (og dens potentiale) til K, så det
  må da koste lidt "up front" i form af en ejerandel. (Og du undgår at blive "rigtig lønslave" :-)  

Men vigtigst af alt. Du skal gøre op med dig selv hvad du helst vil. Som sagt syntes jeg: Du har kun arbejdet for dem i 2 måneder og så vil de
have dig "ud af markedet" på den måde. Og du har efter kun 1 år en omsætning du kan leve af.
Du blev vel iværksætter af en grund og sådan et tilbud, selvom det ser fristende ud, er det måske ikke sidste gang du modtager, hvis du fortsætter din egen virksomhed. 

Så den er svær. Min erfaring siger mig, at har man virkelig iværksættertrangen til friheden og selvbestemmelsen, så går det ofte galt i et lønmodtagerjob. Og det uanset størrelsen på lønchecken, trangen til at være rigtig iværksætter/selvstændig er simpelthen for stor og der må
du dybest set spørge dig selv hvad du har mest lyst til: Mange penge og ingen "reel" frihed, eller færre penge (ihvertfald lige nu) og så
fortsætte det "frie " liv med fuld selvbestemmelse over dit eget liv og hvilke mål du sætter dig og ikke mindst, retten til selv at bestemme hvilke midler du vil bruge for at nå dem.

Så det var såmænd et bette morgen input, som jeg håber du kan bruge til at "fin-tænke" over din beslutning om hvad du vil. Og husk at sikre dig en "bagdør" uanset din beslutning, så du kan komme ud af dit valg, hvis det viser sig at du nu vælger forkert alligevel.

Held og lykke og ha en god dag. 

 
 


   

 

Tilmeldt 12. Jun 13
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Det må være din mave fornemmelse du må stole på i denne sag , men fortæl endelig hvad du vælger vi er nysgerrige :)
Held og lykke

<a href="https//.www.koedogko.dk">kødklubben</a>

Fra Odense
Tilmeldt 8. Dec 08
Indlæg ialt: 122
Fra  LIBA Communication Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Super godt svar! :-) Kunne ikke have belyst den fra flere vinkler selv...
Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 23:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der kommer et helt andet problem om. Skattemæssigt vil skat betragte dig som ansat og ikke selvstændig erhversdrivende - såfremt du kun har en kunde (hvilket vil være tilfældet da det er k).

Det er ikke så smart og der er ikke fradrag for dine omkostningerne - dem skal k jo afholde

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 07:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej

tak for alle jeres gode svar.

Der er nu sket den udvikling, at 'K' nu er kommet frem til at de ønsker at ansætte mig, som mellemleder. Netop på grund af skatteproblematikken, som Nextman gør opmærksom på.

Som flere andre har sagt, så er mavefornemmelsen vigtig her. Min mavefornemmelse siger mig, at jeg ikke ønsker at tage dette tilbud.

Primært så mener jeg, at vil kunne løfte min virksomhed yderligere i løbet de næste måneder og om et år er den måske det dobbelte værd.

Så jeg knokler videre og måske mister jeg denne kunde, men heldigvis, så kan jeg klare mig uden.

Endnu en gang tak for jeres svar.

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Fra Bedsted
Tilmeldt 20. Jan 10
Indlæg ialt: 207
Fra  TP CON Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Sådan! ;-). Det kunne vi gamle iværksætter drenge/piger nu godt have fortalt dig, at det ville ende sådan, du skulle vist bare lige have et "bette" puf, eller tager jeg fejl?.Wink

Og da især hvis du klare dig uden dem, så er det jo deres tab hvis de vælger dig fra. Hvis de har bare en smule omløb i deres hoveder, så vælger de dig ikke fra. Hvis de gør, så de er det jo fordi de værdsætter deres nyopfundne "højglans-polerede papirtiger setup" med ikke at bruge selvstændige højere end deres sunde fornuft.
Fordi, hvorfor hu... skulle de ellers have så travlt med at tilbyde dig en "mellemleder" stilling og du skulle tage dine kunder med, mange tak!?

Og du kan vist lige så godt indse at du lider af den uhelbredelige iværksætter-virus, og så tage udgangspunkt i det, i dit liv. Og jeg er ikke meget i tvivl om at du nok skal få succes, som sagt, når du allerede efter 1 år har en fornuftig forretning og ovenikøbet kan tåle at tabe K som kunde.

Pøj pøj. 

   

  

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)