Min bemærkning fra tidligere fremstår måske som en generel kritik af indisk softwareudvikling. Det var ikke hensigten. Der findes gode eksempler, men jeg tillader mig at bemærke, at selv der er rigtigt mange eksempler på at "produktet" er bliver forkert, netop pga. misforståelser, manglende indsigt, forkert/manglende kommunikation osv. Jeg kender utallige eksempler herpå fra både små og meget store danske virksomheder, der har forsøgt sig med
outsourcing. Den tid som skal bruges på at sikre, at produktet bliver som forventet og ønsket, kunne i mange tilfælde omsættes langt bedre ved at få produktet udviklet i Danmark og samtidig bevare/udvikle kompetencer på danske hænder. Vi har overladt de fysiske arbejdsopgaver til Østen og ØstEuropa fordi vi jo er meget bedre til de videnstunge opgaver. Men de opgaver er vi også i fuld gang med at sende ud af landet. Så er der vist kun turistbranchen tilbage til os.
Du har helt sikkert ret i, at for mange arbejdsgivere er outsourcing ikke det rette valg. Det er en stor udfordring at udvælge og kommunikere med en freelancer på Elance. Til de fleste af mine opgaver har jeg faktisk også valgt nogle af Elances "dyrere" programmører (fra især Østeuropa), simpelthen fordi den indledende kommunikation gik bedre med dem end med de indere, som også bød på opgaverne.
Jeg er også enig i, at det er et problem, at Danmark sakker agterud i den globale konkurrence - men det er mere en politisk diskussion end en arbejdsgivermæssig - medmindre selvfølgelig man hører til dem, som mener, at det er en pligt at give sine opgaver til andre danskere, uanset hvor meget det koster ift. at give opgaverne til udlændinge, men det gør jeg så ikke.
Man kan sagtens få outsourcet og lavet en fin app via elance, freelancer.com og alle de sider
Har dog af erfaring fundet ud af at det er mere held end forstand at finde en god udvikler og det at kommunikere budskabet ordentlig kan nogen gange være noget af en opgave, men hvis man har mod til det så outsource :)
Jeg har kun gode erfaringer med Elance (har samarbejdet med fire forskellige programmører derinde indtil videre + en oversætter), og jeg troede egentlig netop, at det var, fordi jeg brugte min forstand i mit virke som arbejdsgiver derinde (jeg bruger meget tid på at skrive udførlige opgavebeskrivelser, læse freelanceres feedback fra andre arbejdsgivere grundigt, tester kommunikationen med en given freelancer, som jeg overvejer at give en opgave, osv. osv. osv.) - men jeg har måske i virkeligheden bare været meget heldig?! ;-) Vil du uddybe?