Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsigelse uden Ansættelseskontrakt

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 11. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg har her for nylig besluttet mig for at sige op i den Fakta butik, som jeg arbejder i. Jeg har skrevet et fint opsigelsesbrev, som jeg har tænkt mig at aflevere i dag. Jeg er dog lidt i tvivl, fordi jeg nemlig ikke ved om der er en opsigelsesfrist. Jeg har læst at det burde fremgå i en kontrakt, som man har skrevet under på, men problemet er så at jeg ikke har skrevet under på noget. Derfor ville jeg tro, at jeg bare kunne sige op fra dag til dag, fordi jeg jo nemlig ikke er bundet af en kontrakt. Men hvad hvis de så alligevel siger, at jeg skal arbejde en måned mere? Hvad skal jeg så sige/gøre? Jeg har arbejdet dernede i ca. 3-4 måneder, hvis det er relevant.

Jeg håber på nogen gode svar :)

Mvh. Fred916a

Fra Århus N
Tilmeldt 10. Oct 12
Indlæg ialt: 18
Fra  KA Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Fred.

Hvor mange timer, har du arbejdet pr. uge? Hvad har du lavet?

Såfremt du ikke var funktionær, kan du finde opsigelsesvarslet i den overenskomst, som butikken højest sandsynligt er omfattet af.

Med venlig hilsen Steen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal ha fået et ansættelsesbevis vil jeg mene, så uden det tror jeg ikke de vil fastholde dig ret længe - forudsat du har været der mere end 1 måned og haft arbejde over 8 timer om ugen - for så står de i problemer- men tal med dem - med mindre i direkte hader hinanden er det jo normalt bedst at skilles som venner 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabybro
Tilmeldt 18. Apr 13
Indlæg ialt: 15
Fra  Smukke Maver Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil blot supplere - Det er korrekt at du skal have et ansættelsesbevis, hvis du arbejder mere end 8 timer om ugen og har arbejdet der mere end en måned.

Du har som udgangspunkt krav på en godtgørelse alt efter hvilken betydning det manglende ansættelsesbevis har. Du kan bl.a. læse om det på 3F's hjemmeside, det er meget fint beskrevet der. Og det kan jo være rart at vide, hvis din chef ikke opfører sig rimeligt. men brug det med omtanke ;O)

Fra Århus N
Tilmeldt 10. Oct 12
Indlæg ialt: 18
Fra  KA Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Fred.

Man kunne få indtrykket, at ansættelsesbeviset er afgørende for dit opsigelsesvarsel, men det er imidlertid overhovedet ikke tilfældet.  Ansættelsesbeviset har ingen indflydelse på opsigelsesvarslet.

Det er en anden sag, at man som medarbejder har krav på et ansættelsesbevis, hvis man opfylder visse mindre krav.

For at vurdere opsigelsesvarslet - da jeg går ud fra, at du er ikke-funktionær - skal du kigge i overenskomsten, som virksomheden er omfattet af.

mvh Steen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Steen Elkjær:

Man kunne få indtrykket, at ansættelsesbeviset er afgørende for dit opsigelsesvarsel, men det er imidlertid overhovedet ikke tilfældet. 

Vrøvl - og jeg som støtter frie fagforeninger. Selvklart kan mangel på ansættelsesbevis hvis man har krav på et sådan bruges som middel til at få arbejdsgiveren til at acceptere kort varsel. Det er helt klart VRØVL du skriver og du skriver som en fra en officiel fagforening-. Du tror ikke I skulle døbes om til fagforening og arbejdsgiverforening??

Den holder ikke 2 meter og kommer fra nogen der vil forsvare ansatte??

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Sep 13
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Er helt enig med Cookie. Det virker ekstremt mærkeligt at en fagforening har den opfattelse. Tværtimod har jeg en bekendt der har været i samme situation, og her kom KRIFA ind i billedet og meddelte arbejdsgiveren at han skulle betale en bøde på 5000 kr. for manglende ansættelsesbevis (personen havde arbejdet 10 timer pr. uge i 3 måneder) samt at medarbejderen var fri til at gå når han ville.

Hvordan man kan være omfattet af en overenskomst når man ikke har ansættelsesbevis går langt ud over min forstand. Hvor har Fred en chance for at vide hvilken overenskomst han skulle være omfattet af??

 

 

 

 

Fra Århus N
Tilmeldt 10. Oct 12
Indlæg ialt: 18
Fra  KA Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

I en situation hvor der er tale om en professionel arbejdsgiver, Fakta, må det forventes, at der i ansættelsesbeviset alene ville være en henvisning til overenskomsten fsva opsigelsesvarsler. Derfor er svaret at finde i overenskomsten - det er helt standard.

Hvor der slet ikke er et ansættelsesbevis, er overenskomstens opsigelsesvarsler afgørende.

Mht de øvrige bemærkninger, kan jeg oplyse, at KA er en arbejdsgiverforening.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Steen Elkjær:
I en situation hvor der er tale om en professionel arbejdsgiver, Fakta, må det forventes, at der i ansættelsesbeviset alene ville være en henvisning til overenskomsten fsva opsigelsesvarsler. Derfor er svaret at finde i overenskomsten - det er helt standard.
jep - det jeg skriver er jo HVIS ikke der findes et ansættelsesbevis - så er det bestemt da noget at gå efter hvis man vil sige op - og ikke irrelevant

Kende slet ikke KA må jeg så erkende -men fint nok

Steen Elkjær:
Hvor der slet ikke er et ansættelsesbevis, er overenskomstens opsigelsesvarsler afgørende
Nej - og JO Jo fordi vist er det sådan, men NEJ for hvis ansættelsesbevis ikke findes så har arbejdsgiveren en stor bod at se i øjnene og vil nok ikke se så voldsomt på varslet vel?????

Selv Fakta kan sagtens i enkeltbutikker ansætte uden korrekt ansættelsesbevis. Jeg håber da som arbejdsgiverforening i belærer jeres medlemmer om den slags

(ps jeg har siddet 17 år i en DA arbejdsgiverforeningsbestyrelse så jeg er IKKE mod arbejdsgiverforeninger - vil bare godt ha, at de orienterer korrekt som alle andre kristne eller ikke)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabybro
Tilmeldt 18. Apr 13
Indlæg ialt: 15
Fra  Smukke Maver Skrevet kl. 08:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak John Wink

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)