Hej,
Jeg laver mere og mere annoncering for kunder - det er efterhånden ikke til at komme udenom hvis man som virksomhed ønsker en seriøs tilstedeværelse på Facebook.
Spørgsmålet er sådan set ikke om Facebook-annoncering virker, men om man er dygtig nok til at få det til at virke! Som Nikolaj skriver, så er målretning og det at kende sin målgruppe alfa og omega for at sikre at man ikke spilder både tid og penge.
Splittesting er dog blevet noget lettere nu hvor Facebooks nye annoncerapport-format så småt er begyndt at blive udrullet. Her kan man se helt præcist hvilke målgrupper man får den største respons fra og så koncentrere sin primære indsats her. De gør, at meget af den tid der tidligere gik med splittesting nu kan aflæses direkte i rapporterne.
En ting som dog er sikkert som amen i kirken er, at det at booste opslag ABSOLUT ikke er vejen frem - som en tidligere i denne tråd også nævner. Et boost af et opslag er at skyde med spredehagl og det er som bekendt ikke en specielt effektiv jagtmetode hvis man er ude efter lige netop én fugl i en flok. Se evt. dette blogindlæg jeg har skrevet om boostede opslag: socialization.dk/boostopslag
Det er virkelig, virkelig vanskeligt at kunne sige noget generelt om hvilken ROI man kan forvente med Facebook-annoncering, for der enormt forskelligt fra branche til branche - og fra Facebookside til Facebookside. Er man drøngod til at levere indhold til sine fans, så er annoncering det, som kan få ens side til at vokse eksplosivt. Og så konkluderer man at Facebookannoncering er fantastisk! Selvom man egentlig bare selv er fantastisk.
Men er man ikke specielt god til det meningsfulde indhold, har lavt engagement på sin side i forvejen og så begynder at promovere opslag eller lave meget sælgende annoncer rettet mod på fans og deres venner, så får man i bedste fald ingen effekt og i værste fald betaler man ligefrem for at folk bliver irriterede og giver negativ feedback på ens opslag. Og så konkluderer man af Facebook er noget lort. Selvom man egentlig bare selv.... ja, you get the point :-)
Det sidste helt konkrete tal jeg har fra en kunde var en webshop med sindsvagt godt styr på sin kundedatabase, gennemsnitskøb, perioder mellem køb, markedsføringsudgifter pr. køb og det hele (ejeren har en fortid som forretningsanalytiker). Med Facebook-kampagner kunne vi få nye kunder til en 5.-del af prisen i forhold til bannerannocering. Den 80% besparelse var han naturligvis meget glad for.
Men jeg ville aldrig på den baggrund turde love andre kunder samme resultat.
Mvh
David