Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hosting virksomhed sletter en website - hvad gør man?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. Apr 07
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Danskt Web hosting company har slettet min kundes side uden at kontakte ham. De siger de ikke har haft hans kundeoplysninger..
Vi har ingen backup af sitet og de kan ikke genskabe sitet.

Hjemmesiden må være beskyttet af dansk lov og falde under ejendomsretten ligesom andre ting..

Hvad ville I gøre? Er der belæg for en erstatningssag?

Fra 8900
Tilmeldt 9. Feb 07
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 22:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var godt nok dårlig service. De må da vide hvor de skal sende regningen hen...Det er vel også normalt at webhostere tager backup...

Hvis din kunde har betalt for hosting, vil jeg mene i kan kræve erstatning ellers kan i ikke.

Fra Aarhus N
Tilmeldt 19. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

 Hvem er siden placeret hos? Der må findes nogle foretningsbetingelser hvor der står noget om backup, persondata med mere?

 

Tilmeldt 8. Apr 07
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Undskyld svarer sent. Siden er placeret hos cliche. Min kunde har ikke fået nogen regninger de sidste par år (de har ikke haft nogen kundeoplysninger???). Han har enda sendt dem en email for at bede om regning men ikke fået noget.

Det er ikke rigtigt at de ingeting havde af kundeoplysninger, de kunne have benyttet kontakt formaleren på siden.

Vi har ikke nogen backup af siden og skal starte helt forfra, det er det som rammer os mest.

Men kan man søge erstatning for en tabt hjemmeside? Der ligger jo betydeligt arbejde bagved siden. Eller bliver en hjemmeside bare betragtet som en af mange da man nemt kan lave copier?

 

Fra Skive
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 262
Fra  Dynamic-it web & hjemmesider Granitbutikken salg af granit og granitskærver Skrevet kl. 01:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bergmann

Det var da surt der ingen backup er af hjemmesiden Tongue Tied Umidelbart er der ikke noget at gøre med erstatning mv. Er det selve indholdet af hjemmesiden i mangler? I kan evt. hente de data der ligger i googles cache, selvom det er et tidskrævende arbejde.

Se følgende fra deres forretningsforbindelser

http://www.clichehosting.com/dk/?wid=211

......Ansvar
cliche.dk A/S bærer ikke erstatningsansvar for tab af data på egne eller kunders servere som følge af systemfejl, strømsvigt, force majeure eller lign. Den enkelte kunde bærer selv ansvar for at have sikkerhedskopi af materialet på kundens server eller hjemmeside.....

Held og lykke med hjemmesiden, må håbe du får fundet en løsning. Måske Cliche har en backup, som du kan købe adgang til? Det var måske en mulighed.

Fra Århus/Sydney
Tilmeldt 7. Sep 07
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bergmann,

Det er lidt vanskelig at svare fyldestgørende med så relativt få oplysninger. Er der indgået en aftale, hvad er i givet fald indholdet, kan din kunde stadig bevise, at han har bedt om en regning, osv., osv? Her er alligevel et par umiddelbare "mavefornemmelsesbetragtninger" (jeg skal gøre opmærksom på, at jeg ikke har undersøgt nærmere, om der findes retspraksis osv. på området):

1) Om der er betalt eller ikke, er i udgangspunktet ikke afgørende i erstatningsmæssig henseende. Dog styrker det næppe din kundes sag, at der gennem et par år ikke er betalt. Det hjælper selvfølgelig gevaldigt, hvis din kunde er i stand til at bevise, at han direkte har bedt om en regning.

 2) Dernæst er det helt afgørende, hvad der er aftalt. Tages det simple udgangspunkt, at der blot er indgået en aftale om hosting mod betaling, vil udgangspunktet vel være, at hver part - i dette tilfælde din kunde - kan gøre et erstatningsansvar gældende imod den anden part, såfremt denne misligholder aftalen, og dette fører til tab.

3) Spørgsmålet er herefter, hvilken betydning Cliche's forretningsbetingelser har. For det første må der tages stilling til, om de overhovedet er vedtaget (aftalt) mellem parterne. Dette afhænger helt af, hvordan aftalen er indgået (henvises der til forretningsbetingelserne, var de vedlagt, blev aftalen indgået "uden papir", altså udelukkende via nettet, var der i så fald tydeligt henvist til betingelserne, etc.). Antages, at de er gældende, er spørgsmålet, hvad virkningen af dem er. Det første led af ansvarsfraskrivelsen taler efter min opfattelse til din kundes fordel, idet alene ansvaret for tab af data "som følge af systemfejl, strømsvigt, force majeure eller lign." fraskrives. Ingen af delene er tilfældet i din kundes sag. Det er derfor oplagt at drage en modsætningsslutning. Mere problematisk er andet led. Hvis man fortolker det sådan, at den henviser til de tilfælde, der er beskrevet i første led, har din kunde stadig en god sag på dette punkt. Fortolkes det derimod som løsrevet fra første led, således at det generelt gælder, at kunden selv bærer ansvaret for at have en sikkerhedskopi, står din kunde knap så stærkt. Uanset hvad, er det sådan i dansk retspraksis, at en part ikke kan gøre ansvarsfraskrivelser gældende, hvor parten har handlet groft uagtsomt eller direkte forsætligt, og særligt hvor den anden part er forbruger eller mindre erhvervsdrivende, skal der ikke altid pokkers meget til, førend en ansvarsfraskrivelse tilsidesættes. Afhængigt af de nærmere omstændigheder kan man argumentere for, at Cliche har handlet forsætligt eller groft uagtsomt ved at slette sitet. Forbrugerklagenævnet har i øvrigt for nogle år tilbage truffet en afgørelse, der "lugter lidt af fisk", idet der blev taget stilling til sletning af data, erstatningsansvar, og virkningen af en ansvarsfraskrivelse: http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/erstatningsansvar/. Som det fremgår, var nævnets medlemmer ikke enige om virkningen af ansvarsfraskrivelsen, der ordlydsmæssigt mindede om andet led i Cliche's ansvarsfraskrivelse. Flertallet fandt dog, at ansvarsfraskrivelsen ikke kunne gøres gældende.

4) Hvis det antages, at der foreligger et ansvar, vil din kunde kunne kræve erstatning for det tab, der er lidt. Tabet vil - kort fortalt - svare til, hvad det koster at få en fagmand til at genskabe din kundes site + eventuelt andre omkostninger.

Hvis jeg var dig / din kunde, ville jeg skrive til Cliche og forelægge dem sagen, herunder rejse et erstatningskrav, samt bede om at få back-up udleveret straks og vederlagsfrit, såfremt Cliche er besiddelse af den. Du skriver ikke noget om, hvor stort tabet skønnes at være, og det er derfor vanskeligt at sige, om det kan betale sig at få en advokat til at tage sig af sagen, særligt fordi den langtfra er en "klokkeklar vinder".

Beklager, det blev en længere smøre...

Mvh Jacob

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)