Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Genstridig svensker - hvordan fyrer jeg ham ??

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Feb 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hjælp! Vi vil gerne afskedige en svensk medarbejder. Han er kørende sælger, men ansat hos et dansk selskab. Hans arbejdssted er i Sverige. Kontrakten er skrevet på svensk og henviser til svensk funktionærlov.

Er det så den svenske funktionærlov der gælder?


Og hvis ja, kan jeg antage at den er nogenlunde lig den danske, ift. saglig begrundelse (mangel på omsætning) og fritstilling, ferie mv? Jeg ved godt opsigelsesvarslerne er forskellige.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

cardigan:

Kontrakten er skrevet på svensk og henviser til svensk funktionærlov.

Er det så den svenske funktionærlov der gælder?

Hvorfor skulle kontrakten henvise til svensk funktionærlov, hvis ikke det var den gældende lovgivning?

Du må nok søge råd hos svensk jurist eller arbejdsgiverforeningen i Sverige.

Tilmeldt 24. Feb 08
Indlæg ialt: 156
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Fordi det ikke altid har relevans hvad der står i kontrakten. Eksempelvis har jeg googlet mig frem til et eksempel hvor det direkte var aftalt at det var dansk lov der var gældende mellem en svensk medarbejder og dansk virksomhed, men det viser sig at der er en konvention der tilsidesætter aftalen alligevel.

Er godt klar over at jeg kan tage fat i en svensk jurist eller en arbejdsgiverforeningen... :)

Fra Sørby
Tilmeldt 26. Mar 13
Indlæg ialt: 186
Fra  www.east-tour.dk Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

cardigan:
Eksempelvis har jeg googlet mig frem til et eksempel hvor det direkte var aftalt at det var dansk lov der var gældende mellem en svensk medarbejder og dansk virksomhed, men det viser sig at der er en konvention der tilsidesætter aftalen alligevel.

Det er det som kontrakten der afgør hvilken lov der gældende. Hvis det er svensk lov, så er det meget svært at fyre ham, svenskere er generelt meget beskyttet 

Fra Århus N
Tilmeldt 10. Oct 12
Indlæg ialt: 18
Fra  KA Skrevet kl. 22:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cardigan.

Det lyder helt oplagt som et spørgsmål til en svensk jurist!

Med venlig hilsen Steen.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

cardigan:

Fordi det ikke altid har relevans hvad der står i kontrakten. Eksempelvis har jeg googlet mig frem til et eksempel hvor det direkte var aftalt at det var dansk lov der var gældende mellem en svensk medarbejder og dansk virksomhed, men det viser sig at der er en konvention der tilsidesætter aftalen alligevel.

Er godt klar over at jeg kan tage fat i en svensk jurist eller en arbejdsgiverforeningen... :)

Undskyld men det er jo fuldstændig logisk at en dansk virksomhed ikke kan ansætte en svensker til at arbejde i Sverige efter dansk lov. Ydelsen leveres i Sverige, fra Sverige og derfor er det Svensk lov der gælder.

Du er nødt til at få råd fra folk der er kompetente i det. 

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)