Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overskud af virksomhed modregnes i mit fradrag som lønmodtager??

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jun 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Har netop talt med en medarbejder i Skat, som jeg tror fortalte mig noget værre sludder - eller gjorde han?

Sagen er, at jeg har drevet enkeltmandsvirksomhed de sidste mange år, men fra d. 1-9-2013 er jeg også deltids lønmodtager pga. dalende omsætning. Derfor skulle jeg have ændret min forskudsopgørelse og have udregnet et skattekort.

Nu har jeg fået en ny forskudsopgørelse, og mit månedlige fradrag er NUL kroner. NUL!

Mit overskud for virksomheden for 2013 er beregnet til 62.000,- og min indtægt som lønmodtager for resten af året er ca. 60.000,-

Det skal siges at jeg skylder skat ca. 20.000,- i ubetalt B-skat for firmaet. Dette fremgår også af forskudsopgørelsen. Jeg har girokortene liggende, og de skal jo bare betales.

Men ... medarbejderen fortalte mig, at mit fradrag er nul kroner, fordi "Overskud af virksomheden MODREGNES i mit fradrag".

Det har jeg ALDRIG hørt om, og hvis det passer kan det jo slet ikke betale sig at drive virksomhed sideløbende med at være lønmodtager!

Har han fyldt mig med løgn? Eller er fradraget på 0,- kroner udregnet på baggrund af den B-skat jeg skylder? Vil lige have et par inputs, før jeg ringer dem op igen - på forhånd tak!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46711
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:26

krutzon:

Overskud af virksomheden MODREGNES i mit fradrag".

Det har jeg ALDRIG hørt om, og hvis det passer kan det jo slet ikke betale sig at drive virksomhed sideløbende med at være lønmodtager!

det er helt korrekt - men det gør det jo ikke dårligere at være lønmodtager. Sagen er at den skat du skal betale af dit overskud bliver betalt på flere måder

1 Hvis du har arbejde, nedsættes dit fradrag for at du derved automatisk betaler skatten. Når det 0 kr dit fradrag, for du B skatte opkrævninger på RESTEN

2 hvis du ikke har arbejde, så betales hele skatten via b skatteopkrævninger

Du bør checke om de b skatteopkrævninger du har ( på 20.000 kr) ikke er blevet annulleret samtidigt med at du forskudsregistrerede din løn - det kan du se på forskudsskemaet, der står hvad dine b skatteopkrævninger er på

Du betaler således helt det samme i forhold til virksomhedens overskud i skat - uanset du har lønmodtager arbejde eller ej. Du har dit fradrag - og det bruges på hele din indtægt, så du kan regne med, at hvis du ser bort fra fradraget, som du jo vil bruge via lønarbejdet til at betale b skatten med - ja så skal du af med ca 44% af dit overskud i virksomheden - altså 44% af 60.000 ca som er ca 27.000 kr i skat

Det er således helt korrekt, at dine b-skatteopkrævninger bliver mindre når du har løn arbejde, fordi du betaler skatten via mindre fradrag på det

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jun 12
Skrevet kl. 13:52

John - fantastisk at få et hurtigt, klart og udførligt svar! MANGE TAK!

Tilmeldt 21. Jun 12
Skrevet kl. 13:58

Heh - fik måske lige svaret for tidligt, for nu dobbelttjekkede jeg lige min forskudsopgørelse, og umiddelbart ser det IKKE ud til, at mine B-skatteopkrævninger er blevet annuleret?!

Så hvis du siger, at jeg skal betale 44% skat af mit virksomhedsoverskud, ca. 27.000,- og jeg har ubetalt B-skat for ca. 20.000,- ... burde B-skatten så netop ikke være blevet annulleret, i og med at jeg har O,- kr i fradrag? Eller misforstår jeg?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46711
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:06

umuligt at vide uden at kende alle dine tal - om du har noget B-skat liggende over fra tidligere og hvad fradraget er - men hvis der står korrekt beløb i rubrik for virksomhedens overskud og ca 44% af det giver ca 27.000 så er det hvad du trækkes for virksomheden.

lad os sige du så har b skatteopkrævninger på 20.000 (check at B skat stadigt hedder 20.000) OG du kan se på dit nye forskud, at der står B-skat 20.000 kr, så er de ikke annuleret. Så ville du alt andet lig mangle at betale 7.000 kr i skat. For at du med en trækprocent - og igen gæt på måske 35-40% (den vil være under 44% da 44% er af sidst tjente kroner) så skal dit fradrag sættes ned med ca 17.000 kr for at skat henter de manglende 7.000 kr. Den nedsættelse skal så svare til dit fradrag inden forskud blev lavet - fordelt over 4 måneder, så gik du ned med ca 4-5000 kr om måneden i fradrag ville det se ok ud - MEN - det er jo rent gæt

Hvad du derimod faktisk kan være sikker på er, at du ikke trækkes for meget i skat.

Du har hele dit fradrag stadigt, uanset både lønmodtager og selvstændig indtægt og den del trækkes der stadigt ikke skat af i det samlede - det reguleres over din trækprocent - og du betaler ca 44% af den sidst-tjente krone op til topskattegrænsen.
Er du over det, så er det naturligvis højere.

Forskudsskema laver i princippet aldrig fejl, så hvis alle dine indtastede oplysninger passer, og du har valgt korrekt dato for nyt skattekort - kunne være 1/9 - så kan du regne med at du betaler skat der HELT svarer til de indtægter du har indtastet.

Du kan også lave et baglæns check og se, at din skat - hvis det eneste du har ændret i forskudsskemaet er din ny løn - samlet for hele året vil svare til det du havde som samlet skat for året INDEN ændringen + ca 44% af det du nu får i løn og som er din eneste ændring.
Er der ikke lavet andre ændringer så skal det passe hvis du er under topskattegrænsen

Skat kan givet også uddybe, men der sker ikke fejl i forskudssystemet så vidt jeg overhovedet er bekendt med det - og 0 i fradrag for lønindkomst er helt standard når man har selvstændig virksomhed ved siden af - og den tjener så meget at skatten spiser hele fradraget (og husk tab af 1000 kr fradrag giver kun indbetaling på 440 kr skat som udgangspunkt)

Venlig hilsen John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)