|
Har netop talt med en medarbejder i Skat, som jeg tror fortalte mig noget værre sludder - eller gjorde han? Sagen er, at jeg har drevet enkeltmandsvirksomhed de sidste mange år, men fra d. 1-9-2013 er jeg også deltids lønmodtager pga. dalende omsætning. Derfor skulle jeg have ændret min forskudsopgørelse og have udregnet et skattekort. Nu har jeg fået en ny forskudsopgørelse, og mit månedlige fradrag er NUL kroner. NUL! Mit overskud for virksomheden for 2013 er beregnet til 62.000,- og min indtægt som lønmodtager for resten af året er ca. 60.000,- Det skal siges at jeg skylder skat ca. 20.000,- i ubetalt B-skat for firmaet. Dette fremgår også af forskudsopgørelsen. Jeg har girokortene liggende, og de skal jo bare betales. Men ... medarbejderen fortalte mig, at mit fradrag er nul kroner, fordi "Overskud af virksomheden MODREGNES i mit fradrag". Det har jeg ALDRIG hørt om, og hvis det passer kan det jo slet ikke betale sig at drive virksomhed sideløbende med at være lønmodtager! Har han fyldt mig med løgn? Eller er fradraget på 0,- kroner udregnet på baggrund af den B-skat jeg skylder? Vil lige have et par inputs, før jeg ringer dem op igen - på forhånd tak! |
det er helt korrekt - men det gør det jo ikke dårligere at være lønmodtager. Sagen er at den skat du skal betale af dit overskud bliver betalt på flere måderkrutzon:
1 Hvis du har arbejde, nedsættes dit fradrag for at du derved automatisk betaler skatten. Når det 0 kr dit fradrag, for du B skatte opkrævninger på RESTEN
2 hvis du ikke har arbejde, så betales hele skatten via b skatteopkrævninger
Du bør checke om de b skatteopkrævninger du har ( på 20.000 kr) ikke er blevet annulleret samtidigt med at du forskudsregistrerede din løn - det kan du se på forskudsskemaet, der står hvad dine b skatteopkrævninger er på
Du betaler således helt det samme i forhold til virksomhedens overskud i skat - uanset du har lønmodtager arbejde eller ej. Du har dit fradrag - og det bruges på hele din indtægt, så du kan regne med, at hvis du ser bort fra fradraget, som du jo vil bruge via lønarbejdet til at betale b skatten med - ja så skal du af med ca 44% af dit overskud i virksomheden - altså 44% af 60.000 ca som er ca 27.000 kr i skat
Det er således helt korrekt, at dine b-skatteopkrævninger bliver mindre når du har løn arbejde, fordi du betaler skatten via mindre fradrag på det
vh
Bliv gratis medlem