Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af "huslig" medhjælper

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror vi er enige men taler forbi hinanden grundet den med leverandøren.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:
Jeg tror vi er enige men taler forbi hinanden grundet den med leverandøren
ok ville bare undgå at folk skulle tro man ikke måtte betale en CPR privat person for hushjælp uden at indberette eller at man ikke kunne få boligfradraget på 15000 per ægtefælle - ud fra dit svar:

Martin E. Jensen:
Fordelen ligger i, at du ikke skal betale fortjeneste til en leverandør af de samme ydelser.
 

Jep men så påtage sig ansvaret og arbejdet selv som virksomhed - eller - hyre en privat hushjælp

Martin E. Jensen:
Dernæst er der et gyldigt bilag til fradrag via boligjobordningen.
jep med det var en besværlig vej når bankoverførsel og CPR nummer på modtager er fuldt tilstrækkeligt

Martin E. Jensen:
Endelig kan jeg ikke se, hvordan man som privat person kan ansætte nogen, uden at det bliver gjort sort, eller via en leverandør.
- hvad vi så er enige om at man kan  - uden det er spor sort, bare man har personens CPR nummer - det drejer sig om hushjælp og man overfører via bank så det kan spores

Jeg tror også vi er enige - var bare nervøs at nogen skulle misforstå og kun turde ha hushjælp via virksomhed

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:
Man driver også virksomhed når man laver bilag med Cpr-nr. og indberetter B-skat.

I et ansættelsesforhold laver man ikke bilag til arbejdsgiver. Heller ikke hvis arbejdsgiver er en privatperson.

Det er arbejdsgiveren der skal lave lønsedler til arbejdstageren.

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Nov 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Faktisk troede jeg ikke en gang det skulle betales som A-indkomst når det var privat hushjælp da man jo ikke selv kan trække noget fra ved betalingen - men om man så har pligt til at indberette som B-indkomst - eller om det kun var hushjælpen der faktisk havde den pligt (vel rubrik 15 på selvangivelsen) (og blev nødt til det for at man kunne påvise regning og boligfradrag nok via digital overførsel af lønnen)  Hvem kan uddybe?


Her er et spørgsmål til beskæftigelsesministeren der berører netop det:

http://www.ft.dk/samling/20081/almdel/amu/spm/394/svar/651582/741224.pdf

Svaret forklarer ret præcist hvordan man gør - og det er simpelt. Kort fortalt er det arbejdstagers ansvar at selvangive alt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

ja og var jo lidt nyere - men hoved delen er i alle fald samme nemlig som der står:

”Når en privat husholdning får en privat rengøringshjælp, skal husholdningen ikke indeholde arbejdsmarkedsbidrag eller A-skat af lønnen til rengøringshjælpen. Der skal
heller ikke indsendes oplysningssedler til SKAT om den udbetalte løn til den private
rengøringshjælp.
Husholdningen kan ikke fratrække lønnen til den private rengøringshjælp ved indkomstopgørelsen. Udgiften er rent privat. Alle indtægter er skattepligtige. Derfor er den private rengøringshjælp også skattepligtig
af den løn, som han/hun får for sit arbejde, som B-indkomst. Den private rengøringshjælp skal også betale arbejdsmarkedsbidrag af lønnen.
Den private rengøringshjælp skal derfor selv sørge for at selvangive lønnen. Det fremgår af SKATs vejledning til selvangivelsen, at hvis man har modtaget løn som privat
hushjælp eller anden medhjælp i privat husholdning, f.eks. som babysitter, rengøringshjælp eller havemand, skal beløbet selvangives.
SKAT opkræver på grundlag af det beløb, som den private rengøringshjælp har anført i
selvangivelsen, arbejdsmarkedsbidrag og skat af lønnen i forbindelse med udsendelse af
årsopgørelsen.” jeg tror noget af det som kan være lidt ændret er at man bør betale elektronisk ved overførsel til konto vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)