Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af "huslig" medhjælper

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 20:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg kan vel også ha en gartner som er en hygge pensionist der måske tjener 30.000 om året og derfor ikke er registreret for moms - og betale ham for arbejdet hvidt

Jf. dit eget link til BDO:

"

Krav til dokumentationen

Ved hjælp fra en virksomhed, skal denne udstede en sædvanlig faktura med angivelse af
virksomhedens CVR-nummer, med fakturanummer og med specifikation af den del af
prisen, der angår arbejdsløn.
Ved hjælp fra en privatperson, skal denne oplyse CPR-nummer og kontonummer, hvortil
betalingen for arbejdet kan overføres.

"

Leverandøren (hvadenten det er en virksomhed eller en person uden momsnummer) skal dermed overholde de gængse regler for drift af virksomhed.

Er der tale om en person, som ikke er momsregistreret, skal denne oplyse CPR-nr. på faktura, og beløbet skal indberettes til SKAT på vanlig vis, som ved drift af denne type virksomhed.

Leverandøren kan ikke være en privat person (uden at der drives en virksomhed).

Skal man ansætte en person til at gøre nogle ting, og personen fortsat skal være lønmodtager, så kan man ikke gøre det som privatperson.

Dog er der nogle småbeløb som kommer under en grænse - eksempelvis kan du godt hyre naboens datter på under 16 år en gang imellem som babysitter. Derudover kan pensionister tjene 10.000 kr. skattefrit hvert år.

Læs mere her: http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=68744

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:08

ja nu var det en 14 årig men jeg er også helt overbevist om at man må aflønne en hushjælp eller gartner privat uden det på nogen måde er sort - modtageren skal opgive det og beskattes og skal boligjobfradrag opnåes skal modtager være over 18 og der skal vel ske elektronisk overførsel af lønnen - hvad jeg da generelt ville anbefale under alle omstændigheder

At skulle køre via ens ApS er ikke nødvendigt og måske bare lidt rod

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:17

Cookie - John Hannover:
ja nu var det en 14 årig

Citat fra mit link: Ændrer svaret sig, hvis personen er over 18 år? 

---

Cookie - John Hannover:
At skulle køre via ens ApS er ikke nødvendigt og måske bare lidt rod

Dit selskab må ikke betale dine private udgifter, det er ulovlige aktionærlån på lige fod med andre private hævninger.

---

Martin E. Jensen:

Jeg tror det er en god idé, hvis du læser svaret fra skatteministeriet grundigt.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:19

@ Karsten, en del nyere regler gør dit link forældet lovgivningsmæssigt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:21

Vi må tale forbi hinanden hvis det du fastholder er, at en privatperson ikke kan ansætte en anden privatperson til rengøring helt lovligt - netop:

Martin E. Jensen:
Ved hjælp fra en privatperson, skal denne oplyse CPR-nummer og kontonummer, hvortil

Et CPR kommer vel fra en privatperson og hvorfor skulle denne være lønmodtager - det er vel netop det den pågældende ikke skal være. Personen skal bare selv opgive indtægten som komme ind på den konto til skat i rubrik 12 mener jeg - det er B-indkomst

Jeg taler ikke om skattefrihed - men om at man da må ansætte en rengøringshjælp som ikke har CVR/virksomhed og betale den aftalte løn ind på den pågældendes konto fuldt lovligt

Martin E. Jensen:

Leverandøren (hvadenten det er en virksomhed eller en person uden momsnummer) skal dermed overholde de gængse regler for drift af virksomhed.

Er der tale om en person, som ikke er momsregistreret, skal denne oplyse CPR-nr. på faktura, og beløbet skal indberettes til SKAT på vanlig vis, som ved drift af denne type virksomhed.

det mener jeg altså ikke er spor korrekt - hvis du mener det er arbejdsgiveren der skal indberette - det skal han ikke ved hushjælp¨- men indberetter han boligfradraget 2 x 15.000 så sætter skat det faktisk automatisk på modtagerens årsopgørelse, men beløb derudover skal personen selv opgive korrekt

Hvis du checker skat og for den sags skyld også Kristians svar - eller her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=171426 - det er modtageren der skal indberette når vi taler alm. hushjælp eller http://www.tax.dk/lv/personskat/F_2_1_2.htm 

og https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=144144  kapitel 6

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:21

Martin E. Jensen:
Leverandøren kan ikke være en privat person (uden at der drives en virksomhed).

Sludder og vrøvl. Læs dit egen citat:

Martin E. Jensen:

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:24

Henrik Koudahl:
@ Karsten, en del nyere regler gør dit link forældet lovgivningsmæssigt.

Hvilke ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:37

Henrik - du får da lov at være dommer Smile - Må man ansætte privat hushjælp ha personens CPR nummer og betale lønnen via konto i banken uden som arbejdsgiver at indberette noget til skat?

- og hvis man gør det - må man så få boligfradraget når man opgiver de 2 x 15.000 kr (som skat så automatisk sætter på CPR modtagerens konto)

Med andre ord - må man kun ansætte hushjælp hvidt fra en virksomhed?

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:47

Jeg er 100% med Karsten og John i denne tråd. Jeg synes egentlig det fremgår tydeligt af omtalte links og så de generelle regler om "håndværkerfradrag".

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 21:03

Man driver også virksomhed når man laver bilag med Cpr-nr. og indberetter B-skat.

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)