Hej alle sammen Jeg er igang med at starte en virksomhed, der tilbyder diverse produkter og ydelser til fester mv. Overordnet set er virksomheden en mellemmand, og vi har derfor ingen varer, ansatte osv. men vi har lavet en masse aftaler med diverse virksomheden fx. teltudlejningsfirmaer. Ideen er så, at vores virksomhed har alt samlet på et sted, så kunden kan skræddersy sin fest igennem os, hvorefter vi sørger for at vores samarbejdspartnere leverer de forespurgte produkter og ydelser til festen - kunden behøver altså ikke at have kontakte til en masse virksomheden med kun til vores. En af vores ydelser er at man kan leje en DJ. Vi har derfor fundet en masse DJs over hele landet, som vi har lavet aftaler med. De er ikke ansatte i virksomheden, men er tilknyttet, hvis der skulle komme en forespørgsel på en DJ. Leje af DJ koster fx. 4000 kr. men her går 3500 kr. direkte til DJ'en, og vi tager 500 kr. for at formidle jobbet videre til DJ'en. Mit spørgsmål er så. Selvom alle 4000 kr. betales til os, er det reelt kun de 500 kr. af dem som vi har som indtjening. Vi overfører med det samme de 3500 kr. til DJ'en. Skal vi alligevel betale moms af det fulde beløb? Eller kun betale moms af de 500 kr? De 3500 kr. er jo ikke en indtægt for os, selvom vi modtager pengene. Jeg håber i kan hjælp os. Mvh Alexander |
Kunden får jo en kvittering af jer på 4.000 kroner (3.200 kr. + 800 kr. moms)
I får en regning af DJ'en på 3.500 kroner (2.800 kr. + 700 kr. moms)
Derved har du tjent 500 kr. (400 kr. + 100 kr. moms)
Hvis DJ'en ikke er momsregistreret skal du enten have ham til at sænke prisen, eller også må du selv sætte slutprisen op, for ellers er det en underskudsforretning.
Edit:
Ja beklager, der var jeg for hurtig på aftrækkeren. Hvis den underliggende ydelse er fritaget for moms, så vil formidlerens ydelse også være momsfri: http://www.tax.dk/jv/da/D_A_4_2_3.htm
Men jeg vil under alle omstændigheder anbefale dig at få et bindende svar fra Skat.