Hej Lars,
Kylling eller Bjørn. Tja.. jeg ved ikke om det i sig selv er så vigtigt om man er kylling eller bjørn, men jeg tror at indsats, risikovillighed hænger nøje sammen med hvor stort udbytte eller fiasko man få. Jeg må dog sige at jeg overhovedet ikke er overrasket over at du ikke omsætter mere - på en SÅ lille investering og på en så lille tiltro til din egen forretning, som jeg faktisk synes 1.300,- kr. viser.
Jeg tænker, at du måske har været opportunist på et tidspunkt og tænkt... .. "jeg laver en lille website (helst noget gratis tam tam) og så lige nogle produkter med noget dropshipping (uden at vide om det er det du gør) og så ellers håbe på at du kunne tjene kassen" - og som med så mange andre, så har du sikkert opdaget at du ganske enkelt ikke får noget ud af den investering, så det har vel nærmest været at sammenligne med en bytur - dog uden at det har været sjovt!
Jeg tror at det du oplever er det samme som rigtig mange andre Aminoer oplever - man har en "fantastisk" idé, tænker først og fremmest i et website, så SEO og først der begynder man at tænke over hvad pokker der skal gøre din forretning unik og hvordan pokker du skal få kunder i butikken. Du må jo givetvis have indtægter fra andre steder - men du kunne jo overveje en ganske enkelt ting - hvis du vil tjene 30.000 kroner om måneden før skat, hvor mange covers skal du så sælge (salgspris minus minus minus kostpris) så har du DB1 og så tager du dine faste omkostninger til hosting, lager, andel af husleje, administration osv. og så har du DB2 og når du har dette, så kan du jo regne lidt på hvor mange covers du skal sælge hver måned for at tjene nok.
Mon ikke de fleste kommer frem til at flere afsætningskanaler eller massiv markedsføring er det der skal til for overhovedet at komme i nærheden af bare en lille normalløn?
Så jo - kylling er nok det der kommer nærmest!
Hvad ville en bjørn have gjort? Tja.. han ville nok satse hele butikken på at sælge en milliard covers og uanset om han så gjorde det eller ej, så ville han gå all-in og det er bjørne som er interessante at kigge på i en verden, som har brug for initiativ og selvstændige - og det er kyllingerne der ødelægger markedet, for de har ikke brug for avance, de har brug for at sælge på pris og når de gør dette, så vil de frie markedskræfter trække prisniveauet ned og dermed gøre det sværere for dem som er all-in.
Om det så er cool nok at opdele markedet på denne måde, tja - jeg er sikker på at størstedelen af de CVR nummer som bliver etableret i disse år er kyllinger eller opportunister, som håber at kunne skabe en meget lille værdi for sig selv og jeg ved ikke om der bliver lavet statistik over disse ting, men det er KÆMPE problem for Danmark hvis antallet af iværksættere er konstant, men at værdien af dem falder - for vi har i forvejen et lille antal iværksættere!
Det største problem er dog ikke antallet og kvaliteten af iværksættere, men at stort set al erhvervspolitik er skabt med udgangspunkt i OMX og andre store industrivirksomheder - virksomheder som lige nu har indflydelse på betalingsbalancen - men jeg spekulerer oprigtigt på om disse virksomheder har en lang fremtid foran sig.. Verden er i forandring og politiken er indrettet efter dinosaurer - ærgerligt og tankevækkende!
Så til dig Lars. Du skal ikke stoppe din iPhone cover forretning. Du skal bare træde på speederen, opsige dit arbejde, satse alt hvad du har, finde ud af hvad dine kunder vil have, udvikle produkter og serviceydelser, så du kun har et mål. Nemlig at blive universets allerstørste coverforhandler - og selvom du så KUN bliver nummer 10.000 på listen, så har du trods alt gjort en forskel. Lige nu har du ikke gjort nogen forskel. Du har ikke rystet universet det mindste. Ikke engang dit kontinent. Ikke dit land, ikke din by, ikke engang dig selv.. Du håbede, men intet kommer af intet!
Og jeg er ikke sur og gnaven... bare lidt mere realist end de fleste andre, som åbenbart mener at det er godt at tale efter, at please osv.. Kom nu igang og få din forretning op i et gear, hvor du kan leve af det og hvor du ryster dem som skal rystes!
Hvis du ikke tør - så luk og lad andre få gevinsten!
/Morten