Hej Amino, Jeg står i den situation, at jeg har arbejdet som konsulent for en virksomhed i nogle måneder. Jeg er ikke CVR-registeret, så jeg har kørt det på personlig faktura (honorar). Jeg er nu ved at ramme loftet på 50.000 kr om året. Og jeg kommer helt sikkert til at ramme det på et tidspunkt. Jeg vil derfor gerne starte et enkeltmandsvirksomhed. Men jeg har hørt fra flere steder, at for man kan gøre det, skal man have mere end én kunde - og lige nu har jeg kun denne ene kunde. Jeg er ikke imod at få flere, men lige nu har jeg altså kun denne. Er der noget om det? For, hvis jeg søger efter det, så kan jeg ikke finde noget om det. Og jeg kan heller ikke se det beskrevet inde på http://startvaekst.dk, hvor der står beskrivelse af en enkeltmandsvirksomhed. Jeg forventer ikke nogle udgifter til virksomheden, udover måske at straksafskrive en computer, som jeg kan bruge i forbindelse med mit arbejde. |
Du skal lade dig registrerer, når du ved, at du vil opnå en omsætning der overstiger 50.000 DKK set over seneste 12 måneders. Bemærk at det er ikke pr.kalender år, og det gør sig gældende ligeså snart at du er klar over, at du vil bevæge dig over omsætningsgrænsen. Dette kunne eksempelvis være en bindende kontrakt der vil sikre dig en fast månedlig omsætning.
Der er af gode grunde ikke et krav til antallet af kunder før registrering, men det er et "krav" at du driver virksomhed. D.v.s. at reglerne skal forhindre at du indgår i et lønmodtagerligende forhold, og på den måde omgår de regler der for et almindelige ansættelsesforhold. Det er en konkret vurdering, der afhænger af mange ting eksempelvis om du søger andre kunder inden for dit felt (det kunne være via din egen hjemmeside).