Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af enkeltmandsvirksomhed - hvor mange kunder?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 26. Aug 13
Indlæg ialt: 7
Fra  Vandborg IT Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Jeg står i den situation, at jeg har arbejdet som konsulent for en virksomhed i nogle måneder. Jeg er ikke CVR-registeret, så jeg har kørt det på personlig faktura (honorar). Jeg er nu ved at ramme loftet på 50.000 kr om året. Og jeg kommer helt sikkert til at ramme det på et tidspunkt.

Jeg vil derfor gerne starte et enkeltmandsvirksomhed. Men jeg har hørt fra flere steder, at for man kan gøre det, skal man have mere end én kunde - og lige nu har jeg kun denne ene kunde. Jeg er ikke imod at få flere, men lige nu har jeg altså kun denne.

Er der noget om det? For, hvis jeg søger efter det, så kan jeg ikke finde noget om det. Og jeg kan heller ikke se det beskrevet inde på http://startvaekst.dk, hvor der står beskrivelse af en enkeltmandsvirksomhed.

Jeg forventer ikke nogle udgifter til virksomheden, udover måske at straksafskrive en computer, som jeg kan bruge i forbindelse med mit arbejde.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 17:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal lade dig registrerer, når du ved, at du vil opnå en omsætning der overstiger 50.000 DKK set over seneste 12 måneders. Bemærk at det er ikke pr.kalender år, og det gør sig gældende ligeså snart at du er klar over, at du vil bevæge dig over omsætningsgrænsen. Dette kunne eksempelvis være en bindende kontrakt der vil sikre dig en fast månedlig omsætning.

Der er af gode grunde ikke et krav til antallet af kunder før registrering, men det er et "krav" at du driver virksomhed. D.v.s. at reglerne skal forhindre at du indgår i et lønmodtagerligende forhold, og på den måde omgår de regler der for et almindelige ansættelsesforhold. Det er en konkret vurdering, der afhænger af mange ting eksempelvis om du søger andre kunder inden for dit felt (det kunne være via din egen hjemmeside).

Tilmeldt 26. Aug 13
Fra  Vandborg IT Skrevet kl. 17:41

Tak for svaret.

Så det vil sige, hvis jeg på min hjemmeside skriver noget ala.

"Hvis din virksomhed har brug for X, så kontakt Jvandborg og få et tilbud på opgaven"? :)

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 18:02

jvandborg:
"Hvis din virksomhed har brug for X, så kontakt Jvandborg og få et tilbud på opgaven"? :)

Som nævnt er det en konkret vurdering. Såfremt du har en hjemmeside hvor du aktivt forsøger at sælge dine ydelser, vil det naturligvis pege i en retning af, at du driver virksomhed. Men spørgsmålet kan ikke koges ned til at det er et enten/eller. Det er et menneske i den anden ende, som skal vurdere om der er en sag. Generelt så er grundlaget for et CVR nr, og de goder der nu følger med, at du agter at drive virksomhed. 

Hvis vi tager et andet eksempel: Du kan lide at tage billeder. Du får et CVR nummer, køber udstyr for 30.000 og får i første omgang returneret momsen. Du tager efterfølgende en masse billeder, men ikke med øje for, at de skal skabe indtjening for din virksomhed. Det kunne være af privat og personlig karakter. Når året er omme fradrager du virksomhedens underskud i din personlige indkomst, og får på den måde yderligere en økonomisk fordel af dit CVR nr. I sådan et tilfælde vil SKAT sandsynligvis sige, at du ikke driver virksomhed, men at der er tale om en omgåelse af reglerne. Resultatet er at fradrag og moms skal føres tilbage til statskassen.

Tilmeldt 26. Aug 13
Fra  Vandborg IT Skrevet kl. 18:06

Okay

Jeg vil gerne have flere kunder, så det er ikke noget problem. Men hvis vi nu siger jeg ikke får flere kunder. (Jeg har haft en anden kunde tidligere udover dem jeg er konsulent for nu). Hvad kan konsekvenser så være? Og jeg har tænkt mig at købe en computer til at udføre mit arbejde fra, da jeg virkelig har brug for en ny maskine til at udfører mit arbejde.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46695
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:08

der er en del kriterier - men først og fremmest - hvis det er noget hvor du ikke har risiko og du kun har en kunde, så er det sandsynligt at du jo i virkeligheden er lønmodtager, og så er det som ligemeget om du har virksomhed eller bare får honorar, får hvis det bare er omgåelse af at du burde være normalt ansat og betale a-skat, kan specielt den der "ansætter" dig få problem
Du kan læse mere her - hvor der også er link til skat og til gode jurister der i flere omgange deffinerer
http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html
Indtil for få år siden tog skat det ret let om det var B eller A skat, men da de har oplevet tab på folk der ikke fik betalt deres b-skat, er det blevet noget mere obs på problematiken, som de forskellige underlinks også beskriver

Jeg ser ikke den vilde forskel om det er b-skat honorar eller faktura fra virksomhed hvis sandheden var, at du er lønmodtager - ud over naturligvis nok skærpet opmærksomhed på 100 korrekt brug af fradrag og moms, for som lønmodtager ville en del jo kunne ha været omfattet af bundfradrag på ligningsmæssige fradrag

Da der ikke er facitliste - må du/I selv vurdere - (eller høre skat hvis I skal være sikre)
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 18:15

jvandborg:
Jeg vil gerne have flere kunder, så det er ikke noget problem. Men hvis vi nu siger jeg ikke får flere kunder. (Jeg har haft en anden kunde tidligere udover dem jeg er konsulent for nu). Hvad kan konsekvenser så være? Og jeg har tænkt mig at købe en computer til at udføre mit arbejde fra, da jeg virkelig har brug for en ny maskine til at udfører mit arbejde.

Det er heller ikke fordi jeg vil skræmme dig fra et CVR nr. :-). Din intention lyder til at være det rigtige sted, og du kan - i min optik - roligt indkøbe de driftmidler der er nødvendige for din virksomhed. Men hvis du efter noget tid befinder dig i en situation, hvor du møder og arbejder på præcis samme måde som din (eneste) kundes øvrige medarbejdere, så skal du nok overveje en anden løsning :-)

Tilmeldt 26. Aug 13
Fra  Vandborg IT Skrevet kl. 18:18

Okay.

Det er en forretning jeg kører ved siden af mit studie som datamatiker, hvilket mange andre ligesindende datamatiker/it/programmør studerende gør, for at supplerer SU'en.

Men som jeg forstår det, så kan ikke have nogen særlig konsekvens for mig, hvis SKAT pludselig vurderer at jeg burde have været lønansat istedet, hvis jeg bare betaler min skat som jeg skal. :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46695
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:29

korrekt - ud over at en lønmodtager i forhold til mange ting der købes ind jo skal via ligningsmæssige fradrag selv for ting der kan være nødvendige for arbejdet OG at du ikke kører VSO for hvis du gør det og skat forkaster seriøs virksomhedsdrift så har det jo store konsekvenser for SU rent faktisk, men ellers, ikke de store problemer for dig så længe du betaler din skat til tiden
vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Aug 13
Fra  Vandborg IT Skrevet kl. 18:43

Okay

Mange tak begge to. I har hjulpet meget.

Jeg snakkede også med skat om det i telefonen. Men han forklarede det langt fra ligeså godt som jer. Og han virkede generelt ikke særlig villig til snakke med mig om disse ting. Hvilket jeg egentlig finder underligt, da jeg bare gerne vil gøre det rigtigt. :)

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)