er i dag desværre kun et spørgsmål om, at en ældre generation vil beholde nogle goder andre skal finansiere. Ordet bruges derfor ofte i mangel på argumenter for det 'rimelige' i en eller anden arbejdskolflikt. Det bruges oftere i forbindelse med, at folk vil beholde deres anciennitetsbestemte løn, deres efterløn og deres øvrige privilegier som rettigheder. Dét er det eneste jeg har set.
Fair nok, at det er det eneste du har set. Vi kan jo ikke være alle steder på een gang. Jeg og andre har færdedes i andre kredse og vi har set meget andet end det du beskriver.
Jesper:
Hvis der i fagbevægelsen fandtes ægte solidaritet, så havde man f.eks. lavet en efterlønsreform der tilgodeså folk der var syge fremfor at betale raske mennesker for at lave ingenting.
Øhhhhh, hallo...! Fagbevægelsen laver ikke lovene i Danmark og således heller ikke efterlønsordningen.
Jeg er meget sikker på, at fagbevægelsen gerne havde byttet den seneste beskæring med at den skulle være trangsbestemt.
Fair nok, at det er det eneste du har set. Vi kan jo ikke være alle steder på een gang. Jeg og andre har færdedes i andre kredse og vi har set meget andet end det du beskriver.
Jeg har siddet i hovedbestyrelsen i en fagforforening (ja, det havde John nok ikke gættet :)) og følger arbejdsmarkedsforhold.
iVinkel:
Øhhhhh, hallo...! Fagbevægelsen laver ikke lovene i Danmark og således heller ikke efterlønsordningen.
Jeg er meget sikker på, at fagbevægelsen gerne havde byttet den seneste beskæring med at den skulle være trangsbestemt.
Fagbevægelsen har brugt boksen på at føre kampanger omkring efterløn og andre ting, derudover støtter den økonomisk S+SF. I Fair Forandring var der lagt en række godbidder ind til fagbevægelsen.
Men nu vi taler om solidaritet, så er manglende praktikpladser til unge på erhvervsuddannelser et varmt emne og har været det i lang tid. 3F har f.eks. kørt anti-kampagne ('lad være med at starte på uddannelse - du spilder din tid') og lavet andre tiltag. Enhedslisten tager det løbende op og der har været politisk diskussion om tiltag til at tvinge arbejdsgiver til at oprette praktikpladser.
Men vi har stadig til gode at se de gamle organiserede ansatte lave den første arbejdsnedlæggelse i solidaritet mod deres egen arbejdsplads manglende praktikpladser. Never gonna happen.
Jeg har siddet i hovedbestyrelsen i en fagforforening (ja, det havde John nok ikke gættet :)) og følger arbejdsmarkedsforhold.
Velkommen i blotterklubben. Jeg har været tillidsmand i både små og store virksomheder og været ansat i a-kassen i en 3F-afdeling. Jeg kan ikke genkende det skrækbillede af 3F/fagbevægelsen, som tegnes her på Amino. Stort set alt foregår efter bogen og i konstruktive forhandlinger med arbejdsgiverne. Det er desværre blevet et hyppigt anvendt våben at referere til bl.a. stilladskonflikten, men at bruge enkeltstående eksempler til at stemple fagforeningerne som landsskadelige, kan jeg ikke godtage.
Jesper:
Fagbevægelsen har brugt boksen på at føre kampanger omkring efterløn og andre ting, derudover støtter den økonomisk S+SF. I Fair Forandring var der lagt en række godbidder ind til fagbevægelsen.
Du kan vel ikke være ubekendt med, at fagbevægelsen netop blev ignoreret af den "røde" regering. Og i øvrigt er det vel forståeligt, og da slet ikke forbudt, at politiske partier lytter til deres bagland; det er jo en stor del af deres eksistensberettigelse.
Jesper:
Men vi har stadig til gode at se de gamle organiserede ansatte lave den første arbejdsnedlæggelse i solidaritet mod deres egen arbejdsplads manglende praktikpladser. Never gonna happen.
Jeg ved ikke om du taler mod bedre vidende (som tidligere hovedbestyrelsesmedlem) ... jo, forresten, det gør du jo nok, for der er eddermadme langt fra gulvet og op til hovedbestyrelsen. I mine mange år som tillidsmand, har vi haft mange sager, hvor kollegerne har bakket op om en, der f.eks. - i vore øjne - har fået en uberettiget, skriftlig advarsel og utallige små, daglige konflikter. Alle sager er blevet afsluttet ved dialog og forhandling. Nogle gange vandt vi - andre gange tabte vi, men sådan er vilkårene jo.
jeg tror der er lidt misforståelse eller misbrugs kritik af ordet solidaritet. Det er da solidaritet hvis 130 på en arbejdsplads står sammen trods en vis uenighed - og der er vel også solidaritet mellem folk der tjener over 3 mio pr år og samles om modstand mod millionærskat - eller mellem hundeejere på den ene side og hundehadere på den anden - Solidarisk er noget man er mod sin egen gruppe og ikke som jeg ser det særligt egnet til spørgsmål om solidarisk med "samfundet" for det kan brydes ned i så mange enkeltsager og forudsatte at alle var enige om hvad vi ville med samfundet OG hvilke midler der så fører til det mål.
Man vil derfor sagtens kunne se nogle som står solidarisk sammen om et eller andet - af andre ses som usolidariske mod deres gruppe og det er jo det som sker her
nyd fredagen som måske kan føre til en lille before dinnerdrink - nogen kan nappe en Carlsberg - andre en GT helt frit vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
jeg vil sige, at jeg mener fagbevægelsen skal ses på godt og undt. Jeg synes der var manglende forståelse for konkurrencekraften i mange år og som Thomas Nielsen sagde - "vi har sejret ad helvede til". Mindre forkus på løn, mindre kamp om økonomisk demokrati havde nok gavnet de ansatte mindst lige så meget på sigt, men hver ting til sin tid. Moderne fagbevægelse er vel alt andet lig ganske så konstruktive også i forhold til krise og løntilbageholdenhed - og uanset hvad, så blev overenskomsterne jo indgået med modparten fra arbejdsgiverside. Var strejkerisikoen den gang i overenskomstforhandlinger en større risiko end idag og gjorde arbejdsgiverne for hurtigt møre - måske nok
Man kan finde ting der stikker ud - Anders Bondo som dog vel havde sine folk med sig, men overordnet set, tror jeg arbejdsgiverne i de bare lidt større virksomheder er meget godt tilfredse med kollektive aftaler. Vi var da ofte glade for ikke at skulle diskutere løn individuelt.
Jeg vil også bekræfte at jeg som direktør for danske virksomhed med 120 ansatte altid oplevede samarbejdet med tillidsmanden positivt - som en der langt oftere kunne stoppe bøvl end starte det - så længe vi fulgte spillereglerne. Det er nok også lidt individuelt fra fagforening (min ligger i textil og beklædning) og givet også fra afdeling til afdeling og tillidsmand til tillidsmand Venlig hilsen
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Og I kan også være sikre på, at de er alt for begavede til at hovere hos Carlsberg - Og jeg som ellers drikker Tuborg - napper nu nok en hof til aftensgrillen
Venlig hilsen John H