Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fagforenings tvang! - ikke hos Carlsberg - Fedt at Carlsberg er så kontante overfor de strejkende!

Side 5 ud af 6 (59 indlæg)
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Simon Peter Langkilde Jakobsen:
Jeg synes da det er respektløst over for en arbejdsgiver at du nedlægger arbejdet, uden nogen gyldig grund.
Som reglerne er blevet, findes der stort set ingen gyldige grunde til at nedlægge arbejdet. Hvis man ikke kan/vil acceptere dette eller hint, må man gribe til "borgerlig ulydighed", men også respektere at det kan have konsekvenser. En total underkastelse har vi jo set skrækkelige eksempler på hvad kan føre til.
At du så ovenikøbet gør det, uden selv at være enig i arbejdsnedlæggelsen, synes jeg er vattet.
Jamen det skal du have lov til at mene. Jeg synes bare det er synd for dig, at du hverken kan eller vil forsøge at sætte dig ind i min og andres baggrund for at mene noget andet end dig.

Da jeg kan have mine tvivl om hvorvidt du gider at klikke på dette link: http://da.wikipedia.org/wiki/Solidaritet_%28sammenhold%29, citerer jeg lige et enkelt afsnit her:

"Når man udviser solidaritet, da giver man afkald på nogle (kortsigtede) fordele på den modsatte parts bekostning, i og med man kan se, at denne vil få større gavn af din handling. Du udviser bl.a. solidaritet når du sætter dig i andres sted, hvorefter din handling udspiller sig ved, at du moralsk tager hensyn til modparten".

Tilmeldt 6. Oct 12
Indlæg ialt: 1221
Fra  ZenzIOT ApS Skrevet kl. 10:26

Du bruger wikipedia som kilde, og da det er skrevet af folk som du og jeg, tillader jeg at bruge mig selv mig som kilde, når jeg nu præsenterer dig for denne fortolkning af solidaritet.

"Når flere individuelle egoister går sammen, og er egoistiske på hinandens og sine egne vegne, ophøjes den enkeltes egoisme til en solidarisk handling"

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 10:31

Du vil altså ævles? Kan du ikke klare dig på andre måder, kan du jo altid så tvivl om min kilde, som var den der stod øverst i Googles søgeresultat. Hvis det er niveauet, gider jeg ikke engang at slå op andre steder og bringe nye citater (der vil forklare det samme, blot med andre ord). De véd det jo godt - altså hvad solidaritet betyder, sådan rent sprogligt ... eller gør du?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:11

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Majbritt Jacobsen:
At ønske mennesker, man slet ikke kender, fyret, blot fordi man ikke deler deres holdninger, finder jeg til gengæld direkte usmageligt
Yes
også min støtte til begges tanke her - noget også Charley Olesen udtrykte fint tidligere - og jeg er absolut helt enig. Man kan sagtens være uenig med dem men den der med - FYR hele banden osv - er ikke smart. Jeg tror det i vort forum i høj grad kommer fra nogen som anser det at være selvstændig som gud - og de ansatte som nogen der enten kan li lugten i bageriet eller stikker ud i arbejdsløshed - sort/hvidt. Helt så simpelt er det ikke. Begge parter er 100% nødvendige og mon ikke vi bare skal være ganske så trygge ved, at det er Carlsberg der sidder til højbords her. De synes at håndtere det pænt og har også folk i HR og ledelse med en baggrund som kan lede dem gennem uden at kaste benzin på bålet. 

De 130 ender næppe med at få deres vilje - taber penge hver dag, og skulle rent faktisk nok lytte til 3F der ikke bakker op (og gjorde de ville de jo så nok blive idømt bod fra  arbejdsretten der har gjort klart at den er og bliver overenskomststridig)

Under alle omstændigheder - sagen vil sikkert kunne skabe endnu lidt præcedens og viden om hvordan den slags ender - og gavner hverken arbejdsgiver eller fagbevægelse som den ligger nu. 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1959
Fra  Vipindi Skrevet kl. 11:28

Charly Olsen:

iVinkel:
Den første var jeg (og ca. 30%) modstander af, da det udelukkende handlede om løn, men vi gik naturligvis hjem sammen med de andre

Amen, sig da fra, og grow some balls

Du har intet fattet, vel? Begrebet "solidaritet" siger dig ikke noget, vel?

Solidaritet er vel at stå sammen om en fælles sag, ikke at kæmpe for noget man selv synes er forkert?

I dit tilfælde er der 30% lemminger der kæmper for en sag de selv mener er forkert

Det giver ingen mening i min verden :-)

/Brian

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 11:38

Brian Reinhold Jensen:

Solidaritet er vel at stå sammen om en fælles sag, ikke at kæmpe for noget man selv synes er forkert?

I dit tilfælde er der 30% lemminger der kæmper for en sag de selv mener er forkert

Ok, jeg prøver lige igen: Det hedder, med et fint ord, solidaritet. De 30% kan være uenige med flertallet i forskellig grad, men af hensyn til fællesskabet, vælger man at stå sammen med dem. Næste gang vil kortene være blandet, så individerne fordeler sig helt anderledes i pro et contra. Set i perspektiv giver dette solidariske sammenhold en samlet styrke på den lange bane. I øvrigt fuldstændig det samme princip som NATO er baseret på.
Brian Reinhold Jensen:
Det giver ingen mening i min verden :-)
Din og min verden er forskellig. Jeg respekterer at du mener noget andet. Hvis du vinder med 51% af stemmerne, vil jeg ønske dig tillykke og være en konstruktiv opposition de næste fire år.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:19

lidt ud af en tangent, så er den type solidaritet jo helt normal - netop som beskrevet fordi der er andet end lige den ene sag der binder folk sammen i et sammenhold. Se på folketinget. Der kan da sagtens være et medlem som er uenig med partiets holding på en enkelt sag - kunne være dagpengereform, men som alligevel stemmer med resten - fordi pågældende dels er enig med gruppen i alle andre hovedlinjer OG fordi den pågældende ved, at helheden eller skades og at man aldrig ville kunne forhandle forlig uden den form for binding

Solidaritet omfatter netop, at man også når man kan være uenig eller i tvivl - bakker hinanden op, på familieområdet, i folketinget og på en arbejdsplads

Internt i gruppen går jeg ud fra, at de 30 eller hvad det måtte være, forklarer deres uenighed - og en sådan uenighed kan vokse, efterhånden som den manglende løn spiller ind hos flere.

intet mystisk i det for mig.
vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 13:15

Cookie - John Hannover:
Mulighederne:

Jeg er enig. 

Tror også det er muligheden for at fyre udvalgte som ledelsen kunne opfatte som anstiftere til arbejdsnedlæggelsen. Var det ikke RiBus hvor de tog en tillidsmand? 

Cookie - John Hannover:
Jeg havde på en fabrik i Jylland over 100 textilarbejdere og EN -der ikke ville men var kristen - for 20-30 år siden - De accepterede det i vævehallen - selv tillidsmanden - Han var jo en flink mand ham der ikke ville med i textilarbejderforbundet - og konerne til textilarbejderne ville ikke bakke op om en strejke der kunne ramme den kristnes familie ude i en landsby lidt uden for Holstenbro - Han var hos os i 20 år efter, som eneste ikke fagforeningsorganiseredeSmile Nå der er nok lidt anderledes idag - sorry og godnat tror jeg

Det havde været det smarte træk fra 3F'erne på arbejdspladsen. Hvis bare han er medlem af et eller andet, så skulle de have ladet den ligge. Problemet er naturligvis, hvis det er Det Faglige Hus eller lign.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 13:23

Jesper:
Hvis bare han er medlem af et eller andet, så skulle de have ladet den ligge. Problemet er naturligvis, hvis det er Det Faglige Hus eller lign.
Om en person er kunde hos de kristelige o.a. er det samme som ikke at være medlem af noget. De gule har ingen overenskomster af betydning, sidder ikke med ved bordet til de landsdækkende overenskomstforhandlinger og yder en sølle faglig service over for kunderne (som de selv kalder dem).

Et sådant medlemsskab kan derfor ikke tælle som ligeværdigt, da disse firmaer ikke har bidraget med så meget som en krumme til de aftaler, som den rigtige fagbevægelse har skabt gennem årtier.

PS. En aftale (eller en overenskomst) er noget der forhandles på plads mellem to ligeværdige parter!

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 13:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Solidaritet

er i dag desværre kun et spørgsmål om, at en ældre generation vil beholde nogle goder andre skal finansiere. Ordet bruges derfor ofte i mangel på argumenter for det 'rimelige' i en eller anden arbejdskolflikt. Det bruges oftere i forbindelse med, at folk vil beholde deres anciennitetsbestemte løn, deres efterløn og deres øvrige privilegier som rettigheder. Dét er det eneste jeg har set.

Hvis der i fagbevægelsen fandtes ægte solidaritet, så havde man f.eks. lavet en efterlønsreform der tilgodeså folk der var syge fremfor at betale raske mennesker for at lave ingenting. 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Side 5 ud af 6 (59 indlæg)