Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fagforenings tvang! - ikke hos Carlsberg - Fedt at Carlsberg er så kontante overfor de strejkende!

Side 3 ud af 6 (59 indlæg)
Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 05:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,2 stjerner givet af 5 person

Jesper:
Fakta er, at de ansatte har lavet en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse.
Stort set alle arbejdsnedlæggelser er overenskomststridige.
Jesper:
Du burde i stedet spørge på samme retoriske vis hvorfor 3Fs medlemmer ikke igangsætter en grundlovsændring, således at man kan tvinge folk til at være medlem af foreninger. 
End ikke medlemsskab af folkekirken er tvungent i.h.t. grundloven.

Jeg tror ikke du forstår de dybereliggende bevæggrunde til den slags aktioner. Ønsket er jo ikke at indføre diktatur i landet. Man siger blot: "Hvis du vil arbejde her og nyde godt af de aftaler og fordele, som vi har tilkæmpet os gennem mange år, så må du anstændighedsvist melde dig ind".

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 06:25
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

iVinkel:
Ønsket er jo ikke at indføre diktatur i landet. Man siger blot: "Hvis du vil arbejde her og nyde godt af de aftaler og fordele, som vi har tilkæmpet os gennem mange år, så må du anstændighedsvist melde dig ind".

Det er da præcis det at det er - rendyrket diktatur.

Ikke nok med man skal komme i "klub" med folk der har egenfortolkninger af gældende lovgivning som de uden løften af øjenbryn bryder (læs stilladsmafiaen) - så tvinger man også individet ind i en politisk støtte. Husk nu at det IKKE er 3F der ejer virksomhederne og at overenskomster er noget det tvinges ned over virksomhederne, det er ikke frivilligt når man når en vis størrelse. Det er da diktatoriske tilstande - da man kun ved udflytning har muligheden for at sige fra.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 07:00
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person
Jeg oplevevede i min tid som postbud for lang tid siden et fantastisk pres på mig for at melde mig ind i fagforeningen. Jeg fik direkte at vide af tillidsmanden, at jeg ville ryge ud, hvis jeg ikke makkede ret... Jeg kan derfor relatere til situationen på Carlsberg og har intet tilovers for den slags gruppepres.

Når det så er sagt, så synes jeg, at det er ekstremt usmageligt og nedladende at læse om folk herinde, der vil "fejre" hvis 130 arbejdere mister deres arbejde og levebrød. Forstå mig ret, jeg har intet imod at Carlsberg tager skridt mod at løse konflikten, herunder gør klar til at fyre folk, men at man herinde udviser så udbredt mangel på respekt for andre menneskers holdninger og ligefrem håber, at folk, som man i øvrigt slet ikke kender, mister deres indkomstgrundlag hører bare ikke hjemme i en voksen debat.
Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 07:20

Charly Olsen:
Jeg oplevevede i min tid som postbud for lang tid siden et fantastisk pres på mig for at melde mig ind i fagforeningen. Jeg fik direkte at vide af tillidsmanden, at jeg ville ryge ud, hvis jeg ikke makkede ret... Jeg kan derfor relatere til situationen på Carlsberg og har intet tilovers for den slags gruppepres.
Gruppepres ligger i generne hos Homo Sapiens og har foregået til alle tider. Man kan mene om det hvad man vil, men gruppepres kan ikke afskaffes/forbydes ved lov. Hvis det var tilfældet, ville f.eks. folketingssalen jo stå gabende tom, for er der nogen steder hvor gruppepres praktiseres, så er det da dér. Hvis de folkevalgte ledere i vort demokrati mener det er okay, hvorfor må lige præcist fagforeninger ikke gøre sig "visse bestræbelser" for at fastholde den magt- og forhandlingsposition de har opnået ved at stå sammen?

Og hvad med den f.eks. antenneforening du er tvungent medlem af, hvis du bor i et bestemt boligselskab?

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 07:25
iVinkel:

Charly Olsen:
Gruppepres ligger i generne hos Homo Sapiens og har foregået til alle tider. Man kan mene om det hvad man vil, men gruppepres kan ikke afskaffes/forbydes ved lov. Hvis det var tilfældet, ville f.eks. folketingssalen jo stå gabende tom, for er der nogen steder hvor gruppepres praktiseres, så er det da dér. Hvis de folkevalgte ledere i vort demokrati mener det er okay, hvorfor må lige præcist fagforeninger ikke gøre sig "visse bestræbelser" for at fastholde den magt- og forhandlingsposition de har opnået ved at stå sammen?

Og hvad med den f.eks. antenneforening du er tvungent medlem af, hvis du bor i et bestemt boligselskab?

Jeg skriver intet om at lovgive mod gruppepres. Men det betyder ikke, at jeg synes det er i orden, uanset om det er almindeligt. Jeg har været på andre arbejdspladser, hvor jeg ikke oplevede noget lignende, så jeg synes bestemt ikke, at man bare skal give efter for gruppepres, bare for det "ligger i generne".

Jeg er bestemt heller ikke tilfreds med at være tvunget medlem af en antenneforening, men det har intet med denne tråd eller mit forrige indlæg at gøre.
Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 07:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

BusinessMaroc:
Husk nu at det IKKE er 3F der ejer virksomhederne og at overenskomster er noget det tvinges ned over virksomhederne, det er ikke frivilligt når man når en vis størrelse.

Vrøvl - de fleste virksomheder ser selv en fordel i at have en overenskomst - og netop bryggeribranchen har langt tilbage haft  et fremragende samarbejde med fagforeninger om at lave  overenskomster som gav ro, orden og fair arbejdsforhold til medarbejderne. For nogle år tilbage havde denne konflikt jo også været helt almindelig, men så blev reglerne ændret - og der har bryggeriarbejderne åbenbart ikke "valgt at følge med" - og det dur selvfølgelig ikke.

Jeg synes alt for ofte, at 3F går over stregen - også langt over stregen - men det synes jeg ikke de har gjort i denne sag. Carlsberg ved udemærket godt, at deres medarbejdere er MEGET tro overfor deres fagforening - nøjagtigt som det er tilfældet blandt mange indenfor byggebranchen - og derfor ved Carlsberg også, at en fyring af 130 mand vil få alvorlige konsekvenser - ikke bare for de 130, men bestemt også for virksomheden. Så selvfølgelig rasler Carlsberg lige nu med sablerne, men at sende 130 fyresedler ud, vil være decideret ubegavet - for så bliver der sgu lang mellem fustagerne i den kommende tid - og nej - det er næppe en økonomisk fordel for Carlsberg at lukke hele deres danske afdeling ned.

Jeg tror sagen ender med, at de 130 må give sig, men jeg håber da bestemt ikke, at nogen bliver fyret. Og jeg kan da i princippet godt forstå, at folk på Carlsberg ser en ikke organiseret, som en, der kører på frihjul, bryggeriarbejdernes historie taget i betragtning - men sådan kan og må man ikke se på tingene længere, og det kommer de nok også til at sande. Når noget har været rigtigt meget længe, så kan det godt være svært for nogen at forstå, at det pludselig ikke er rigtigt mere - og den slags situationer kræver diplomati og og mere diplomati. Det håber og tror jeg, Carlsberg er i fuld gang med at udøve.

At ønske mennesker, man slet ikke kender, fyret, blot fordi man ikke deler deres holdninger, finder jeg til gengæld direkte usmageligt.

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 07:46

Charly Olsen:
Jeg er bestemt heller ikke tilfreds med at være tvunget medlem af en antenneforening, men det har intet med denne tråd eller mit forrige indlæg at gøre.
Hvis flertallet her bestemmer, at denne tråd kun må handle om 3F, så har jeg (sat på spidsen) to muligheder:

1. At bukke under for gruppepresset og fortrække

2. At stritte imod og nægte at lade mig diktere

Diskussionen handler vel (også) om individers ret til at organisere sig og med lovlige midler forsøge at fremme fælles interesser? 130 medarbejdere på Carlsberg har nedlagt arbejdet, hvilket ikke er ulovligt, men overenskomststridigt. De vil, med meget stor sandsynlighed, blive dømt med piber og trommer i arbejdsretten.

Jeg har selv været med i to overenskomststridige arbejdsnedlæggelser. Den første var jeg (og ca. 30%) modstander af, da det udelukkende handlede om løn, men vi gik naturligvis hjem sammen med de andre. Den anden var langt mere alvorlig (laaaang historie, som endte med en leders fyring og bortvisning) og her var opbakningen 100% - selv de kristelige var helhjertet med). Vi blev dømt i hoved og røv og måtte betale bod (+ løntab), men ikke een af os fortrød. Vi måtte efterfølgende samle ind til at par stykker, som var økonomisk trængte. Dét er hvad det handler om for de 130, der har valgt at stå sammen om en sag.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 07:53

Majbritt Jacobsen:
At ønske mennesker, man slet ikke kender, fyret, blot fordi man ikke deler deres holdninger, finder jeg til gengæld direkte usmageligt
Yes

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Feb 09
Indlæg ialt: 5072
Fra  Sliknet Thai-invest aps Skrevet kl. 07:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Majbritt Jacobsen:
At ønske mennesker, man slet ikke kender, fyret, blot fordi man ikke deler deres holdninger, finder jeg til gengæld direkte usmageligt.

Er det ikke netop det de 130 strejkende ønsker for den ene der ikke vil makke ret ?

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 08:05

Jesper Laugesen:
Er det ikke netop det de 130 strejkende ønsker for den ene

Nej, det tror jeg faktisk ikke. Jeg tror de ønsker, at han vælger at bidrage til det, de mener, han får glæde af. 

Side 3 ud af 6 (59 indlæg)